راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه صادرات: در حال تکمیل سبد خدماتمان، برای توسعه بانکداری بین‌المللی هستیم

عشرت عدالت، مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه صادرات، خدمات الکترونیک جدید این بانک به مشتریان را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات این بانک در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد جدیدترین خدمات الکترونیک این بانک را تشریح و برنامه‌های آینده در این حوزه را معرفی کرد. این مصاحبه همچنین به سهم این بانک از بانکداری الکترونیک می‌پردازد و اطلاعات مربوط به روند رو به رشد سیستم‌های متناسب با خدمات تخصصی بانک را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

 

با توجه به تخصصی بودن فعالیت‌های بانک توسعه صادرات ایران، سهم بانکداری الکترونیک بانک توسعه صادرات از خدمات ارایه‌شده به مردم (کارت‌خوان‌ها، پایانه‌های فروشگاهی و پایانه شعبه) چه میزان است؟ این سهم در مهروموم‌های گذشته چه تغییراتی داشته است؟

با توجه به راهبرد و استراتژی کلان بانک مبنی بر عدم فعالیت در بازارهای خرد بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات در بخش بانکداری شرکتی این سهم در مقایسه با سهم سایر بانک‌ها خصوصا بانک‌های تجاری با توجه به نوع کار تخصصی بانک متفاوت است.

 

جدیدترین ابزارهای به کار گرفته‌شده در بانکداری الکترونیک بانک توسعه صادرات چیست؟

یکی از مهم‌ترین ابزارهای به‌کاررفته در بخش بانکداری الکترونیک در این بانک سامانه BIB (بانکداری الکترونیک ویژه اشخاص حقوقی) است که در همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، رتبه دوم جشنواره دکتر نوربخش را دریافت کرد.

راه‌اندازی سیستم مدیریت کانال، سیستم‌های به‌روز LOS و همچنین راه‌اندازی سیستم یکپارچه تجارت بین‌الملل با قابلیت ارائه خدمات بر خط الکترونیکی از دیگر ابزارهای جدید به‌کارگرفته‌شده در بانک است که برخی در پایان سال 96 و برخی در سال 97 راه‌اندازی و به‌روزرسانی شده‌اند.

 

سیستم سفیر چه میزانی از خدمات بانکی بانک توسعه صادرات را شامل می‌شود و پوشش می‌دهد؟

با توجه به پوشش سیستم سفیر در حوزه‌های ریالی، مالی و اعتباری، حدود 80 درصد و در حوزه ارز حدود 20 درصد را پوشش داده و سایر خدمات از طریق سیستم‌های IN–HOUDE و یا سیستم‌های بین‌المللی پوشش داده شده و از طریق وب‌سرویس به سیستم سفیر متصل شده‌اند.

 

آیا بانکداری الکترونیک بانک توسعه صادرات به همه نیازهای مشتریانش پاسخگو است؟

با توجه به نیازهای رو به رشد مشتریان و توسعه سریع تکنولوژی درصدد رفع کامل نیازهای مشتریان خصوصا در زمینه بانکداری شرکتی هستیم و در این زمینه تمامی تلاش خود را جهت کسب رضایت بیشتر مشتریان انجام خواهیم داد.

 

برنامه‌های آینده برای گسترش بانکداری الکترونیک در بانک شما چیست؟

برنامه آینده این بانک در حوزه بانکداری الکترونیک دریافت درخواست‌ها و مستندات مرتبط با عملیات تسهیلاتی و تجارت بین‌الملل از طریق اینترنت است که نیازمند ایجاد نظام استنادپذیری الکترونیکی (بهره‌برداری از امضای الکترونیک در ارائه خدمت) خواهد بود.

 

برنامه‌های بانک توسعه صادرات برای توسعه بانکداری یکپارچه در چه وضعیتی است؟

از سال 1394 گام‌هایی برای یکپارچگی در سطح اپلیکیشن‌های بانک با سامانه سفیر آغاز شده و تا این زمان تمامی عقدهای تسهیلاتی از قبیل فروش اقساطی و مشارکت مدنی در حوزه ارز و ریال یکپارچه شده‌اند. همچنین انتقال مانده تسهیلات قبلی از سیستم‌های غیرمتمرکز به سیستم سفیر به‌منظور جمع‌آوری سیستم‌های سنتی در مراحل پایانی است.

سطح دیگر یکپارچگی، ارتباط سامانه‌ها از طریق ارتباطات وب‌سرویسی است که در پایان سال 1396 ثبت اسناد حسابداری سامانه FBTI (سامانه تجارت بین‌الملل) در سامانه سفیر راه‌اندازی شد.

 

با توجه به ظهور بسترهای جدید مبنی بر بلاکچین در حوزه بانکداری الکترونیک، بانک توسعه صادرات چه برنامه‌ای برای توسعه خدمات خود بر این بستر دارد؟

در حال حاضر بانک در مرحله فرهنگ‌سازی و ایجاد فهم مشترک در این زمینه و ارائه آموزش‌های لازم در سطوح مختلف و برگزاری کارگاه‌های تخصصی به‌منظور کسب ایده‌های نو و تعیین جایگاه دقیق بانک در این حوزه است.

 

اگزیم‌بانک‌ها به منظور ارایه خدمات بانکداری الکترونیک، عمدتا چه خدماتی را ارایه می‌کنند؟

نظر به استراتژی کلان اگزیم‌بانک‌ها به ارائه خدمات خاص به صادرکنندگان و واردکنندگان و تسهیل و بهبود فرایند ارائه خدمات به این قشر از مشتریان، این بانک نیز درصدد است با ارائه خدمات الکترونیکی خاص به مشتریان نقش خود را به عنوان تنها اگزیم‌بانک ایران ایفا کند که از جمله این خدمات می‌توان به ارائه سیستم BIB (بانکداری الکترونیک ویژه اشخاص حقوقی) و سایر سیستم‌های ذکرشده اشاره کرد.

 

آیا بانک توسعه صادرات برنامه‌ای برای توسعه خدمات بانکداری بین‌الملل و حوزه ارزی بر بستر بانکداری الکترونیک دارد؟ و تاکنون چند سامانه در این خصوص طراحی و اجرا شده است؟

با توجه به فعالیت تخصصی این بانک در حوزه ارز، این بانک نسبت به تهیه و راه‌اندازی یکی از مطرح‌ترین سیستم‌های تجارت بین‌الملل در سطح دنیا اقدام کرده و در حال تکمیل سبد خدمات قابل‌ارائه در این سیستم و بومی‌سازی آن منطبق با قوانین و مقررات ابلاغی بانک مرکزی است. از جمله این خدمات می‌توان به ارائه سرویس‌های فاینانس، ری‌فاینانس، اعتبار خریدار، تسهیلات سندیکایی و… اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.