راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آقای بامیلو لطفا تلفنت رو جواب بده!

چند هفته‌ای هست که اخبار ضد و نقیضی از فروشگاه اینترنتی بامیلو به گوش می‌رسد. شایعات فراوانی که از تعطیلی این فروشگاه، محدود شدن فعالیت آن در یک زمینه تخصصی نظیر پوشاک تا خریده شدن آن توسط مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپراستار متفاوت بوده است. این شایعات همچنان ادامه داشت تا اینکه در روز یک اسفند این مجموعه به صورت رسمی به این اتفاقات واکنش نشان داد. در بخشی از بیانیه این شرکت که در حساب رسمی توئیترشان منعکس شده آمده است:

«تیم بامیلو به عنوان اولین بازار اینترنتی ایران، همیشه سعی داشته رضایت مشتریان را در اولویت قرار دهد، اما گاهی پایبندی به تعهدات نیازمند اتخاذ تصمیمات دشوار و متناسب با تغییراتی است که گاهی قابل پیش‌بینی هم نیستند. تیم بامیلو، علی‌رغم میل باطنی، به این نتیجه رسید که برای تداوم فعالیت پایدار در بازار ایران، ناچار به اتمام همکاری با تعدادی از نیروهای توانمند خود است و از اول اسفندماه ۱۳۹۷ با تیم کوچکتری به فعالیت خود ادامه می‌دهد.»

هر چند پیگیری تغییر و تحولات یکی از بزرگترین فروشگاه‌های اینترنتی کشور و اینکه سرنوشت آن به کدام سو کشیده می‌شود، به شخصه برای من هم جذاب است اما چیزی که این روزها ذهن من را بیشتر از اینکه دقیقا چه اتفاقی برای باملیو افتاده و یا قرار است بیافتد، به خود درگیر کرده، وضعیت مشتریان این فروشگاه در روزهای اخیر است. مشتریانی که طی دو تا سه هفته اخیر بی‌‎اطلاع از تغییر و تحولات رخ داده نسبت به خرید از این فروشگاه اقدام کرده و با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند. در طی دو هفته گذشته دو سفارش توسط دو تن از دوستان من ثبت شده که هر کدام از آنها با مشکلات متفاوتی مواجه شده‌اند.

یکی از این سفارش‌ها یک کالای الکترونیکی بود که درست پس از دو روز استفاده از کار افتاد. طبق روال معمول هفت روز ضمانت بازگشتی که جزو قوانین فروشگاه‌های اینترنتی کشور است، با فروشگاه تماس گرفتیم تا کالا را مرجوع کنیم اما در کمال تعجب هیچ کس پاسخگو نبود. بخش پشتیبانی این فروشگاه اینترنتی عملا از کار افتاده و تلفن‌های این فروشگاه به کارشناسان متصل نمی‌شود و تلاش‌های چند باره ما برای صحبت با یکی از کارشناسان این مجموعه پس از گذشت 15 روز تا کنون بی‌نتیجه مانده است.

سفارش دیگر اما در تاریخ 30 بهمن ثبت شده و تا امروز نه تنها هیچ خبری از ارسال کالا توسط بامیلو نبوده بلکه پس از یک هفته پیامکی از سوی بامیلو ارسال شده مبنی بر اینکه به علت مشکلات فنی سفارش لغو شده و برای جبران آن یک کد تخفیف 10 هزار تومانی برای حداقل خرید 50 هزار تومانی ارسال شده است. این در حالی است که مبلغ همچنان در حساب این فروشگاه اینترنتی باقی مانده وخبری از عودت وجه هم نیست.

