راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری گلدمن ساکس و اپل برای ارائه کارت اعتباری جدید / این سرویس بهبودی در وضعیت اپل‌پی خواهد داشت؟

اپل با همکاری گلدمن ساکس قصد ارائه کارت اعتباری را دارد که به گفته وال استریت ژورنال این کارت با آیفون، اپل واچ، کیف پول اپل و اپل‌پی ادغام خواهد شد و به این ترتیب به مصرف‌کنندگان در تعیین اهداف مخارج خود و پرداخت سریع‌تر بدهی‌هایشان کمک می‌کند.

این شرکت سازنده محصولات آیفون در تلاش است تا ویژگی‌ها و قابلیت‌های دیگری، جدای از فروش سخت‌افزار در بازار ایجاد کند و بیشتر و بیشتر شاهد استفاده محصولات و سرویس‌هایش در دستان مشتریان باشد.

دان ایوز تحلیلگر فناوری در ودبوش سکیوریتیز می‌گوید باتوجه به اینکه فروش تلفن‌های اپل در سه‌ماهه چهارم سال 2018، نسب به سال 2017، کاهش چشمگیری پیدا کرد و با 15 درصد سقوط به 52 میلیارد دلار رسید، به همین دلیل این ادغام اپل را می‌توان تلاش این شرکت برای ورود بیشتر و گسترده‌تر به اکوسیستم مصرف‌کننده دانست.

شاید غول مرحله آخر اقداماتی که اپل در راستای سرویس‌های پرداختی خود انجام می‌دهد این باشد که کسب‌وکاری مانند علی‌پی و وی‌چت پی چین ایجاد کند؛ اپلیکیشن‌های پرداختی که به اکوسیستمی از سرویس‌ها بدل شده‌اند و حتی امکان رزرو بلیت هواپیما و درخواست تاکسی را برای مصرف‌کننده فراهم می‌کنند.

به گفته تم فورت، تحلیلگر فناوری مصرف‌کننده در شرکت سرویس‌های مدیریتی دی.ای داویدسون، اپل هنوز راه زیادی برای رسیدن به این نقطه دارد اما تلاش بسیاری در این زمینه انجام می‌دهد. مت هریس شریک مدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر بین (Bain) معتقد است که این کارت می‌تواند توجهات بسیاری به دست آورد چراکه دو شرکت بسیار سلطه‌جو و مهاجم، با بودجه بالا و برند قوی و شناخته‌شده و مشتریان وفادار را در کنار هم قرار می‌دهد هرچند که هریس میزان استفاده افراد از این کارت را منوط به یک سری پیشنهادات ویژه می‌داند.

براساس اخبار منتشرشده این کارت 2 درصد پاداش کش‌بک به مشتری می‌دهد اما خبری از پیشنهاداتی که کارت Sapphire بانک چیس در سال 2016 انجام داد، نیست.

این کاری است که اپل باید بسیار محتاطانه نسبت به آن رفتار و اقدام کند. اگر با موفقیت همراه بود، اپل می‌تواند سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه عملیات بک‌آفیس کارت، زیرساخت و توزیع انجام دهد. ایوز معتقد است که اپل در آینده نه‌چندان دور بیشتر در زمینه‌هایی مانند کسب محتوا سرمایه‌گذاری می‌کند و احتمال خرید استودیو بزرگی مانند سی‌بی‌اس یا ویاکام توسط اپل در سال آینده دور از ذهن نیست.

برای گلدمن ساکس، شرکتی که از لحاظ تاریخی، خدمات و سرویس‌هایش را روی افراد ثروتمند متمرکز کرده است، این کارت جدید فرصتی است برای ورود به بخش بانکدار خرده‌فروشی. نقش گلدمن ساکس در این سرویس این است که وام‌های مربوط به کارت اپل را روی ترازنامه خود نگه می‌دارد. همچنین با استفاده از پلتفرم مارکوس خود، که وام‌های شخصی و حساب‌های پس‌انداز با بهره بالا ارائه می‌دهد، 27 میلیارد دلار وارد سپرده‌های مشتریان کرد و ظرفیت‌ها برای دریافت وام را افزایش داد.

 

آیا این کارت جدید تاثیری در پذیرش بیشتر اپل‌پی دارد؟

اپل‌پی از زمان راه‌اندازی‌اش در سال 2014، نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد کاربران کمتری را جذب کرد. درواقع ترجیح بیشتر آمریکایی‌ها این است که برای پرداخت از کارت‌های فیزیکی استفاده کنند. شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر لوپ تخمین زده است که تنها 24 درصد کاربران آیفون در ایالات متحده از سرویس اپل‌پی استفاده می‌کنند.

کیف پول گوگل هم در زمان راه‌اندازی‌اش در سال 2011 با مشکلات مشابهی روبه‌رو شد. اوساما بدیر، بنیان‌گذار کیف پول گوگل که در حال حاضر شرکت نرم‌افزاری پایانه فروش پوینت را مدیریت می‌کند، می‌گوید که گاهی‌اوقات زمان زیادی طول می‌کشد تا مصرف‌کنندگان به سمت پذیرش و استفاده از فناوری‌های جدید ارائه‌شده بروند.

البته ایوز شک دارد که این کارت‌های جدید بتواند تغییری در پذیرش اپل‌پی میان افراد داشته باشد و توضیح می‌دهد: «این بازار، بازار بسیار سختی برای نفوذ است.» مت هریس هم با نظر ایوز موافق است و می‌گوید: «اگر در راستای این اقدام بتوان یک ملیون کاربر فعال را جمع‌آوری کرد؛ که درواقع کمتر از یک درصد از کاربران کارت‌های اعتباری در ایالات متحده است، در آن صورت می‌توان به موفقیت این کارت‌ها امیدوار بود.»

به گفته هریس اگر 20 درصد کاربران کارت اعتباری اپل، از اپل‌پی استفاده کنند، این تعداد فقط شامل 200 هزار کاربر می‌شود و نمی‌توان آن را به چشم یک تغییر و تحول شگرف دید.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.