راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا آسیا به قطب یونیکورن‌های فین‌تک تبدیل خواهد شد؟ / معرفی پنج یونیکورن مشهور آسیا

سال ۲۰۱۳ بود که واژه یونیکورن وارد فرهنگ لغات استارت‌آپی شد. این واژه در واقع به استارت‌آپ‌هایی اطلاق می‌شود که روند رو به رشد بالایی دارند و توانسته‌اند ارزش کسب‌وکار خود را به بیش از ۱ میلیارد دلار برسانند.

ببینید: سرمایه‌گذاری‌های جهانی حوزه‌ی فین‌تک هم‌اکنون به بالاترین میزان رشد خود از سال ۲۰۱۴ رسیده است

به گزارش روابط عمومی زرین پال، در حال حاضر، استارت‌آپ‌های فین‌تک جایگاه ویژه‌ای را در سرمایه‌گذاری به خود اختصاص داده و به یکی از داغ‌ترین مباحث و حوزه‌های فناوری تبدیل شده‌اند. در واقع می‌توان گفت، عنوان قدرتمندترین یونیکورن‌های جهان در حال حاضر در اختیار فین‌تکی‌ها است.

در نمودار زیر که از وب‌سایت فین‌تک گلوبال اقتباس شده است، روند رو به رشد سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ را مشاهده می‌کنید.

سرمایه‌گذاری جهانی در فین‌تک

همان‌طور که می‌بینید تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک شدیدا افزایش پیدا کرده است. با این‌که بسیاری از این سرمایه‌گذاری‌ها در آمریکا و اروپا صورت گرفته است، اما فین‌تک آسیا نیز با سرعت بسیاری در حال گسترش است.

در واقع، فین‌تک در آمریکا و اروپا از پیشرفت چشم‌گیری برخوردار است، اما اگر کمی به عقب برگردیم و نگاهی به سال‌های اولیه پیدایش آن در آسیا بیندازیم، به این نتیجه خواهیم رسید که نسبت همسویی و سرعت سازگاری این قاره کهن با تحولات جدید در مقایسه با دیگر قاره‌ها به مراتب بیشتر بوده است. چرایی این موضوع، ریسک‌پذیری بالای مردم آسیا علی‌الخصوص چین و هند است که منجر به پیدایش یونیکورن‌های فین‌تک آسیا شده است.

براساس لیست مطرح شده در cbinsights از ۳۱۰ یونیکورن دنیا حدود ۱۰۹ عدد آن‌ها متعلق به آسیا است و این آمار بسیار قدرتمندی برای آسیا محسوب می‌شود.

برخی از یونیکورن‌های فین‌تک آسیا

یک حادثه کوچک می‌تواند آینده یک خانواده را به نابودی بکشاند. ما آرزو می‌کنیم که هیچ‌کس در چنین شرایطی قرار نگیرد، اما واقعیت این است که سالانه میلیون‌ها نفر، تنها در کشور ما، در وضعیت مشابه قرار می‌گیرند. برخلاف کشورهای اروپایی، هند از لحاظ امنیت اجتماعی ضعف دارد، افراد ثروتمند شاید بتوانند بعد از حادثه از لحاظ مالی تأمین شوند، اما فقرا رنج بسیاری را متحمل می‌شوند. بنابراین ما اعتقاد داریم که با آگاهی‌رسانی از محصولات بیمه می‌توانیم بر زندگی چندین میلیون نفر تأثیر بگذاریم.

 

پالیسی‌بازار

این بخشی از متن معرفی تیم هندی پالیسی‌بازار (PolicyBazaar) در وب‌سایت آن‌هاست.

