راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آنچه باید درباره چارلی لی مخترع لایت‌کوین بدانید

ماهنامه عصر تراکنش / لایت‌کوین ارز رمزنگاری‌شده و نرم‌افزار منبع‌بازی است که از لحاظ مسائل فنی بسیار شبیه به بیت‌کوین است. در واقع ایجاد و انتقال کوین روی این نرم‌افزار از طریق پروتکل رمزنگاری‌شده منبع‌باز انجام می‌شود و تحت نظارت و کنترل هیچ نهاد نظارتی نیست.

لایت‌کوین در اکتبر سال 2011، از طریق یک کلاینت منبع‌باز در سرویس میزبانی وب گیت‌هاب و به دست چارلی لی ایجاد شد. لایت‌کوین در واقع فورک کلاینت بیت‌کوین کر است و تفاوتش با بیت‌کوین در درجه اول کاهش زمان ساخت زنجیره قالب و افزایش حداکثر تعداد کوین‌ها و الگوریتم هش متفاوت و کمی تغییر در رابط کاربری گرافیکی بود. در نوامبر سال 2013 رشد عظیمی در ارزش لایت‌کوین به وجود آمد و به سرمایه بازاری معادل یک میلیارد دلار دست یافت.

لی در حال حاضر به‌صورت تمام‌وقت در بنیاد لایت‌کوین کار می‌کند. او پیش‌تر در شرکت گوگل و در بخش کدنویسی برای کروم او‌اس مشغول به کار بود. او در سال 2011 به بیت‌کوین علاقه‌مند شد و لایت‌کوین را، تنها با استخراج 150 کوین، روانه بازار کرد.

او در همان ابتدا عنوان کرد که به هیچ‌وجه قصد رقابت با بیت‌کوین را ندارد و قصدش از راه‌اندازی لایت‌کوین استفاده از آن برای تراکنش‌های کوچک‌تر است. لی در سال 2013 گوگل را ترک کرد و کارش را در شرکت کوین‌بیس ادامه داد. او سال گذشته در خبری اعلام کرد که تقریبا تمام لایت‌کوین‌هایش را فروخت و فقط چند سکه ضربی برای کلکسیونش نگه داشت.

این کار لی انتقادات بسیاری را به همراه داشت و تاثیر بسزایی بر قیمت این ارز رمزنگاری‌شده گذاشت. با این حال لی دلیل انجام این کارش را صرفا به خاطر تضاد منافعی که برایش به وجود آمده بود، اعلام کرد و چند وقت پیش هم در مصاحبه دیگری گفت که به این زودی‌ها یا اصلا قصد بازخرید لایت‌کوین‌های فروخته‌شده‌اش را ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.