راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جشن مشترک نوروزی کارن‌کراد و دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد / استارت‌آپ‌ها از سختی تعامل با سرمایه‌گذاران گفتند

جشن مشترک نوروزی شرکت سرمایه‌گذاری کارن کراد و دانشکده فنی دانشگاه تهران با حضور مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تعدادی از استارت‌آپ‌ها برگزار شد. در این جلسه از روزهای سختی که برای بعضی از استارت‌آپ‌ها که تا مرز ورشکستگی رفته‌اند تا جذب سرمایه برای آنها در سال آینده صحبت شد.

علی عمیدی، مدیرعامل کارن کراد در ابتدای مراسم گفت: «یکی از اهداف جدی که در کارن‌کراد دنبال می‌کنیم، بحث ارتباط شبکه نوآوری و استارت‌آپی کشور به بدنه سنتی و کسب‌وکارهای جا افتاده کشور است. از این رو در این رویداد از انجمن‌های متعددی دعوت کردیم تا درباره این موضوع بحث شود که در سال آینده به عنوان فکر نو و کسب‌وکار نو چگونه می‌توانیم در استارت‌آپ‌ها و اکوسیستم نوآوری ورود پیدا کنیم.»

 

شتابدهنده دولتی نداریم

در ادامه علیرضا دلیری، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری با اشاره به اینکه اقتصاد کشورهای دنیا با ورود به فناوری تغییر یافته، گفت: «ما از گذشته دولت بزرگی داشتیم که این مساله باعث شده بخش زیادی از آن به حوزه اقتصاد ورود کند. اعتقاد ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این است که بتوانیم نیازهای افراد را در بخش خصوصی تسهیل بخشیم.»

او افزود: «اکنون شرکت‌های حوزه دیجیتال حرف اول را می‌زنند، پس باید بستری برای ورود علم و فناوری به اقتصاد فراهم شود.»

او با تاکید بر ساماندهی نیروی انسانی در حوزه استارت‌آپ‌ها و بخش خصوصی گفت: «نگاه ما این است که بستر فعالیت در حوزه اقتصادی برای حوزه‌های های‌تک، فناوری و دانش‌بنیان فراهم شود.»

دلیری با بیان به اینکه فین‌تک‌ها نسبت به سال گذشته دو تا سه برابر ارتقا یافته‌اند، گفت: «این موضوع به این دلیل است که فن‌تک‌ها توانسته‌اند خدمات‌رسانی مالی را برای مردم فراهم کنند و با قطع یقین می‌توان گفت تا پنج سال دیگر بانکداری سنتی ما جمع می‌شود.»

او با ابراز نارضایتی از اینکه فقط با آمار دادن نمی‌توان فضای گذشته را تغییر داد، گفت: «یکی از دلایلی که فرزندان ما به کشورهای دیگر اپلای می‌شوند یا بعد از فارغ التحصیلی به دنبال کارمند شدن هستند، نبود زیرساخت لازم برای آنها است. در کشورهای موفق فضای دانشگاهی به صورتی است که دانشجویان بعد از فارغ‌ التحصیل شدن سواد مرتبط به شغل‌شان را دارند. اما در ایران بستری مناسبی را برای این موضوع در نظر نگرفته‌ایم.»

به گفته دلیری هیچ شتابدهنده دولتی ایجاد نشده و همه آنها مربوط به بخش خصوصی است. ما به عنوان ارگان دولتی فقط می‌توانیم نظاره‌گر باشیم و ضعف‌ها را از بین ببریم.

او در ادامه گفت: «ما نمی‌توانیم تفکر سنتی خود را ادامه دهیم و اقتصاد به جوانانی که دانش و ایده دارند نیاز دارد. ما در حوزه معاونت علم و فناوری، دولتی هستیم، اما تفکر دولتی نداریم و در این راستا در مقابل کسانی که مانع فعالیت‌ها می‌شوند، می‌ایستیم.»

