راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ققنوس؛ تحولی در تراکنش‌های مالی

مسعود خرقانی؛ معاون فناوری اطلاعات شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی / بلاکچین به عنوان یک فناوری مبتنی بر تعامل و همکاری استفاده‌کنندگان، همه طرفین مبادلات را برای دستیابی به یک هدف مشترک و بدون نیاز به واسطه‌ها و یا مستندات کاغذی برای اطمینان و اعتماد به یکدیگر، قادر می‌سازد؛ و این موجب تسهیل و روانی تعاملات نیز می‌شود.

در حوزه تراکنش‌های مالی نیز به همین شکل است و از تکنولوژی زنجیره بلوک (Blockchain) می‌توان به‌عنوان یک پلتفرم سرویس‌دهی یا پشتیبانی موارد کاربرد متعدد در خدمات مالی استفاده کرد، و همچنین قابلیت به‌کارگیری در فرآیندهای متعددی در این حوزه از جمله پرداخت‌های P2P، تسویه‌های مالی تجاری، و ردیابی زنجیره تامین را دارد.

در راستای فعالیت‌های گروه فناوران هوشمند بهسازان فردا در زمینه به‌کارگیری فناوری‌های نوین و استفاده از تکنولوژی‌های مبتنی بر زنجیره بلوک با مزیت‌هایی همچون متمرکز نبودن اطلاعات تولیدشده،‌ اعتمادپذیری، حذف واسطه‌ها، سهولت – سرعت و اعتبارپذیری بالا که باعث ایجاد جلب‌توجه مردم به این فناوری در سرتاسر دنیا شده است، شرکت بهسازان هوشمند فردا (بانک ملت) با همکاری و مشارکت چهار مجموعه دیگر شامل تکوست (گروه توسن)، داده‌ورزی سداد (بانک ملی)، داده‌پردازی پارسیان (بانک پارسیان) و فناپ (بانک پاسارگاد) اقدام به تاسیس شرکت ققنوس کرده‌اند.

شرکت ققنوس متشکل از پنج سهامدار ذکرشده، به‌منظور توسعه فناوری‌های هوشمند مالی و استفاده از فناوری دفاتر کل توزیع‌شده (DLT)، شبکه غیرمتمرکزی را راه‌اندازی کرده است. در این شبکه به‌منظور بالا بردن نقدشوندگی و آسان کردن معامله‌ها، دارایی‌ها می‌توانند به یک توکن (واحد دیجیتالی با ارزش) تبدیل شوند که امکان خریدوفروش آن در هر لحظه و مکان وجود دارد و علاوه بر بالا بردن سرعت معاملات، امکان خریداری سهمی جزیی از یک دارایی (برای مثال: یک هزارم یک ملک) وجود دارد.

ضمن اینکه دارنده می‌تواند به‌آسانی آن را به دیگران واگذار کند یا نزد بانک‌ها به وثیقه بگذارد. همچنین در سایر بخش‌ها مثل قراردادهای پیش‌خرید املاک، امکان بهره‌برداری از این تکنولوژی وجود دارد. به‌علاوه کاربران ققنوس می‌توانند توکن‌های خود را به سایر توکن‌های اموال تبدیل کرده و از زنجیره ارزش‌های کلیدی شبکه استفاده کنند.

ابزار کار ققنوس بر توکن واسطی به نام «پیمان» استوار است که از پشتوانه طلا برخوردار است. این توکن ضمن دارا بودن ارزش مالی مستقل (برخلاف رمز ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین که هیچ پشتوانه مالی ارزشمندی ندارد)، مبنای مبادلات و معاملات سایر دارایی‌ها در شبکه ققنوس قرار می‌گیرد. این ویژگی اعتبار تراکنش‌های مالی ققنوس را دو چندان می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با شیوه کارکرد ققنوس در نمایشگاه بانکداری می‌توانید به وب‌سایت ققنوس مراجعه کنید. همچنین لینک دریافت نسخه اندروید و iOS آن نیز در وبسایت قرار داده شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.