راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرمایه‌گذاری، بیت‌کوین و مشکلات تراکنش‌های خرد به زبان ساده

رضا قربانی، رییس هیات مدیره راه پرداخت در برنامه قاچ خندوانه درباره بیت‌کوین، سرمایه‌گذاری در بورس و آسیب‌های تراکنش‌های خرد توضیحاتی به زبان ساده ارائه داد.

در یکی از برنامه‌های قاچ خندوانه، قربانی در مورد سرمایه‌گذاری توضیح داد و گفت: «متاسفانه کسی در مدرسه و دانشگاه به ما سرمایه‌گذاری یاد نداد. اکثر مردم فکر می‌کنند سرمایه‌گذاری به خرید سکه، ارز، مسکن و اخیرا ماشین محدود می‌شود. اینها بازارهای نامولد هستند هرچند نمی‌توانیم بگوییم کسی حق ندارد وارد این بازارها شود.»

قربانی با بیان اینکه هرکس حق دارد پول خود را در این زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کند، ادامه داد: «بازارهای مولد بازارهایی هستند که پول را داخل کسب‌وکار ببریم . بورس یک فضای شفاف است و نهادهای ناظر بر این فضا نظارت می‌کنند. بورس بازار بسیار پیچیده‌ای است. اگر کسی دانش بورس نداشته باشد، وارد شدن به این حوزه ممکن است کل سرماه او را از بین ببرد.»

قربانی در مورد بیت‌کوین گفت: «بسیاری فکر می‌کنند که با بیت‌کوین خیلی سریع پولدار می‌شوند و باید به سرعت وارد این فضا شد. بیت‌کوین هنوز در کشور ما و در دنیا نه هنوز کاملا قانونی است و نه به صورت کامل غیرقانونی. در مورد بیت‌کوین سه دسته وجود دارد.»

از نظر او، عده‌ای معامله انجام می‌دهند و با هر چیزی معامله می‌کنند. عده‌ای ابزارهای گران‌قیمتی به نام ماینر تهیه می‌کنند و خودشان مشغول به استخراج می‌شوند. عده‌ای هم هستند که روی دانش، فناوری و برنامه‌نویسی این حوزه کار می‌کنند. دو دسته اول خیلی پررنگ شده‌اند و عده زیادی فکر می‌کنند که می‌شود با بیت‌کوین یک‌شبه پولدار شد. باید به صراحت بگویم که اگر کسی دانشی در این حوزه ندارد، وارد شدن به بیت‌کوین شما را اسیر کلاهبرداران خواهد کرد.»

قربانی با یک مثال ساده هزینه گزافی که با تراکنش‌های خرد به اقتصاد کشور تحمیل می‌شود را توضیح داد و گفت: «ممکن است وقتی در یک نانوایی هزار تومان با کارتخوان پرداخت می‌کنیم، از این شیوه پرداخت احساس رضایت داشته باشیم، اما واقعیت این است که در آن لحظه می‌توانستیم از سکه و اسکناس استفاده و هزینه کمتری را به کشور تحمیل کنیم.»

او با بیان اینکه تراکنش‌های بانکی در کشور برای ما و مصرف‌کننده نهایی رایگان است، گفت: «همین موضوع باعث شده که از هزینه‌های زیادی که برای این تراکنش‌ها صرف می‌شود، بی‌اطلاع بمانیم. سال گذشته بیش از ۹ هزار میلیارد تومان برای همین تراکنش‌ها هزینه شده و جالب است بدانید که بخش زیادی از این تراکنش‌ها، تراکنش‌های خرد است. تراکنش‌هایی که بسیاری از آنها زیر ۵۰ هزار تومان است. حالا سیستم بانکی به ازای هر تراکنش، ۲۵۰ تومان هزینه می‌دهد و وقتی ما این هزینه را نمی‌دهیم؛ تصور می‌کنیم که این تراکنش‌ها رایگان است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.