این تنها دو نمونه از میان هزاران سفارشی است که در روزهای منتهی به عید نوروز از فروشگاه بامیلو صورت گرفته و چنین سرنوشتی پیدا کرده است. قطعا درصد افرادی که قربانی این سوء مدیریت شده‌اند، اندک نیست. در همین راستا سوالات زیر را می‌توان از مدیران این فروشگاه اینترنتی مطرح کرد:

1. چرا وقتی که فروشگاه بامیلو قادر نیست حداقل پشتیبانی (یعنی پاسخگویی به تلفن)  را به مشتریان خود ارائه دهد، همچنان در حال سفارش‌گیری است؟

2. چرا هیچ گونه اطلاعی به مشتریان مبنی بر اینکه فروشگاه با مشکلاتی رو به رو است داده نمی‌شود؟ آیا مدیران نمی‌توانند حداقل این موضوع را به اطلاع مشتریان برسانند تا آگاهانه نسبت به خرید از بامیلو اقدام کنند؟ آیا این یک نوع کلاهبرداری و سوء استفاده از اعتبار قبلی به حساب نمی‌آید؟

3. چه مقدار از پول مردم در حساب‌های این فروشگاه طی روزهای اخیر بلوکه شده و هیچ خبری از عودت پول و یا ارسال محصول خریداری شده نیست؟ فروشگاهی که به گفته مدیرعاملش پشوتن پورپزشک 30 درصد از سهم فروش آنلاین ایران را از آن خود کرده است.

4. آیا شرکت اینترنت ایران که مالک برخی از مطرح‌ترین کسب‌و‌کارهای آنلاین ایرانی نظیر اسنپ است قادر نبود مدیریت بهتری در این رابطه داشته باشد؟

5. آیا این قبیل اقدامات به اعتبار این برند فروشگاهی و شرکت اینترنت ایران به عنوان شرکت مادر ضربه نمی‌زند؟

6. آیا نهادهای ناظر نباید به این مساله ورود کرده و تکلیف مشتریان این فروشگاه را که نه کالا به دستشان رسیده و نه پولشان برگشت داده شده روشن کنند؟

7. با توجه به نوسانات شدید قیمت دلار در این روزها، مشتری که پس از یک هفته یا 10 روز تازه به او اعلام شده که سفارشش لغو شده، اکنون باید همان کالا را با قیمت بالاتری بخرد، آیا مدیران بامیلو این ضرر و زیان را جبران خواهند کرد؟

این سوالات و ده‌ها سوال دیگر را می‌توان در این رابطه مطرح کرد که شاید هیچگاه پاسخ داده نشود اما چیزی که قطعا مشخص است این است که اعتبار و شهرت برند برای کسب‌و‌کارهای آنلاین از نان شب هم واجب تر است. هر چند به عنوان یکی از مشتریان بامیلو علاقه‌مندم این فروشگاه اینترنتی هر چه سریعتر این بحران را پشت سر بگذارد اما نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که چنین اقدامات غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی نه تنها به اعتبار و برند این فروشگاه اینترنتی ضربه می‌زند بلکه می‌تواند تاثیر منفی آن بر دیگر بازیگران کوچک و بزرگ این اکوسیستم نیز سرایت پیدا کند. اکوسیستمی که هر چند طی چند سال گذشته رشد قابل توجهی کرده و مفهوم خرید اینترنتی برای درصد قابل توجهی از مردم در حال جا افتادن است اما پیش آمدن چنین اتفاقات ناخوشایندی می‌تواند در خوش‌بینانه‌ترین حالت سرعت اعتماد رو به افزایش مردم به فروشگاه‌های اینترنتی را کاهش دهد.

پس لااقل تلفنت را جواب بده آقای بامیلو، لطفا!

