پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیرعامل شرکت مشاوره رتبهبندی: امکان اتصال قبوض خدماتی به سامانه اعتبارسنجی بررسی میشود
به گفته محمد جلیلی، اتصال سامانه اعتبارسنجی ایران به قبوض خدماتی در دستور کار شرکت اعتبارسنجی ایران قرار گرفته است.
به گزارش پیوست، هماکنون این شرکت مذاکرات خود برای فراهم کردن زیرساختهای لازم جهت اتصال قبوض خدماتی به سامانه اعتبارسنجی را آغاز کرده است. با اتصال قبوض خدماتی مانند قبوض آب، برق، تلفن و قبوض مربوط به شهرداریها به این سامانه تقریبا تمامی شهروندان ایرانی اعتبارسنجی خواهند شد و از سویی دیگر از این اعتبار خود میتوانند در نظام بانکی بهره ببرند.
مدیرعامل شرکت مشاوره رتبهبندی ایران اعلام کرد که هماکنون ۳۲ میلیون ایرانی نزد این شرکت نمره اعتباری دارند.
شرکت مشاوره رتبهبندی ایران بر اساس آییننامه نظام سنجش اعتبار، سامانه ملی اعتبارسنجی را در نظام بانکی و اعتباری کشور عملیاتی کرده و در حالحاضر با تجمیع اطلاعات دریافتی از بانک مرکزی، سازمان امور مالیاتی، گمرک، بانکها و موسسات مالی و اعتباری خدمات گزارشگری اعتباری و اعتبارسنجی (رتبه اعتباری) در خصوص کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی را به نظام بانکی کشور ارائه میدهد.
این شرکت بهتازگی امکان دسترسی به نمره اعتباری افراد را برای خود اشخاص نیز از طریق اپلیکیشن سنجینه فراهم کرده است.
محمد جلیلی در خصوص اتصال قبوض خدماتی به سامانه اعتبارسنجی گفت: «توافقات اولیه با وزارت نیرو برای اتصال قبوض آب و برق به سامانه اعتبارسنجی انجام شده است اما باید مشکلات فنی آن برطرف شود.»
جلیلی یکی از مشکلات فنی این اتصال را شناسایی صاحبان اصلی قبوض خدماتی عنوان و اعلام کرد: «معمولا وقتی خانهها خریدوفروش میشوند نام صاحبان قبوض تغییر نمیکند از همین رو باید راهکاری پیدا شود تا امکان شناسایی فرد استفادهکننده اصلی از خدمات مشخص شود این مشکل در شناسایی مستاجران نیز رخ میدهد.»
هماکنون سازمان ثبت احوال نیز برای تطبیق کد ملی با کدپستی افراد نیز با چنین مشکلی مواجه است، تغییر آدرس افراد و ثبت نشدن آن موجب بروز چنین مشکلاتی میشود که به نظر میرسد درصورتیکه ثبتاحوال بتواند این مشکل را برطرف کند این مشکل اعتبارسنجی نیز برطرف میشود.
مدیرعامل شرکت مشاوره رتبهبندی در خصوص مزایای اتصال قبوض خدماتی به سامانه اعتبارسنجی گفت: «میتوان میزان خوشحسابی افراد را از این طریق برآورد کرد. توجه داشته باشید که معمولا افراد قبوض خدماتی خود را پرداخت میکنند در این صورت میتوانند از اعتباری که در این بخش به دست میآورند رتبه اعتباری خود را افزایش دهند و از طریق آن بتوانند در شبکه بانکی اعتبار بهتری به دست آورند.»
او ادامه داد: «البته ارائهدهندگان خدمات نیز از این اعتبار میتوانند استفاده کنند، بهگونهای که اگر سابقه فرد در پرداخت قبوض خدماتی ثبت و نمره اعتباری فرد نیز مشخص باشد با نپرداختن یک قبض یا دو قبض لازم نیست هزینه و سرویس را قطع کنند بلکه میتوانند مطمئن باشند که این فرد حتما مشکلی برایش پیش آمده و بهزودی قبض خود را خواهد پرداخت.»
او افزود: «از سویی وقتی شخص میبیند اگر قبوض خود را پرداخت نکند نمره اعتباریاش در شبکه بانکی کاهش مییابد و احتمال دریافت وامش کمتر میشود بیشتر علاقهمند به پرداخت قبوض خود در موعد مقرر خواهند شد.»
جلیلی همچنین خبر از اتصال سامانه قبوض جریمه خودرو به این سامانه اعتبار سنجی داد و افزود: «با پلیس راهنمایی و رانندگی نیز صحبتهای اولیه را انجام دادهایم و امیدواریم بتوانیم این سامانهها را به یکدیگر متصل کنیم.»