راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کراودفاندینگ بلاکچین، ICO را از میدان به در خواهد کرد

به نظر می‌رسد که دو اصطلاح بلاکچین و ICO (یا همان عرضه‌ی سکه اولیه) می‌توانند ترکیب خوبی با یکدیگر ایجاد کنند. چرا که تنها در سال 2018 نزدیک به 8 میلیارد دلار سرمایه از این طریق جذب شده است. هرچند که در نگاه اول چنین رقم بزرگی قابل توجه به نظر می‌رسد؛ اما باید به این نکته توجه کرد که این میزان تنها با بخش بسیار کوچکی از کراودفاندینگ برابری می‌کند.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد که جذب سرمایه از طریق ICO به مرور زمان در حال کاهش است. در سمت مقابل کراودفاندینگ شانس بیشتری برای موفقیت دارد. کراودفاندینگ تا کنون 34 میلیارد دلار سرمایه را به صنعت تزریق کرده و پیشبینی می‌شود که تا سال 2025 جذب سرمایه از این طریق به رقم نجومی 300 میلیارد دلار برسد.

علاوه بر افزایش جذب سرمایه، کراودفاندینگ وعده‌ی نوآوری‌های بیشتری را نیز در صنعت خود می‌دهد. این صنعت باعث ایجاد ارتباط میان سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران کسب‌و‌کارها شده و منجر به ایجاد اشتغال بیشتر نیز می‌شود. با این حال نقاط ضعفی نیز در این صنعت وجود دارد. گزارشات به دست آمده نشان می‌دهد که حدود 78 درصد از مجموع کمپین‌های کراودفاندینگ در رسیدن به اهداف خود ناکام مانده‌اند.

همچنین از میان تمامی بودجه‌های جذب شده از این مسیر تنها 1/2 درصد به کسب‌و‌کارهای کشورهای در حال توسعه رسیده است. همانند ICO در صنعت کراودفاندینگ نیز سطحی از اعتماد وجود دارد که باید توسط مالکان کسب‌و‌کارها ایجاد شود. رسیدن به این سطح از اعتماد یکی از ملزومات جذب حمایت‌های قوی است.

این مسائل باعث شده تا برخی از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه‌ی بلاکچین به فکر ایجاد راه‌حل جدیدی باشند. ای‌کورن کولکتیو (Acorn Collective) یکی از همین استارت‌آپ‌ها است. این استارت‌آپ مدل جدیدی از کراودفاندینگ بلاکچین را به وجود آورده که گستره‌ی وسیعی از بازارهای جهانی را شامل می‌شود. هدف از این کار توزیع سرمایه‌ی کراودفاندینگ و افزایش سطح دسترسی به بودجه‌ی به دست آمده توسط استارت‌‌آپ‌های موجود در کشورهای مختلف است.

ای‌کورن یک تیم بین‌المللی مستقر در اروپا است. این شرکت شبکه‌ای جهانی از دست‌اندرکاران را ایجاد کرده است. هدف از این کار فراهم کردن آموزش، ارتباطات و منابع مورد نیاز برای نیازمندان کراودفاندینگ مشتاق در کشورهای در حال توسعه است تا بتوانند اهداف و آرزوهای خود را با شور و شوق بیشتری دنبال کنند. ای‌کورن مزایای بلاکچین را با تاثیرات اجتماعی ترکیب کرده و همین مسئله باعث متمایز شدن آن از دیگر پلتفرم‌های کراودفاندینگ شده است.

برای آشنایی بیشتر با این کراودفاندینگ بلاکچین مصاحبه‌ای با اد لوبت (Ed Lobbett) که سمت مدیرعامل ارشد ای‌کورن را برعهده دارد، ترتیب داده شده است. وی عقیده دارد که ICO به آخرین روزهای خود رسیده و شیوه‌های جدید به وجود آمده عادلانه‌تر هستند. همچنین به نظر لوبت کراودفاندینگ بلاکچین به زودی بسیار رایج‌تر نیز خواهد شد. در ادامه به برخی پرسش و پاسخ‌های مطرح شده در این مصاحبه می‌پردازیم.

