راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل مرکز تحقیقات اینترنت اشیا: در بخش سرمایه‌گذاری و مهارت‌های اینترنت اشیا با دنیا برابری می‌کنیم

نشست «آینده مشاغل و مشاغل آینده در پرتو اینترنت اشیا» با حضور مدیرعامل مرکز تحقیقات اینترنت اشیا و جمعی از مدیران و فعالان حوزه فناوری اطلاعات در سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان برگزار شد.

محمد قیصری، مدیرعامل و دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا ضمن بیان اینکه دنیا اکنون در دوران تحول دیجیتال قرار دارد، گفت: «کشور ما هم ناگزیر از این تحول نیست. پیش‌بینی می‌شود با ورود اینترنت اشیا در سازمان‌ها 800 میلیون شغل تغییر می‌کند و 45 درصد امور هوشمندسازی می‌شود. بنابراین نیاز به یک استراتژی در این زمینه داریم.»

قیصری در ادامه گفت: «طبق آمارها تا سال 2018 اینترنت اشیا در صدر فناوری‌های دنیا قرار گرفته است. وقتی یک فناوری در صدر باشد، قطعاً باید شغل‌های مناسب با آن هم به وجود آید. اکنون بیش از 16 درصد کسب‌وکارهایی که متولد می‌شوند، اساس آن بر اینترنت اشیا یا هوش مصنوعی است و 24 درصد شرکت‌ها استراتژی خود را تغییر داده‌اند و به سمت اینترنت اشیا رفته‌اند.»

او با اشاره به آمارهای جهانی درباره ایران افزود: «ایران هم در حوزه اینترنت اشیا ورود کرده و تاکنون 58 درصد شرکت‌های ایرانی به سمت هوشمندسازی رفته‌اند. در این میان 33 درصد از شرکت‌هایی که به وارد این حوزه نشده‌اند، حذف شده‌اند. اگر می‌خواهیم وارد اینترنت اشیا شویم باید اکوسیستم آن را رعایت کنیم و مهارت‌های کلیدی اینترنت اشیا را بشناسیم.»

او در ادامه گفت: «ایران در بخش سرمایه‌گذاری و مهارت اینترنت اشیا با دنیا برابری می‌کند ولی ضعف ما در زیرساخت است که شامل زیرساخت‌های فرهنگی، قواعد و مقررات، حریم خصوصی و غیره است.»

 

کسب‌وکارهای اینترنت اشیا نیازمند زیرساخت است

به گفته قیصری از کل درآمدهای اینترنت اشیا فقط 10 درصد به تجهیزات برمی‌گردد و 90 درصد آن به حوزه نرم‌افزاری و اپلیکیشن‌ها مربوط است.

مدیرعامل و دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا به کسب‌وکارهای اینترنت اشیا اشاره کرد و گفت: «ارتباطات مخابرات اینترنت اشیا، ارائه خدمات پلتفرم، تولید تجهیزات هوشمند و ارائه راهکارهای هوشمند از جمله کسب‌وکارهای اینترنت اشیا است.»

او افزود: «در ایجاد این کسب‌وکارها فراهم کردن زیرساخت‌هایی مانند آموزش، پژوهش، بالا بردن سطح توانمندی و مهارت مدیران لازم است.»

قیصری به مشاغلی که با اینترنت اشیا مرتبط هستند، اشاره کرد و گفت: «مدیر ارشد اینترنت اشیا، طراحان کسب‌وکار و توسعه‌دهنده‌ها از جمله مشاغل جدیدی هستند که با ظهور اینترنت اشیا در سازمان‌ها به آنها نیاز داریم.»

قیصری افزود: «طبق آمارهای جهانی، سال 2010، 300 هزار توسعه‌دهنده و سال 2018 یک میلیون توسعه‌دهنده اینترنت اشیا فعالیت داشته‌اند و قرار است تا سال 2020، 4/5 میلیون توسعه‌دهنده اینترنت اشیا داشته باشیم.»