7 دیدگاه
  1. خانی می‌گوید

    ممنون از مقاله آقای بامیلو …
    متاسفانه این شرکت به قدری بی مسئولیت نسبت به تامین کنندگان و مشتریان و حتی برند خود رفتار کرده است که همه کسانی که درگیر همکاری با بامیلو بوده اند را سردرگم‌کرده است.
    مسلما سیاست اصلی بامیلو برمبنای سود و منفعت فقط خود شرکت بوده که ایجاب کرده چنین رفتاری در پایان سال داشته باشد، اما آسیبی که تامین کنندگان همکار با بامیلو متحمل شده اند را چه کسی میتواند پاسخگو باشد؟
    تامین کنندگانی که جهت بهره بردای از پایان سال مالی خریدهای بزرگی در بهمن داشته اند که بتوانند در اسفند فروش خوبی داشته باشند.
    این بی مسئولیتی و نداشتن رفتار حرفه ای اسیب بزرگی برای کسب و کارهای کوچک شده و هیچ کس از بامیلو جوابگو نیست.
    چند پیامک فرستاده اند که تسویه می کنند اما ضرر ایجاد شده را هم پاسخگو هستند؟
    نمیتوانستند زودتر اعلام کنند که تامین کنندگان که در واقع شرکای تجاری بامیلو بوده اند هم امکان تصمیم گیری داشته باشند؟
    این همه بی مسئولیتی در ماه آخر سال واقعا چه منطقی دارد؟
    چرا موضوع نباید رسانه ای شود؟
    چرا همه اتفاقها در سکوت خبری افتاد؟
    سرنوشت تامین کنندگان چه خواهد شد؟

    تنها چیزی که مفهومی ندارد نداشتن تعهد نسبت به همکاران تجاری و بی اخلاقی نسبت به آنهاست.

    آقای بامیلو لطفا پاسخگوی تعهدات اخلاقی و اجتماعی و بیزنسی خود باش

  2. محمدرضا می‌گوید

    با سلام و خسته نباشید.

    من در اولین سفارشم که تاریخ 29 بهمن ماه بود به این مشکل خورده ام و تا امروز که 13 اسفند باشه، هنوز خبری از کالا نیست و توی بازه 29 بهمن تا 13 اسفند، بیش از 30 مرتبه با شرکت تماس گرفتم ولی انگار کسی نبود توی شرکت، حتی با ادمین هم مکاتبه کردم که اگر قرار نیست کالایی تحویل شه بگید آدم تکلیفشو بدونه. قطعاً این اولین و آخرین خرید من از این فروشگاه خواهد بود. بدترین رفتاری رو که میشه با مشتری داشت رو این مجموعه داشت.

  3. علی احمدی می‌گوید

    چه انتظاری از شرکتی دارین که اجناس با تخفیفشون هم از بازار میانگین 20 درصد گرون تره؟
    فکر میکنن مردم متوجه نیستن که اجناس رو گرون میفروشن؟
    دلیل شکست این کسب و کار هم دقیقا همینه که به اسم تخفیف سر مشتری کلاه میذارن…

  4. نریمان رضایی می‌گوید

    salam bande az site iranrenter carte kharide aghsati be mablaghe 2 melioon ro tahie kardam . 1melioonesho estefade kardam . 1 tomanedigasham sefaresh dadam ke ooon moshkela vaseie bamilo pish umad va tatil shod … alaaaan hich kas javab nemide ,man poolam roo havast .. hamin alan ke daram in peygham ro midam zange khunaro zadan 4ta robe ghoje farangi ba tone mahi eshtebahi ersal kardan baraye bande … hich kas javabgoo nist .. man nemidoonam chi kar bayad bokonam … bachehaie iran renter kheilii mohtaram va khoob hastand vali bi gonahand vaghean hese tanaforike az in sherkat peyda kardam ro tahala too zendegim tajrobe nakarde boodam .. bi masooliat tarin adamaieee ke too zendegim didam

  5. پشتیبان وردپرس می‌گوید

    نمیدانم چرا روز به روز به جای پیشرفت و توسعه باید شاهد افت باشیم. بامیلو باید پیشرفت می کرد ولی برعکس شد

  6. کفسابی عقیلی می‌گوید

    اینا کارشون همینه هر چند ماه یه شرکت تاسیس میکنن کلی سود میکنن و بعد درشو میبندن…

  7. محمد می‌گوید

    بی در و پیکر……

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.