راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در همایش «من طراحم» مطرح شد / ثبت مالکیت فکری افراد با استفاده از بلاکچین

چهارمین همایش کمپین من طراحم با حضور طراحان رشته‌های مختلف و با سخنرانی طراحان موفق و شناخته‌شده و بیان تجربیات شغلی آنان برگزار شد.

در این رویداد که به دبیری حامد بیدی برگزار می‌شد، پنل پیشکسوتان با حضور بهرام شیردل، پیشکسوت معماری، مصطفی میرفندرسکی، پیشکسوت طراحی صنعتی، امرالله فرهادی، پیشکسوت طراحی گرافیک برگزار شد.

همچنین ساعد مشکی، طراح گرافیک، مرتضی ادیب، طراح معمار، شیرین شمس، طراح تجربه کاربری، مصطفی پورعلی، طراح وب، منظر سزاوار، تصویرساز، محمد خاوریان، معمار، محمدرضا هدایتی، طراح صنعتی، سهیل پایدار، کارشناس مالکیت معنوی، آیدین نامدار، مشاور و مدرس برندینگ و بنفشه همتی، طراح جواهرات، در این رویداد از تجربیات خود در زمینه طراحی سخن گفتند.

همچنین در این رویداد، پنل گفت‌وگوی انجمن‌های صنفی با حضور مهرداد زواره‌محمدی، عضو گروه معماری جامعه مهندسان مشاور، وحید نویدآذر، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحی صنعتی، آرش تنهایی، از انجمن صنفی طراحی گرافیک و غلامعلی بلوچ، از انجمن صنفی طراحی لباس و پارچه و با مدیریت حسین شهرابی برگزار شد.

 

مالکیت فکری افراد با استفاده از فناوری بلاکچین ثبت می‌شود

سهیل پایدار، مدیر مالکیت فکری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این رویداد، به تعریف مالکیت فکری و تفاوت‌های مفاهیم «حقوق مالکیت فکری» و «مدیریت مالکیت فکری» پرداخت.

او در ادامه به راه‌اندازی سامانه «ثبت شد» برای ثبت مالکیت فکری در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: «در سامانه ثبت شد، از بلاکچین برای ایجاد یک گواهی تعلق اثر یا اماره استفاده کرده‌ایم که نشان می‌دهد فرد، آن اثر را در زمان خاصی در اختیار داشته است.»

سهیل پایدار افزود: «در این سامانه، هر اثری که ثبت می‌شود، به‌صورت کدگذاری‌شده، در اختیار سایر کاربران شبکه قرار می‌گیرد و فقط دارنده امضا، امکان کدگشایی را دارد.»

به گفته سهیل پایدار، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نهادی است که معتبر بودن این سامانه را پذیرفته است و از حمایت کرده است.

 

طراحان از تجربیات سال‌ها فعالیتشان گفتند

محمد خاوریان، معمار، در این رویداد بر لزوم کسب تجربه در دفاتر طراحی تاکید کرد و گفت: «در سال‌های اولیه فعالیتتان حتما حضور در دفاتر حرفه‌ای را تجربه کنید، چرا که در این دفاتر، تجربیاتی را کسب می‌کنید که یادگیری‌شان توسط خودتان، ده‌ها سال زمان می‌برد.»

ساعد مشکی، طراح گرافیک و مدیر نشر مشکی و مدیر هنری سابق نشر ماه‌ریز، دلایل موفقیت ماه‌ریز را داشتن زمان مناسب برای شروع، داشتن استراتژی مشخص و وجود هماهنگی میان طراح و استراتژی سفارش‌دهنده دانست.

او در ادامه ضمن نمایش برخی از طرح‌هایش در کتاب‌ها، گفت: «در طراحی، هیچ‌وقت کاری را که خودم می‌خواستم، انجام ندادم بلکه همان کاری که از من خواسته می‌شد را به روش خاص خودم انجام دادم.»

ساعد مشکی در ادامه به معرفی نشر مشکی پرداخت و گفت: «چشم‌انداز نشر مشکی برای ادامه فعالیت خود، تمرکز بیشتر بر کتب مربوط به مقولۀ دیزاین با محوریت گرافیک دیزاین است. می‌خواهیم، جایگاه خود را به‌عنوان ناشر تخصصی این مباحث در میان ناشران و مخاطبان تثبیت کنیم.»

بنفشه همتی، طراح جواهر یکی دیگر از سخنرانان این رویداد بود. همتی ضمن تاکید بر لزوم آشنایی طراح با اندیشه‌های معاصر، به نمایش چندین طرح از طراحان شناخته شد جهان و بیان مفاهیم درون این طرح‌ها پرداخت.

 

اهمیت قرارداد شفاف و صریح برای طراحان

مهمانان در پنل گفت‌وگوی انجمن‌های صنفی، بر لزوم امضای قرارداد پیش از شروع کار تاکید کردند. آرش تنهایی، آرش تنهایی از انجمن صنفی طراحی گرافیک، با اشاره به پیش‌نویس قراردادی که بر روی سایت این انجمن قرار دارد، به طراحان پیشنهاد داد که حتی در صورتی که عضو انجمن نیستند، از محتوای این مستند، برای نگارش قراردادهای خود کمک بگیرند.

مهرداد زواره‌محمدی، عضو گروه معماری جامعه مهندسان مشاور هم با اشاره به اینکه هر قراردادی چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان دارد گفت: «در ابتدای هر پروژه، طرفین روابط بسیار خوبی دارند و مشکلی وجود ندارد، اما اگر قرارداد، جایگاه و وظایف طرفین شفاف و مشخص نباشد، طرفین در ادامه پروژه به مشکل برخواهند خورد.»

وحید نویدآذر، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحی صنعتی، نیز در همین رابطه گفت: «باید توجه داشت که کارفرماها افراد هوشمندی بوده‌اند که در کسب‌وکار خود موفق شده‌اند، بنابراین در قرارداد باید شفاف بود و برای فریب او یا در ابهام گذاشتنش تلاش نکنید.»

نویدآذر در بخش دیگری از حرف‌هایش گفت: «ما برای دیگران و برای رضایت دیگران کار می‌کنیم. این مسئله وجود قوائد و قوانینی را الزامی می‌کند اما در حال حاضر، این قوائد در بسیاری از صنف‌ها کافی نیستند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.