راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

استارت‌آپ‌ها با حمایت شرکت پرداخت الکترونیک سداد در یازدهمین جشنواره وب و موبایل حضور پیدا کردند

جشنواره وب و موبایل ایران از جمله جشنواره‌هایی است که توانسته رقابتی را در بین وبسایت‌ها و نرم‌افزارهای موبایل ایرانی در گروه‌های مختلف برقرار کند. در اختتامیه یازدهمین دوره این رویداد و در بخش جانبی استارت‌آپ‌های حوزه‌های مختلف با حمایت انحصاری شرکت پرداخت الکترونیک سداد حضور یافته بودند که با برخی از آنها گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

 

شرکت پرداخت الکترونیک سداد، حامی انحصاری نمایشگاه استارت‌آپی

شرکت پرداخت الکترونیک سداد اولین سال است که در این جشنواره به عنوان حامی طلایی و حامی انحصاری نمایشگاه استارت‌آپی حضور دارد.

ارزیابی مونا مهری نژاد، مدیر برنامه‌ریزی کسب‌وکار شرکت پرداخت الکترونیک سداد از نمایشگاه این بود که توانسته بستر خوبی را برای جمع‌آوری استارت‌آپ‌ها فراهم کند. او بیان کرد: «امیدواریم برنامه‌های بعدی به‌صورت تخصصی و با تمرکز بر کارگاه‌ها و پنل‌ها برگزار شود، چراکه دانش خوبی بین مجموعه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، وجود دارد.»

او گفت: «شرکت پرداخت الکترونیک سداد با دو محصول درگاه پرداخت اینترنتی و اپلیکیشن ایوا در این نمایشگاه حضور پیدا کرد و خدمات انحصاری و ویژگی‌های آن را برای مخاطبان ارائه داد. به دلیل اینکه تمرکز این نمایشگاه بیشتر بر حوزه درگاه‌های پرداختی است، شرکت سداد هم با تمرکز بر ارائه درگاه پرداخت اینترنتی در این نمایشگاه حضور یافت.»

 

سامانه کلید، سامانه داده‌محور در حوزه املاک

سامانه کلید، یک سامانه هوشمند املاک و تنها سامانه داده‌محور املاک کشور است که در حوزه هوش مصنوعی، علم داده و کلان‌داده فعالیت می‌کند. این سامانه سعی کرده خلأ اطلاعاتی که در این حوزه وجود دارد را پر و زیرساخت لازم را برای مشتریان خود فراهم کند.

محسن عارفی، مدیر روابط عمومی سامانه کیلید درباره این سامانه گفت: «می‌توان گفت با ارزش‌ترین سبد هر کالای خانوار مسکن است و اگر قرار باشد بدون اطلاع وارد این بازار شد، سرمایه‌گذاری را ریسک‌پذیرتر می‌کند. ما در این سامانه، اطلاعاتی را که معمولاً در اختیار مردم قرار نمی‌گرفت، به صورت کاربردی، مبتنی بر علم داده و هوش مصنوعی در اختیار آنها قرار داده‌ایم.»

سیستم ارزیابی هوشمند قیمت ملک، یکی از سرویس‌هایی است که این سامانه برای افراد جویای ملک ارائه داده و به گفته عارفی برای اولین بار در ایران انجام شده است. او در این باره توضیح داد: «این سیستم باعث شده تا با استفاده از هوش مصنوعی و علم داده قیمتی نزدیک به قیمت واقعی بازار با درصد خطای کمی ارائه شود. افراد در این سیستم تنها با وارد کردن کد پستی خود بلافاصله قیمت روز مسکن خود را دریافت می‌کنند.»

سرویس دیگری که این سامانه ارائه داده، فرصت‌های بازار مسکن است که عارفی درباره آن گفت: «این سرویس به افرادی که می‌خواهند در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کنند، دید بهتری ارائه می‌دهد. به عنوان مثال با توجه به اطلاعاتی که در این هفت سال اخیر جمع‌آوری کرده‌ایم، می‌توان رشد مناطق و تعداد معاملات انجام شده را از طریق ارائه نمودارها، تشخیص داد.»

همچنین سرویس «کیلید-اد»، «کیلید-پرو» و «سفارش ملک» از دیگر سرویس‌های ارائه شده در این سامانه است.

عارفی جشنواره امسال وب و موبایل را گسترده‌تر از سال‌های قبل دانست و اعتقاد داشت که فضای بیشتری در بعد نمایشگاهی برای استارت‌آپ‌ها فراهم شده است.