پالیسی‌بازار یکی از یونیکورن‌های فین‌تک کشور هند است که هم‌اکنون ارزش آن به یک میلیارد دلار می‌رسد. این یونیکورن همانند مرجع کاملی، اطلاعات مفیدی را درباره انواع بیمه‌های موجود در هند در اختیار کاربران قرار می‌دهد و امکان مقایسه آن‌ها را فراهم می‌سازد. این بیمه‌ها شامل بیمه عمر، بیمه سلامت و غیره است. جهت اطمینان‌خاطر و معقول بودن مقایسه‌ها، پالیسی‌بازار با مؤسسات مالی و فروش بیمه در هند همکاری می‌کند.

مؤسسان این شرکت، یاشیش دهیا (Yashish Dahiya)، اونیش نیرجر (Avaneesh Nirjar) و الوک بنسل (Alok Bansal) هستند.

 

تایگر بروکرز

تایگر بروکرز (Tigger Brokers) یکی دیگر از استارت‌آپ‌های حاضر در کشور چین است که با جذب نزدیک به ۱ میلیارد دلار سرمایه توانست به یکی از یونیکورن‌های فین‌تک آسیا تبدیل شود.

تایگر بروکرز کارگزاری آنلاین است که توسط وو تیانووا (Wu Tianhua) تأسیس شد. این شرکت، به سرمایه‌گذاران چینی که مایل به سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار در خارج از کشور هستند (مخصوصاً سهام‌هایی که در بورس اوراق بهادار ایالت متحدیه و هنک کنگ ثبت شده‌اند) یاری می‌رساند. این استارت‌آپ در سال ۲۰۱۴ شکل گرفته است و هم‌اکنون، با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

به نقل از وو تیانووا، بنیان‌گذار تایگر بروکرز، دلیل اصلی موفقیت و محبوبیت تایگر بروکرز این است که در زمان مناسب، در جای مناسب قرار گرفته است. قبل از آن، هیچ پلت‌فرم مبتنی بر سرمایه‌گذاری وجود نداشت. از این رو، یک احساس نیازمندی در بین سرمایه‌گذاران چینی به وجود آمد. با ورود اولین کارگزار اینترنتی (تایگر بروکرز) به دنیای فین‌تک، این احساس نیاز برطرف شد. همچنین باعث شد بازار سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار بسیار داغ شود.

 

تاس

برخی از خبرگزاری‌های آنلاین مدعی هستند که اولین استارت‌آپ یونیکورن در حوزه فین‌تک در کره‌جنوبی ظهور کرد. این استارت‌آپ که تاس (Toss) نام داشت و توسط سانگن لی (Seunggun Lee)، تحولی در کره جنوبی برپا کرد. چرا که اولین استارت‌آپی است که در حوزه فین‌تک کره جنوبی خدمات ویژه‌ای را ارائه می‌دهد.

تاس در فوریه سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را با پرداخت‌های فرد به فرد آغاز کرد و سپس سرویس‌های دیگری هم‌چون بیمه، سرمایه‌گذاری، حساب پس‌انداز، مدیریت امتیاز اعتباری و یک داشبورد مالی به خدماتش اضافه کرد. شرکای استارت‌آپ تاس، شرکت‌های مالی معتبر و دیگر کارگزاران در زمینه فین‌تک هستند که به همگی دست به دست هم دادند تا برای تمام جنبه‌های مالی روزمره خدماتی را ارائه دهند.

می‌توان گفت تاس دقیقاً زمانی وارد میدان شد که جای یک سرویس مالی گوشی همراه خالی بود. مردم کره‌جنوبی از پیچیدگی‌های سیستم مالی امروز خسته شده و نیاز به یک پلت‌فرم با کیفیت، آسان و با قابلیت تجزیه‌و تحلیل داشتند تا آن‌ها را از این پیچیدگی‌ها نجات دهد. بنابراین تا حدی می‌توان گفت موفقیت این استارتاپ حتمی بود.

 

تواندای

تواندای (Tuandai) پلت‌فرم خدمات وام‌دهی چینی با ارزش ۱.۴۶ میلیارد دلار است که به کاربران اجازه می‌دهد تا بسیار ساده بتوانند وام بگیرند. به عبارتی، این پلت‌فرم خدمات وام را به صورت آنلاین در اختیار کاربر قرار می‌دهد. مؤسس توانداونگ، لین ژانگ (Lin Zhang) است که هدف از تأسیس این استارت‌آپ را کمک به کسب‌وکارهای کوچک و نوپا بیان می‌کند.