 

نوآوری در محصول سازمان‌ها دیده شود

فرشید گلزاده، مدیرعامل پیشین فروشگاه زنجیره‌ای رفاه در این رویداد به دو موضوع مهمی که سازمان‌های سنتی باید به کار گیرند اشاره کرد و گفت: «اول اینکه سازمان‌ها از انرژی لازم برای تغییر برخوردار نیستند و دیگری اینکه نظام نوآوری با روش‌های سنتی جواب نمی‌دهد و باید بتوان کالایی را با نوآوری تولید کرد.

او درباره ایجاد این نوآوری گفت: «در این راستا باید روش‌های عرضه خدمت و کالا را نوآوری کنیم و این نوآوری را در کالای شرکت ببینیم، نه در خروجی. از این رو به استارت‌آپ‌ها توصیه می‌شود بیشتر از اینکه به دنبال خلق محصول جدیدی باشند، به دنبال بهتر انجام شدن یک کار باشند.»

مدیرعامل پیشین فروشگاه زنجیره‌ای رفاه به ارتباط بین استارت‌آپ‌ها و سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: «برداشت شخصی من این است که استارت‌آپ‌ها باید در دل مدل کسب‌وکاری سازمان‌ها قرار بگیرند و کاملاً ذهن خلاق و غیرکارمندی داشته باشند. ضمن اینکه در یک ارتباط معنادار با سازمان‌ها هم قرار بگیرند.»

گلزاده در ادامه گفت: «بزرگ‌ترین مانع سازمانی فرهنگ است که در این مورد به شدت مشکل داریم. این جلسات و جلسات مشابه می‌تواند به این امر کمک کند و با اشتراک تجربه‌ها به درک بهتری از موضوع برسیم. مهم این است که توانایی جذب دانش را در سازمان ایجاد کنیم.»

 

بررسی صورت‌های سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارت‌آپی

در ادامه مراسم پنل صورت‌های سرمایه‌گذاری در اکوسیستم استارت‌آپی برگزار شد. رضا غیابی، دبیر پنل و مدیرعامل شرکت فرصت‌آفرین در ابتدای پنل گفت: «اگر به هفت سال گذشته برگردیم، متوجه می‌شویم که رویدادها باعث شکل‌گیری استارت‌آپ‌های موفقی شدند و در کنار آن سرمایه‌گذاری در این حوزه هم شکل گرفت. سال گذشته سال هیجان‌انگیزی برای سرمایه‌گذاری استارت‌آپ‌ها نبود. سال آینده هم سال چالش‌برانگیزی برای آنها خواهد بود. برگزاری این دورهمی‌ها و نظر کارشناسان قطعاً می‌تواند مفید واقع شود.»

خشایار گرامی، سرمایه‌گذار استارت‌آپ بوکینگ ویلا سخنران بعدی این پنل گفت: «سال 2008 و 2010 سال‌های کلیدی بوده و رشد خوبی داشته‌ایم. به این دلیل که در خاورمیانه انباشت سرمایه بسیار زیاد می‌شود. آثار هنری یکی از مواردی بود که میزان سرمایه‌گذاری در آن بیشتر شد. اما بسیاری از فعالیت‌های هنری قابل لمس نبود. به همین دلیل افراد ریسک سرمایه‌گذاری برای آنها را نمی‌پذیرفتند.»

او در ادامه گفت: «درست است که سال 97 از نظر اقتصادی سال خوبی نبوده و شاید سال بعد هم سخت‌تر شود، اما باید به دنبال ایجاد اقتصاد پویا و پایشی باشیم. مسلماً بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها برای استارت‌آپ‌ها قابل لمس نیست، چراکه نمی‌دانیم چه اتفاقی قرار است بیفتد و تا زمانی که فعالیتی انجام نشود، خروجی آن را نمی‌بینیم.»