 

اول‌بلاک، زنجیره‌بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده

اول‌بلاک، استارت‌آپ فعال در زمینه فناوری زنجیره‌بلوک و ارزهای رمزنگاری‌شده از دیگر استارت‌آپ‌های حاضر در این جشنواره بود. مهرداد فرنوش، مدیرعامل اول‌بلاک، دو محصول جدید خود را در دو حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده و زنجیره‌بلوک معرفی کرد. او گفت: «در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده کیف پول الکترونیکی، درگاه پرداخت (موبایل‌بانک، درگاه اینترنتی موبایلی و دستگاه کارتخوان) و اکسچینج اول‌ترید و در حوزه زنجیره‌بلوک محصول اول ‌آی‌دی در بستر احراز هویت دیجیتال ارائه شده است.»

فرنوش افزود: «نمایشگاه امسال به نسبت سال‌های قبل بازدیدکنندگان خاص‌تر و کمتری داشته، ولی به طور کلی بازخورد خوبی از نمایشگاه حاصل شد.»

 

دنگی‌پال، سامانه‌ای برای پرداخت‌های گروهی

دنگی‌پال به‌عنوان یک استارت‌آپ در حوزه فین‌تک، در زمینه تسهیل روند پرداخت‌های گروهی و انتقال وجه فعالیت می‌کند. این تیم در همین راستا یک پیام‌رسان مالی جهت ارائه راه‌حل مناسب برای بهبود این روند تأسیس کرده‌ است.

فرگل برومند، مدیر بازاریابی و هم‌بینانگذار دنگی‌پال در این باره گفت: «دنگی‌پال فعالیت خود را از یک سال و نیم پیش شروع کرد و بر ایجاد بستری برای پرداخت‌های دنگی تمرکز داشت. اما بعدها نقل و انتقالات مالی هم در این سامانه بدون کارمزد شد و ارزش افزوده‌ای را برای مشتریان خود فراهم کرد. علاوه بر این در پیام‌رسان دنگی‌پال می‌توان گروهی تشکیل داد که در آن تقسیم دنگ و هزینه‌ها به‌صورت گروهی انجام ‌شود و لازم نیست افراد به اندازه یکسان و همگن هزینه‌ها را پرداخت کنند.»

خدمت جدیدی که در این سامانه ارائه شده به پرداخت پذیرنده‌ها ارتباط دارد. برومند توضیح داد: «در حال حاضر پذیرنده‌های ما کافه‌ها و رستوران‌ها هستند. در این مکان‌ها روی هر میز یک کیوآرکد قرار داده‌ایم که مشتریان بتوانند با اسکن کردن آن صورتحساب خود را ببینند و پرداخت کنند. از سوی دیگر برای صاحبان کسب‌وکار اطلاعاتی را به صورت باشگاه مشتریان فراهم کرده‌ایم.»

او هدف خود را از حضور در این نمایشگاه تعامل با کسب‌وکارهای مشابه دانست و گفت: «امسال نمایشگاه از کیفیت خوبی برخوردار بود، هرچند می‌توانست بهتر هم باشد.»

 

زیبال، ارائه‌دهنده راهکارهای پرداختی

شرکت زیبال حدود دو سال و نیم است که در حوزه راهکارهای پرداختی فعالیت می‌کند و یک سال است که تبدیل به شرکت دانش‌بینان شده است. سه محصول ارائه شده در این شرکت COD یا پرداخت در محل، درگاه‌های پرداخت و باشگاه مشتریان است.

مهدیس مروجی، از کارشناسان بازاریابی شرکت راهکار نوین زیبال گفت: «یکی از ویژگی‌های درگاه‌های پرداخت ما دارا بودن سوییچینگ هوشمند است. درگاه ما به پنج پی‌اس‌پی متصل است که اگر در حین فرآیند پرداخت یکی از پی‌اس‌پی‌ها درصد خطا داشته باشد و تراکنشش ناموفق شود، این درگاه به صورت هوشمند به یک پی‌اس‌پی دیگر منتقل می‌شود.»

او درباره خدمت پرداخت در محل توضیح داد: «در این خدمت دستگاه‌های کارتخوانی طراحی شده که با شناسه پرداخت فعالیت می‌کنند. زمانی که خرید روی سایت ثبت می‌شود، شناسه‌ای به مشتری داده می‌شود و پیک هم باید همان شناسه را وارد کند. در این لحظه مدیران کسب‌وکار بر روی پنل می‌توانند تراکنش را پیگیری کنند. با استفاده از این محصول اشتباه وارد کردن مبلغ معنایی ندارد و سه روش ورود شناسه زیبال، اسکن بارکد و ارتباط بین برنامه‌ای بر روی دستگاه نمایان می‌شود.»

