راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دژپسند: برای واگذاری اموال مازاد بانک‌ها، از پتانسیل بازار سرمایه استفاده می‌کنیم

وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: « رقم فرار مالیاتی در کشور حدود 25 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.»

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فرهاد دژپسند در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در بخشی از حرف‌هایش گفت: « باید با هدایت نقدینگی، تورم را مدیریت کنیم. در مورد تراز تجاری هم اگر صادرات غیرنفتی ما بیشتر شود می‌توان امیدوار بود که شرایط بهتری را پیش روی اقتصاد کشور شاهد باشیم افزایش نرخ ارز برای واردات آسیب‌رسان و برای صادرات بسیار مفید است.»

دژپسند در راستای شفاف‌سازی اموال مازاد بانک‌های کشور گفت: «بانک‌ها برخی اموالشان را به ناچار تملیک کرده‌اند اما دلیلی ندارد که به ناچار آنها را نگهدارند. زیرا اصل بر بهبود شرایط و واگذاری اموال است به این دلیل در فاز اول اقداممان برای واگذاری اموال بانک‌ها با رؤسای بانک‌های دولتی کشور جلسه‌ای گذاشته و از آنها زمان گرفتیم.»

او ادامه داد: «اموال تملیکی بانک‌ها از 70 هزار میلیارد الی 100 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. البته این ارقام مربوط به آبان ماه امسال می‌شود که با به‌روزرسانی آن حدود 100 هزار میلیارد تومان محتمل‌تر است. البته برای فروش و واگذاری این اموال از پتانسیل بازار بورس اوراق بهادار و بورس کالا، به صورت فروش بلوکی اقدام می‌کنیم.­ امیدواریم که از طریق این عرضه، 80­ الی 100 درصد اموال بانک‌ها واگذار شود.»

او در خصوص تعداد استاندارد شعب بانک‌ها در سراسر کشور گفت: «با تدوین سیستم جدید بانکداری در پی آن هستیم که میزان مراجعه به بانک‌ها کاهش یابد پس تعداد شعب هم باید کاهش پیدا کند و این کاهش به سود نظام بانکی هست زیرا هزینه‌ها کاهش می‌یابد و فعالان اقتصادی در فضای الکترونیکی فعالیت می‌کنند.»

دژپسند افزود: «در حال حاضر استاندارد تعداد شعب بانک‌ها در کشور حدود 12 هزار شعبه است که در عمل با حدود 23 هزار شعبه مواجه هستیم گاهی افزایش شعب توجیه اقتصادی دارد. برخی از بانک‌ها برای کاهش شعب همکاری نمی‌کنند. دراین‌باره هم بررسی‌هایی داریم و هر بانکی که فعالیت و همکاری بیشتری در راستای کاهش شعبه داشته باشد امتیاز بیشتری دریافت می‌کند.»

وزیر اقتصاد و دارایی کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «مالیات ابزار سرکوب فعالیت اقتصادی نیست. مالیات یک ابزار سالم‌سازی دولت است اما این ابزار می‌تواند وسیله‌ای برای تعدیل فاصله طبقاتی باشد.»

او ادامه داد: «فرار مالیاتی انکارناپذیر است. رقم این اتفاق در کشور حدود 25 هزار میلیارد تومان برآورد شد. البته برای به حداقل رساندن فرار مالیاتی راه‌های گوناگونی را پیش گرفته‌ایم که استقرار کامل نظام جامع مالیاتی از آن دسته است.»

دژپسند افزود: «مذاکره با اتحادیه‌های صنفی از دیگر راه‌های پیش روی ما برای کاهش فرار مالیاتی است.»

او تصریح کرد: «فعالان اقتصادی که بخشی از سودشان را سرمایه‌گذاری کنند معاف از مالیات خواهند بود این یعنی دریافت مالیات به‌صورت هدف‌دار.»

وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص بازار سرمایه کشور نیز گفت: «به دنبال رفع باگ‌های موجود در فضای الکترونیکی بازار سرمایه هستیم. درباره نوسانات بعد از مهرماه شاخص بورس هم باید گفت با این رفتار در همه دنیا طبیعی است در این میان استفاده از صندوق‌های تثبیت می‌تواند کمک بسیاری به سهامداران فراهم آورد.»

او در خصوص وضعیت صندوق تثبیت گفت: «قرار است مبلغ قابل‌توجهی در دو قسمت به این صندوق تزریق شود. صندوق توسعه ملی دراین‌باره کمک شایانی داشته است.»

دژپسند تصریح کرد: «بورس یکی از پایگاه‌های تامین مالی کشور محسوب می‌شود.»

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: «در روند بحث واگذاری تیم‌های قرمز و آبی پایتخت اتفاقاتی شکل گرفته، پیش‌ازاین امکان واگذاری وجود نداشت اما در ماه‌های اخیر منتظر شیوه‌های جدید واگذاری هستیم در پی آنیم که این انتظار تا پایان امسال به سر برسد.»

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی می‌گوید

    با درود بر جناب آقای وزیر محترم که به نظر می رسد پیشینه ایشان در حوزه برنامه و بودجه به برنامه ریزی در سطح وزارتخانه اقتصاد کمک شایانی نموده است. در خصوص فرمایشات ایشان در حوزه کاهش شعب بانکها، سوالاتی برایم پیش آمده است که در اینجا مطرح می نمایم.
    1-آیا در خصوص ترکیب سنی استفاده کنندگان از خدمات بانکی کشور، اطلاعاتی جمع آوری شده است؟
    2-در صورتی که عمده استفاده کنندگان از خدمات بانکی، سواد الکترونیک نداشته و پتانسیل یادگیری این سواد را نیز نداشته باشند، آیا کاهش تعداد شعب بانکها با وجود سهم درصد زیادی از این استفاده کنندگان، اقدام مثبتی خواهد بود؟
    3-آیا سرانه تعداد شعب نسبت به جمعیت کشور، به اندازه سرانه بین المللی آن است؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.