 

جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌ها راحت نیست

در ادامه احسان علیزاده، مدیر دفتر توسعه فناوری دانشکده فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه سه هدف اصلی دانشگاه، نوآوری از تحقیقات پایه، تأمین نیروی انسانی و انتقال دانش از تحقیقات به کسب‌وکارها است، گفت: «ما در این دفتر سعی می‌کنیم که نیازمند به شرکت‌های بزرگ برای ثروت‌آفرینی نباشیم و خودمان نوآوری را فراهم کنیم. رویکرد ما کاهش فاصله و حذف شکاف بین فعالیت دانشجویی و مرحله خلق نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان است.»

امیر سرکندی، مؤسس اکوسیستم دانش‌بنیان Mteam بیان کرد: «اکنون فضای اکوسیستم جدی شده و بیش از سه هزار شرکت دانش‌بینان در حال فعالیت هستند. در این میان استارت‌آپی که بتواند حرفه‌ای رفتار کند و سود خوبی به دست آورد، ماندگار است.»

او در ادامه گفت: «با اقتصاد دیجیتال سرمایه‌های زیادی به سمت استارت‌آپ‌ها می‌آید، اما جذب این سرمایه‌ها کار راحتی نیست. از سوی دیگر دولت از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری که حالت گاوصندوق به خود گرفته‌اند، چگونه می‌خواهد به اکوسیستم‌ها کمک کند.»

 

عدم شفافیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر

مهرداد امانی، رئیس صندوق توسعه صادرات و فناوری در ادامه گفت: «ابزارهای جدید مالی در کنار تکنولوژی‌ها به وجود آمده‌اند که می‌توانند کمک‌کننده باشند. در این حین تحریم‌ها هم برای شرکت‌های تولید داخل کمک‌کننده بوده است. چراکه باعث شده است به استارت‌آپ‌های داخلی توجه بیشتری شود.»

امانی یک خبر خوب و بد در حوزه سرمایه‌گذاری برای استارت‌آپ‌ها مطرح کرد و گفت: «سال 1398 سال ورشکستگی بیشتر استارت‌آپ‌ها است. از سوی دیگر به دلیل کاهش درآمد دولت، استارت‌آپ‌هایی که با دولت کار می‌کنند نمی‌توانند هزینه خود را بگیرند. خبر خوب هم اینکه صندوق سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر جدیدی راه‌اندازی شده که در حوزه‌های دانش‌بنیان، های‌تک، نوآور و خلاق حاضر به سرمایه‌گذاری هستند.»

سراج الدین رضوی‌زاده، مدیر عامل استارت‌آپ بوکینگ ویلا یکی از مشکلات ارتباط نگرفتن استارت‌آپ‌ها با وی‌سی‌ها را عدم شفافیت وی‌سی‌ها دانست و گفت: «ما فرآیند سرمایه‌گذاری را از اردیبهشت 1397 شروع کردیم و با صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر وارد مذاکره شدیم. یکی از مشکلات این صندوق‌ها عدم شفافیت است. خوب است صندوق‌های سرمایه‌گذاری اطلاعات خود را راجع به حوزه علاقه‌مندی‌شان برای سرمایه‌گذاری را اعلام کنند.»

او در ادامه گفت: «بیشتر مواقعی که به سراغ دولتی‌ها برای سرمایه‌گذاری رفتیم، به نتیجه نرسیدیم، چراکه فرآیندهای پیچیده‌ای برای همکاری با آنها وجود دارد که بهتر است این فرآیندها کوتاه‌تر و آسان‌تر شود.»

همچنین محمدسالار اسدی، مدیرعامل استارت‌آپ لک‌لک در این مراسم گفت: «یکی از دلایلی که سرمایه‌گذارها به سمت استارت‌آپ‌ها نمی‌آیند این است که پتانسیل بسیاری از استارت‌آپ‌ها بالقوه نیست و سرمایه‌گذارها هم به دنبال واقعیت هستند.»

به گفته اسدی در مراحل اولیه رشد یک استارت‌آپ نیاز است بدانیم مشتری چه چیزی می‌خواهد و این مساله لزوماً پول نیست. این موضوع را به سختی می‌توان برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل فهم کرد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.