چه چیزی باعث می‌شود تا پیشنهاد شما در برابر پلتفرم‌هایی مانند کیک‌استارتر (Kickstarter) جذاب‌تر جلوه کند؟

«تفاوت اصلی خدمات ما در برابر سایر پلتفرم‌ها، روش جدید پشتیبانی کاملی است که در مسیر ایده تا کسب‌و‌کار استارت‌آپ‌ها فراهم نموده‌ایم. سایر پلتفرم‌ها نیز سطوحی از پشتیبانی را فراهم می‌کنند؛ اما روش کار آن‌ها نسبتا جدید بوده و اغلب بر روی مسائلی چون آموزش و طیف مشخصی از خدمات شراکتی متمرکز است. ما پشتیبانی کاملی را در سرتاسر پلتفرم خود فراهم کرده و در واقع قدمی فراتر از یک کراودفاندیگ ساده برداشته‌ایم.

پشتیبانی‌های ما شامل موارد مختلفی چون ایده‌پردازی و ایجاد ساختار، استراتژی و کمک به راه‌اندازی کسب‌و‌کارها می‌شود. همه‌ی این پشتیبانی‌ها در هسته‌ی مرکزی ای‌کورن صورت می‌گیرد. همچنین قصد داریم تا در طی روزهای آتی بازاری ایجاد کنیم که در آن مردم خدمات شراکتی مورد نظر خود را نیز پیدا کنند.»

 

تمرکز اصلی شما بر روی چیست و داده‌ها در مقابل بازاریابی چه اهمیتی دارند؟

«اساسا این یک ابزار تجاری است. بنیان‌گذاران می‌توانند از طریق آن به یک بوم کسب‌و‌کار دسترسی داشته و از آن استفاده کنند. از این طریق هر بنیان‌گذاری قادر خواهد بود تا طرح اولیه خود را ایجاد کند. پس از ایجاد طرح اولیه بنیان‌گذار می‌تواند تنها با یک کلیک از ما بخواهد تا نگاهی به طرح اولیه او داشته باشیم و به صورت رایگان پیشنهادات خود را برای بهبود آن ارائه کنیم.

علاوه بر این پلتفرم ما شامل راهنمایی‌ها و ویدیوهای آموزشی بسیاری است که می‌تواند برای آغاز یک کسب‌و‌کار موثر باشند. همچنین این مخزن منابع به صورت موثری به صدها وبلاگ مختلف لینک شده است. مقالات موجود در این وبلاگ‌ها نیز می‌تواند در نوع خود کمک‌های بسیاری را به مشتاقان آغاز یک کسب‌و‌کار بکند.

هنگامی که بنیان‌گذاران مراحل مقدماتی آغاز کسب‌و‌کار خود را گذراندند، می‌توانند پروفایل‌های خود در شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و همچنین صفحه‌ی فرود کسب‌و‌کار خود را به دست ابزار تحلیلی موجود در این پلتفرم بسپارند تا هر یک از این موارد به دقت مورد ارزیابی قرار بگیرد.

در این مرحله نیز تیم ما از پشت صحنه می‌تواند بررسی‌های لازم را انجام داده و بنیان‌گذاران را پشتیبانی کنند. درنهایت به زودی بنیان‌گذاران قادر خواهند بود تا کسب‌و‌کار خود را نیز در بازاری که در همین پلتفرم تعبیه شده، راه‌اندازی کنند. اینجاست که نوبت به مرحله کراودفاندینگ و ایجاد کمپین می‌رسد. هدف ما قرار دادن داده‌ها در برابر بازاریابی نیست. بلکه این داده‌ها برای کراودفاندینگ کسب‌و‌کارها بازاریابی خواهند کرد.»

 

هنگامی که پلتفرم کراودفاندینگ خود را ایجاد کردید، چه چیزی نظر شما را نسبت به ICO تغییر داد؟

«پیش از آغاز کار، ما مسائل بسیاری را در مورد کراودفاندینگ آموختیم. آموخته‌های ما شامل داده‌های بسیار، بررسی پیشرفت، درک تعامل و همچنین آموزش در مورد نحوه‌ی راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق و بزرگ می‌شد. ICO از جهاتی با کراودفاندینگ تفاوت دارد.

