راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پیشنهاداتی جهت بهبود پیش‌نویس سند ارزهای رمزنگاری‌شده بانک مرکزی

سهیل معیری؛ مدیر سایت خدمات پرداخت نوین / بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ هشتم بهمن ماه ۹۷ و در آستانه هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با محوریت انقلاب بلاکچین پیش‌نویس سند ارزهای رمزنگاری‌شده را به منظور بررسی اولیه و اعلام نظر کارشناسان و فعالان این صنعت به منظور جمع‌بندی و اعلام سیاست‌های نهایی تا پایان سال جاری منتشر کرد. این پیشنهادات جهت بهبود این پیش‌نویس بانک مرکزی است.

  1. کلمه صرافی رمزارزی حذف و عبارت صرافی ارز دیجیتال جایگزین شود، زیرا برخی از این وب‌سایت‌ها در حوزه تبادل و نقد کردن درآمد ارزی همانند پی‌پال، پرفکت مانی و وب‌مانی که معمولاً منشاء آن حاصل کسب‌وکارهای ایرانیان در خارجی است فعالیت دارند. ارزهایی همچون پی‌پال، وب‌مانی و پرفکت‌مانی رمز ارز نیستند و قابل پیگیری و ردیابی هستند و با کاربران ایرانی مشکلی ندارند ضمناً برخی از این ارزها نیز با پلیس فتای ایران همکاری‌های لازم را نیز انجام می‌دهند.
  2. در صورت امکان به جای ممنوع کردن استفاده از رمزارزهای جهان‌روا به عنوان ابزار پرداخت در داخل کشور، استارت‌آپ‌هایی تحت حمایت و نظارت بانک مرکزی شکل گیرد که ارائه‌دهنده درگاه پرداخت رمزارزهای جهان روا باشد (همانند پرداخت‌یارها) که قادر به فروش وجوه حاصل از رمزارزها به بانک مرکزی باشند. به دلیل آنکه ارزهای جهان روا بدون مرز هستند می‌توان در کنار زبان فارسی با زبان‌های انگلیسی و روسی و… فعالیت کرد و ارزهای دیجیتال بیشتری را وارد کشور کرد. با توجه به این که صادرکنندگان از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند جهت تسهیل تضمین پرداختی قادر به استفاده از این روش هستند.
  3. علاوه بر تبادل ارزرمز ملی در بانک‌های بانک مرکزی، در صرافی‌های ارز دیجیتال نیز تبادل شود.
  4. شرایط دقیق و شیوه احراز هویت از کاربران که مد نظر بانک مرکزی است را بیان کنید. به فرض کاربری در موقع احراز هویت در صرافی‌ها، آدرس کیف پول ارزرمز جهان‌روای خود را بر روی برگه همراه با مدارک نوشته و ارسال کند.
  5. پلتفرمی در صرافی‌های ارزرمز ساخته شود که به هر کاربری احراز هویت شده آدرس کیف پول اختصاصی مختص به آن رمزارز جهان روا را ارائه دهد  و صرافی‌های ارز دیجیتال از طریق وب‌سرویس به بانک مرکزی گزارش دهند. با این روش تراکنش‌ها تا حدودی قابل پیگیری و رصد است.
  6. به‌منظور جلوگیری از سوء استفاده صرافی‌های ارز دیجیتال و جعل کارت ملی، سامانه استعلام هویتی حتی به شکل کوچک جهت احراز هویت افراد در اختیار صرافی‌ها ارزدیجیتال قرار دهید.
  7. در صورت امکان مجوز صرافی‌های فیزیکی از صرافی‌های ارز دیجیتال جدا باشد زیرا بحث کاملاً تخصصی است. صرافی فیزیکی با قدرتی که دارد، باعث انحصار و صدمه زدن به کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها در این زمینه می‌شود. همچنین تقاضا دارم مانع ورود صرافی‌های فیزیکی به این حیطه شوید.
  8. حجم روزانه معامله تعیین کنید برای صرافی‌های ارز دیجیتال که تا آن سقف در یک چارچوب معین سایت‌ها فعالیت کنند و نیاز به مجوز نداشته باشند. اگر حجم روزانه معامله صرافی ارز دیجیتال از سقف تعیین شده بانک مرکزی بیشتر شد الزام به دریافت مجوز کنید.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.