راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

الگوریتم‌های هوشمند پی‌پینگ توانسته‌اند از ۳۰ میلیارد ریال کلاهبرداری و تشکیل ۳۲۰ پرونده در مراجع قضایی جلوگیری کنند

داستان کلاهبرداری‌های آنلاین، ربودن اطلاعات کارت بانکی یا در اصطلاح کپی کشیدن از کارت گرچه هر روز تکرار می‌شود اما هنوز به قوت خود باقی است. اخیرا پلیس فتا در گزارشی اعلام کرد که در نیمه اول سال ۱۳۹۷، ۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده برای برداشت غیرمجاز از حساب بانکی تشکیل‌ شده است.

به گزارش روابط عمومی پی‌پینگ، بر اساس آمارهای پلیس فتا، فیشینگ عامل شکل‌گیری یک‌سوم جرائم سایبری در کشور و بیشترین آمار تخلف، مربوط به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی (کلاهبرداری اینترنتی) است. کاربران به دلیل نداشتن آگاهی کافی به صفحات جعلی پرداخت هدایت می‌شوند و برای خرید پیشنهادهای وسوسه‌برانگیز تمام اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار شیادان قرار می‌دهند.

در کلاهبرداری اینترنتی، کاربر پیش از برداشت غیرمجاز نمی‌داند که اطلاعات خود را در اختیار فرد دیگری قرار داده است. پس از اولین برداشت توسط کلاهبردار، مالباخته به بانک و پلیس فتا مراجعه می‌کند و متوجه کلاهبرداری می‌شود. در چنین شرایطی یکی از اقدامات پلیس فتا مسدود کردن حساب شرکت پرداخت‌یارها و یا فیلتر سرویس است. حال‌ آنکه اتفاق پیش‌ آمده به دلیل ضعف یا کوتاهی شرکت واسط نبوده است.

 

راهکار کاهش کلاهبرداری‌های اینترنتی چیست؟

اگر بخواهیم به‌صورت عمومی برای کاهش جرائم سایبری تلاش کنیم، اولین قدم آگاهی کاربران است. حتی اگر از نسل کاربران اتاق‌های چت یاهو یا دریافت ایمیل‌های فورواردی نباشید باز هم این روزها پیام‌های وسوسه‌برانگیزی دریافت می‌کنید.

البته جرائم سایبری محدود به ایران نیست، بر اساس گزارش منتشرشده در سایت دِاس‌اس‌ال استور مبلغی بالغ‌بر ۱.۵ تریلیون دلار از مجموع جرائم سایبری رخ‌داده در سراسر دنیا در سال ۲۰۱۸ به‌ دست‌ آمده است. بیشترین جرائم مربوط به بازارهای غیرقانونی آنلاین، آی‌پی دزدی و افشای راز، فروش اطلاعات، جرائم بر بستر سرویس‌های ارتباطی و بدافزارها بوده است.

اما مسئولیت اصلی کاهش کلاهبرداری اینترنتی بر دوش سیستم بانکی است. در حال حاضر در سیستم بانکی دنیا با اعتبار سنجی تراکنش‌ها، برداشت اتوماتیک از حساب مقصد و مدت‌زمان تسویه طولانی امکان پیگیری را برای کاربران آسان کرده‌اند. گرچه این شیوه نیز هنوز نتوانسته کلاهبرداری آنلاین را از بین ببرد اما مسیر کلاهبرداری و برداشت غیرمجاز از حساب را ناهموارتر کرده است.

مقرر شده است که از خردادماه ۱۳۹۸ رمز دوم ثابت حذف شود و رمز دوم یک‌بار مصرف فعال شود. پلیس فتا پیش‌بینی کرده است با رمز یک‌بار مصرف میزان جرائم این حوزه از ۳۵ درصد به ۵ درصد کاهش پیدا کند.

مرحله بعدی کلاهبرداری اینترنتی از جایی آغاز می‌شود که کلاهبردار شروع به برداشت از حساب‌های دزدی می‌کند. یکی از بسترهای سهل‌الوصول برای کلاهبرداری، اپلیکیشن‌های کارت به کارت و سیستم‌های پرداخت آنلاین است.

کلاهبرداران به عنوان یک کاربر عادی در این سرویس‌ها ثبت نام کرده، درگاه بانکی دریافت می‌کنند و یا از طریق اپلیکیشن‌ها در یک بازه زمانی مشخص پول را از حساب مالباختگان خارج و به حساب خود واریز می‌کنند. در برخی از موارد نیز کلاهبرداران با انجام خرید اینترنتی مبلغ مورد نظر را از کارت برداشت می‌کنند.

برخی از این کلاهبرداران عضو پی‌پینگ نیز می‌شوند. در مقام یک کاربرِ خوب، حساب کاربری می‌سازند و تلاش می‌کنند تا با استفاده از اطلاعات کارت‌های دزدی، پول را به حساب خود واریز کنند اما در بسیاری از مواقع موفق نمی‌شوند.

 

جلوگیری از ۳۰ میلیارد ریال کلاهبرداری اینترنتی و برگشت پول به ۳۲۰ مال‌باخته

در دو سال اخیر پی‌پینگ با داده‌کاوی و بررسی رفتار کاربران به الگوریتم جامعی برای تشخیص کلاهبرداران اینترنتی رسیده است. در بیش از ۹۰% استعلام‌های ارسالی فتا به پی‌پینگ درباره برداشت غیرمجاز، حساب کاربر متخلف پیش از اعلام فتا توسط سیستم پی‌پینگ مسدود شده بود. الگوریتم‌های هوشمند پی‌پینگ توانسته‌اند از ۳۰ میلیارد ریال کلاهبرداری و تشکیل ۳۲۰ پرونده در مراجع قضایی جلوگیری کنند.

صرفه‌جویی در صدها ساعت کار کارشناسان پلیس فتا و قضات، برگشت پول به ۳۲۰ مالباخته در سریع‌ترین زمان ممکن، شناسایی متخلفان و مهیا نشدن شرایط وقوع جرم، بخشی از نتایج الگوریتم‌های هوشمند پی‌پینگ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.