در واقع، توانداونگ مبتنی بر فناوری اطلاعات پیشرفته، قابلیت‌های تجزیه و تحلیل داده‌های عظیم، روش‌های حسابرسی دقیق و مدیریت ریسک و کنترل سیستم است. خدماتی که توانداونگ در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، به تنهایی و با توجه به نیازهای سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، یک پلت‌فرم پایدار، سازگار، کارآمد و مناسب برای اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها کفایت می‌کند. از این رو، موفق شد به یکی از یونیکورن‌های فین‌تک آسیا بدل شود.

 

وان ۹۷

از دیگر یونیکورن‌های فین‌تک آسیا می‌توان وان ۹۷ را نام برد. یک مارکت‌پلیس (marketplace) مبتنی بر موبایل در هند و مؤسس آن ویجای شکار شارما (Vijay Shekhar Sharma) است.

پی‌تی‌ام (Paytm) برند پرچم‌دار این شرکت به حساب می‌آید که ارائه‌کننده طیف وسیعی از خدمات پرداخت از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن به مردم هند است. شارژ کارت مترو، پرداخت قبوض شرکت‌های خدماتی، انتقال وجه، خرید بلیت و وسایل حمل‌ونقل عمومی از جمله خدمات آن‌ها محسوب می‌شوند.

وان۹۷ از طریق پلت‌فرمی ابررایانه‌ای که به طور وسیع در اختیار دارد، محتویات گوشی همراه و خدمات تجاری را به میلیون‌ها نفر از مصرف‌کنندگان گوشی همراه ارائه می‌دهد.

 

چرا تعداد یونیکورن‌های فین‌تک آسیا رو به افزایش است؟

عوامل متعددی در افزایش فعالیت سرمایه‌گذاری در سراسر منطقه آسیا موثرند. هجوم سرمایه‌گذاران نیز به دلیل توسعه فین‌تک در این منطقه بوده است.

اولین دلیل توسعه فین‌تک در آسیا، تعداد بالای جمعیت آن است، خصوصاً جنوب شرقی آسیا که بیش از ۶۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد و بیش از ۵۰ درصد آن‌ها زیر ۳۰ سال سن دارند. این افراد جوان اغلب از تلفن‌همراه استفاده می‌کنند و به راهکارهای دیجیتالی علاقه بسیاری دارند.

دومین دلیل، محبوبیت عجیب تلفن همراه در میان مردم کشورهای آسیایی است. ارتباط از طریق تلفن‌همراه به سرعت در حال رشد است. آمارها حاکی از این هستند که به صورت ماهانه حدود ۳.۸ میلیون نفر بر افراد متصل به اینترنت در آسیا افزوده می‌شود. فقط در تایلند، مصرف‌کنندگان به صورت میانگین روزانه ۴.۴ ساعت از زمان خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌کنند.

هم‌اکنون کشور چین با ۳۶ میلیارد دلار جذب سرمایه در رتبه بالاتری از دیگر کشورهای آسیا قرار دارد و بعد از آن هند جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

درنهایت، آسیا همانند جاده‌ای بدون مانع برای سرمایه‌گذاران است. سرمایه‌گذاری در فین‌تک آسیا روز به روز افزایش یافته و رشد می‌کند. بنابراین، بنا به روند رو به رشد تعداد آن‌ها، انتظار می‌رود که جریان سرمایه در منطقه پر جنب و جوش‌تر از قبل شود و در آینده‌ای نزدیک، شاهد موفق‌ترین و پر سر و صداتریین یونیکورن‌های فین‌تک در آسیا باشیم.

1 دیدگاه
  1. عباس می‌گوید

    جالب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.