راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه‌های معاملاتی همگام با سایر بخش‌های بازار توسعه پیدا نکرده‌ است

حمیدرضا مهرآور مدیرعامل کارگزاری بانک سامان، اطلاعات بورس/ بازار سرمایه ایران در سالیان اخیر از همه لحاظ توسعه یافته و توسعه مستمر بازارها، نهادها و ابزارهای مالی در این سال‌ها به گونه‌ای محقق شده است. با این وجود سامانه‌های معاملاتی همگام با سایر بخش‌های بازار توسعه پیدا نکرده و شاهد بروز مشکلات بسیار در این سال‌ها در این زمینه بوده‌ایم.

ورود شرکت‌های جدید به بازار و اضافه شدن نمادهای این شرکت‌ها به سیستم‌های معاملاتی، ورود ابزارهای معاملاتی جدید از جمله صندوق‌های قابل معامله، اختیار معامله‌ها و قراردادهای آتی شاخص و… افزایش تعداد کدهای معاملاتی و پیش بینی برای رشد یک‌باره این کدها در صورت قابل معامله شدن سهام عدالت، تغییر روش عرضه‌های اولیه و شرکت تعداد بسیار زیادی از سرمایه‌گذاران در این عرضه‌ها و موجب افزایش شدید ترافیک سامانه‌های معاملاتی و بروز اختلالات در این سامانه‌ها و به ویژه در هسته اصلی معاملات بورس و فرابورس شده است. نگاهی به شرایط سامانه معاملاتی بازار سهام نشان می‌دهد زمانی که این سامانه معاملاتی خریداری شد، قرار بود هر چند سال یک بار، سیستم طراحی مجدد و به‌روزرسانی شود که به هر دلیل تا کنو انجام نشده است.

در این سال‌ها از سوی کارشناسان، عدم به‌روزرسانی سیستم اصلی معاملات به عنوان مهم‌ترین عامل بروز اختلالات در سامانه‌های معاملاتی عنوان شده است. این مشکلات در ماه‌های اخیر با رشد قابل توجه تعداد شرکت‌کنندگان در عرصه‌های اولیه بیشتر به چشم آمده است و همان‌طور که همه می‌دانیم در مواقعی موجب متوقف شدن انجام کلیه معاملات در بازار شده است.

البته در این روند اقدامات مسئولان برای رفع این اختلالات کافی نبوده و همچنان شاهد بروز این اختلالات و حتی بروز مشکلات جدید ناشی از این اقدامات در بازار هستیم. از جمله این مشکلات می‌توان به بروز مشکل در سفارش گیری معاملات در مرحله پیش گشایش و بروز مشکلات در ویرایش جدید ایستگاه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها که در روزهای اخیر عملیاتی شده است اشاره کرد. در این تغییرات سه فرمت از چهار فرمت موجود در سیستم معاملاتی حذف شده است و در فرمت باقیمانده شاهد بروز مشکلاتی چون مشخص نبودن جایگاه سفارش معامله‌گر در عمق مظنه، نمایش تعداد و حجم سفارش‌ها در صفحات متعدد به جای یک صفحه و امکان‌پذیر نبودن تعیین مجموع حجم معاملات، پیش‌فرض بودن گزینه خرید بوده‌ایم.

با توجه به برنامه‌های موجود برای توسعه هر چه بیشتر بازار سرمایه، ضروری است که به عنوان اولین قدم مسئولان بازار به دنبال رفع کامل اختلالات سامانه‌های معاملاتی بوده و تمهیداتی بیندیشند تا انجام معاملات با بهترین کیفیت و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. حرکت به سمت به کارگیری سیستم‌های کامپیوتری در معاملات و توسعه معاملات الگوریتمی با توجه به پیچیدگی‌های خاصی که دارد مستلزم بهبود عملکرد و به‌روزرسانی سامانه‌های معاملاتی است. بر این اساس به نظر می‌رسد با شرایط فعلی، فراگیر شدن به‌کارگیری الگوریتم‌ها و توسعه بازار ابزارهای معاملاتی جدید موجب بروز اختلالات بیشتر در سامانه‌های معاملاتی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.