 

مشاغل جدید فضای کاری را ایمن‌تر می‌کنند

در ادامه جلسه بهاره محبان، دکترای مدیریت صنعتی با بیان اینکه اینترنت اشیا فرصت خوبی را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند، گفت: «با وجود این، دو ابهام درباره این حوزه وجود دارد. اول اینکه کارکنان نگران از دست دادن شغل خود هستند و دوم اینکه این دیدگاه وجود دارد که مشاغل جدید مرتبط با افراد متخصص در حوزه فناوری اطلاعات است. اما حقیقت این است که فقط فضای کاری ایمن‌تر و هفت در 24 می‌شود. همچنین ارتباطات گسترده‌تری را فراهم می‌کند.»

او افزود: «مهم‌ترین مهارتی که برای مشاغل حوزه اینترنت اشیا شناخته شده است، داشتن کار تیمی و مهارت‌های چندگانه است. نیروهای ما دیگر در سازمان‌ها یک بعدی نیستند.»

محبان با اشاره به ایجاد مشاغل جدید با ورود اینترنت اشیا به سازمان‌ها گفت: «دو رشته تحلیلگر داده و معماری راه‌حل اینترنت اشیا از مواردی است که با تربیت افراد متخصص می‌تواند در آن درآمدزایی بالایی ایجاد کرد.»

خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در این نشست گفت: «در سال 2045 میلادی 93 درصد مشاغل در حوزه خدمات، 3 درصد در حوزه کشاورزی و 4 درصد در حوزه صنعت خواهد بود. اینترنت اشیا هم در حوزه خدمات قرار می‌گیرد.»

او در ادامه اشاره کرد: «فناوری‌های ساختارشکن مانند بلاکچین و اینترنت اشیا باید در کنار هم در سازمان‌ها ارائه شود، چراکه هرکدام از اینها به طور جداگانه مشکلی را حل نمی‌کنند. ایران در بخش فناوری اطلاعات به خصوص بخش محتوا و خدماتی آن پتانسیل زیادی برای کار کردن دارد.»

 

آینده استارت‌آپ‌های حوزه نوآورانه نامعلوم است

قیصری در ادامه به معضل استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: «فرایند گرفتن کد اقتصادی، رقابت با مناقصه‌ها، دارا نبودن گریدهای انفورماتیک و ندادن مجوز برای برگزاری دوره‌های آموزشی از جمله معضلاتی است که استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان با آن روبه‌رو هستند. اساساً نباید انتظار داشته باشیم که استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان ما در این شرایط بتوانند ارزش‌آفرینی کنند، چراکه یک استارت‌آپ نهایتاً تا یک سال برای اجرای ایده خود سرمایه و وقت می‌گذارد و بعد از آن کنار می‌رود.»

از مدیرعاملان استارت‌آپی حاضر در این نشست مهرداد فرنوش، مدیرعامل همراستا بود که درباره مشکلات پیش روی استارت‌آپ‌ها به خصوص در حوزه رمزارزها گفت: «اکنون سه چالش گریبان‌گیر استارت‌آپ‌های حوزه فناوری است. اول اینکه دولت کار اصلی خود را در بحث قانونگذاری و نظارت انجام نمی‌دهد. دوم فراهم کردن زیرساخت لازم برای استارت‌آپ‌های حوزه فناوری است که با نبود آن بسیاری از پروژه‌های ما بلاتکلیف مانده است. مورد سوم این است که هیچ آینده‌ای برای فعالان حوزه نوآورانه وجود ندارد. ما حتی مطمئن نیستیم سال بعد نیروی متخصص ما در حوزه بلاکچین در ایران می‌ماند یا نه.»

 

فضای کسب‌وکار برای دانشجویان خلاق فراهم نیست

علی صاحبی‌فر، مشاور سابق ستاد فاوای ریاست جمهوری در ادامه جلسه بیان کرد: «کشور ما گزینه خوبی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف به خصوص اینترنت اشیا را دارد، ولی مشکل اینجاست که منابع انسانی لازم و آموزش‌دیده برای این حوزه وجود ندارد. متاسفانه دانشگاه‌های ما نیروی خلاق تربیت نکرده و از سوی دیگر هم فضای کسب‌وکار برای دانشجویانی که خلاق هستند، فراهم نیست.»

او ادامه داد: «اگر نتوانیم آموزش را در بدنه جامعه وارد کنیم، فقط مصرف‌کننده می‌مانیم. باید به سمت آسان‌سازی فرایندهای کسب‌وکار برویم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.