راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آقای سفیر در مقابل پولشویی / درباره محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران چه می‌دانید؟

ماهنامه عصر تراکنش / سال ۱۳۶۶ که جنگ ایران و عراق ماه‌های پایانی خود را سپری می‌کرد و فشارهای بین‌المللی بر ایران، به منظور پذیرفتن متن اولیه قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت به اوج رسیده بود، تیم مذاکره‌کننده ایرانی، سعی داشت به جای درج مفادی که انتظارات ایران را برآورده نمی‌کرد، بندهایی از طرح اجرایی دبیرکل سازمان ملل متحد (خاویر پرز دکوئیار) را جایگزین كند.

نوشتن نامه این درخواست رسمی به تنها دیپلمات ایرانی مسلط به زبان انگلیسی در نمایندگی ایران، در سازمان ملل متحد واگذار شد، تا بتواند مفهوم مورد نظر ایران را به‌شفافی بیان کند. آن دیپلمات نیز با انتخاب کلمات مناسب، توانست نامه مورد نظر ایران را تنظیم و در بین کشورهای عضو، منتشر کند.

از جمله درخواست‌های مورد تاکید ایران در خصوص متن قطعنامه، درج بندی در قطعنامه بود که بايد همزمان با شروع آتش‌بس، کمیته‌ای اقدام به شناسایی و معرفی متجاوز جنگ مزبور كند. از این رو ایران به‌دنبال کلمه‌ای بود که در عین اینکه مفهوم «پذیرش» را داشته باشد، اما مفهوم حقوقی متفاوتی از آن برداشت شود.

او در نهایت کلمه تانتامونت (tantamount) در معنای «به‌مثابه» را در متن گنجاند. بعد از حمله عراق به کویت، این کمیته، عراق را متجاوز و شروع‌کننده جنگ با ایران معرفی کرد. این درخواست که با افزودن آن به قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت موافقت شد، در وزارت امور خارجه ایران به «Tantamount Letter» مشهور شد. نام آن دیپلمات هم محمدجواد ظریف بود.

ظریف در کتاب خاطراتش که به نام «آقای سفیر» منتشر شده ‌است، درباره انتخاب او برای سمت نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل می‌گوید: «فکر می‌کنم در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۰ بین من و آقای دکتر خرازی برای رفتن به نیویورک توافق صورت گرفت. ظاهرا آقای دکتر خرازی نیز همان موقع موضوع اعزام من را به رهبری گفته بودند. بعدها رهبری به من فرمودند که همان روز من به آقای حجازی گفتم که بهترین گزینه برای نیویورک شما هستید؛ اما بگذارید روند معمول وزارت خارجه طی شود. وقتی که رسما به ما معرفی شدید، شما هم رسما موافقت کنید.»

او می‌افزاید: «همچنین نکاتی را که برای ماموریت لازم بود، یادآوری کردند. از جمله نکته‌ای را فرمودند که من در همه کلاس‌هایم برای دانشجویان گفته‌ام. به من فرمودند حتی اگر در موردی یقین داری که دیدگاهت ۱۸۰ درجه با من مخالف است، وظیفه داری دیدگاهت را بگویی. حتی ایشان مطرح کردند که این یک وظیفه شرعی است. بحمدالله من نیز همیشه این کار را انجام دادم.»

ظریف اخیرا در گفت‌وگویی با وب‌سایت خبرآنلاین، مفهوم پولشویی را در کانون توجه قرار داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.