او در ادامه افزود: «برای باشگاه مشتریان هم دستگاه کارتخوانی طراحی شده که در زمان خرید، مشتریان می‌توانند انتخاب کنند که وارد باشگاه مشتریان شوند؛ از این رو تعداد مشتریان را در کمپین‌های مختلف به پذیرنده‌ها نشان می‌دهد.»

او کیفیت نمایشگاه را خوب ارزیابی کرد و گفت: «بیشتر کسب‌وکارهایی که به ما مراجعه کردند، افرادی بودند که می‌توانستند مشتریان بالقوه ما باشند و با استارت‌آپ‌های حاضر ارتباط زیادی برقرار کنند.»

 

سامانتل، اپراتور نسل جدید

سامانتل یکی از برندهای شرکت کیش‌سل پارس است. کیش‌سل پارس شرکتی است که در سال 1385 با هدف ارائه خدمات ارتباطات همراه، اپراتوری و الکترونیک تأسیس شده است. سامانتل در سال 1395 توانست پروانه اپراتور نسل جدید ارتباطات همراه یا MVNO را بگیرد. تفاوت اپراتور مجازی موبایل(MVNO) با اپراتورهای اصلی فاقد شبکه دسترسی بودن آن است، در واقع اجازه نصب دکل در سطح شهر را ندارند و موظف هستند که با اپراتورهای اصلی قرارداد بسته و از فضای آزاد شبکه آنها استفاده کنند.

لیلا عبادیان، مدیر روابط عمومی سامانتل درباره این اپراتور نسل جدید گفت: «ما در این خصوص ابتدا با شرکت رایتل قرارداد بستیم و میزبان ما این شرکت است. علاوه بر آن به دلیل اینکه رایتل تمام نقاط را تحت پوشش نداشت با شرکت همراه اول هم قرارداد رومینگ بستیم تا بتوانیم مشتریانمان را پوشش بیشتری دهیم و مشکل آنتن‌دهی را رفع کنیم.»

او افزود: «باتوجه به اینکه این خدمت به تازگی ارائه شده است، خدمات ما هم مبتنی بر اینترنت 3G و بالاتر است. به همین جهت بهتر است مشتریان ما از گوشی‌های اسمارت استفاده کنند.»

او در ادامه گفت: «اپراتور تلفن همراه با ایجاد کردن زیرساخت بیشتر می‌تواند خدمات متنوعی را ارائه دهد. به نظر من دلیل حاکمیت برای ارائه دادن پروانه به اپراتورهای نسل جدید، ارائه سرویس‌های خاص بوده است. اما همانطور که می‌دانید همه سیستم‌ها برای اینکه بتوانند رشد پیدا کنند، ابتدا باید از یک پایه قوی برخوردار باشند. قاعدتاً این موضوع زمانبر است و نبود شفافیت در قوانین و تداخل در حوزه‌های کسب‌وکاری باعث می‌شود که ما در بازار، اولین سرویس پایه را با قیمت پایین‌تری ارائه دهیم. بنابراین ما در این حوزه از قانونگذاران و سازمان‌های تنظیم‌کننده انتظار داریم حمایت بیشتری از ما داشته باشند.»

او از ارائه خدمت جدید کیف پول الکترونیکی «مانیز» نام برد که در مرحله آزمایش قرار دارد. عبادیان در این باره توضیح داد: «امید داریم بتوانیم در سال جدید این محصول را معرفی کنیم تا بتواند به قدر کافی مشتریان خوبی را جذب کند. این کیف پول می‌تواند روی همه اپلیکیشن‌هایی که از طریق آن خرید انجام می‌شود، قرار بگیرد. در کیف پول مانیز، پرداخت هم از سوی گیرنده و هم پذیرنده آنی است. این موضوع می‌تواند برای رانندگان تاکسی که 24 یا 72 ساعت بعد پول خود را دریافت می‌کنند خوشایند باشد، چراکه از طریق این کیف پول می‌توانند در لحظه سهم خود را دریافت کنند.»

احراز هویت مانیز از طریق سیم‌کارت از دیگر ویژگی‌های این کیف پول بود که عبادیان در این باره توضیح داد: «در واقع مانیز هرگز روی سیم کارتی غیر از آنچه که مالک حساب تأیید کرده فعال نمی‌شود.»

او درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه گفت: «حضور اصلی ما در این نمایشگاه به دلیل جدید بودن برندی است که داریم و شرکت کردن در این‌گونه نمایشگاه‌ها که با حوزه ما مرتبط است را فرصتی برای معرفی خود می‌دانیم. روز اول نمایشگاه زیاد راضی‌کننده نبود ولی روز دوم پربارتر بود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.