ICO چیزی است که صرفا به خودش محدود و مرتبط است. درحالی که کراودفاندینگ جمعیت پرشوری را در کنار یکدیگر جمع کرده تا به واسطه‌ی آن‌ها به اهداف خود دست‌یابید. در روزهای ابتدایی افراد بسیاری همراه ما بودند. اما هنگامی که ارزش‌های ICO به اشتراک گذاشته شده و در میان پروژه‌های بسیاری مورد استفاده قرار گرفت، جنبه‌ی هیولایی آن به نمایش درآمد.

من تجارب بسیاری در مورد یکپارچگی عمومی کراودفاندینگ به دست آورده‌ام. همچنین آموخته‌ام که چگونه می‌توان از کراودفاندینگ برای تغییر برخی چیزها استفاده کرد. ما افتخار می‌کنیم که جزو معدود پروژه‌هایی هستیم که بر روی دو عنصر یکپارچگی و انگیزش تمرکز دارند. محصول عرضه شده توسط ما توانسته به یک رقیب اصلی برای بازار ICO تبدیل شود. به همین دلیل است که ما در کنار زبان انگلیسی به عنوان گزینه اصلی، در پلتفرم خود از زبان‌های هندی و آفریقایی نیز استفاده می‌کنیم.

برای رسیدن به مخاطبان بیشتر لازم است تا زبان و سادگی مورد نظر آن‌ها را به پلتفرم خود بی‌افزاییم. هر یک از خدمات و پشتیبانی‌های انجام گرفته توسط ما همچون نبردی است که با تمام قوا برای پیروزی در آن می‌جنگیم. در این میان برخی مسائل قضایی نیز وجود دارند که قصد داریم از روش‌های قانونی به حل و فصل آن‌ها بپردازیم.»

 

قصد جذب چه شرکت‌هایی را دارید و چه آینده‌ای پیش روی شماست؟

«بسیار خوشحالم که اولین پروژه‌های ما از قاره آفریقا بودند. من در مورد افرادی فکر می‌کنم که در زمینه تولید صنایع دستی فعالیت داشته و قصد گسترش کسب‌و‌کار خویش را دارند. ما همچنین با یک شرکت مراقبت از پوست، برخی از شرکت‌های مالیاتی بریتانیا و یک شرکت تولید قفل در لندن همکاری داریم. اما شرکت‌های بسیاری در حال حرکت به سمت پلتفرم ما هستند. در حال حاضر حدود 30 شرکت نیازمند به کمک مالی در پلتفرم ما وجود دارند که در مجموع مبلغی حدود 6 میلیون دلار را هدف قرار داده‌اند.

در حال حاضر لایه‌ی بلاکچین پلتفرم هنوز کامل نشده و در حال ساخته شدن است. ایجاد کراودفاندینگ بلاکچین جزو آخرین اهداف ما به شمار می‌آید. چرا که پیش از آن باید به مسائل مختلفی مانند تبلیغ پلتفرم رسیدگی کنیم. ما به دنبال این هستیم که روش‌هایی مشابه دیاکو (DAICO) ایجاد کنیم، بدین ترتیب یک سیستم رای گیری برای چگونگی تخصیص و استفاده از بودجه‌ها با استفاده از قراردادهای هوشمند ایجاد خواهد شد.

در نهایت ما می‌خواهیم یک ویژگی به پلتفرم خود بی‌افزاییم که از طریق آن ردیابی نحوه‌ی صرف بودجه‌ها بر روی پروژه‌ها امکان‌پذیر شود. قسمت‌هایی از این کار نسبتا آسان هستند. با این حال بخش دشوار آن افزودن یک رابط ساده به این ویژگی است.

من به شدت عقیده دارم که به جای کنجکاوی در مورد فناوری بلاکچین، باید به دنبال سازگاری با آن باشیم. در مورد فناوری بلاکچین باید به جای موعظه و سخن گفتن از مزایای آن، در تلاش برای افزایش دانش و توانایی‌های خود برای استفاده هرچه بیشتر از آن باشیم.

به طور کلی این پلتفرم داده‌های بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر شما قادر به اندازه‌گیری میزان تعامل کاربران و مقاصد خود نباشید، توانایی تنظیم درست اهداف و مقرر کردن یک زمان مشخص برای راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود را نیز نخواهید داشت. به همین علت بهره‌گیری از داده‌ها بسیار حیاتی هستند، نیاز داریم که ICOهای قدیمی از میان برداشته شوند و عموم مردم توجه بیشتری بر کراودفاندینگ داشته باشند.»

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.