راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین جلد از مجموعه کتاب «فناوری دفاتر کل توزیع‌شده و آینده خدمات پرداخت» در غرفه شاپرک در همایش بانکداری الکترونیک رونمایی شد

اولین جلد از مجموعه کتاب فناوری دفاتر کل توزیع‌شده و آینده خدمات پرداخت تحت عنوان مقدمه‌ای بر زنجیره بلوک در غرفه شاپرک و با حضور مدیران، کارشناسان و فعالان بانکی و پرداختی کشور رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی شاپرک، کارشناسان این شرکت از چندی پیش کار مطالعه و تدوین مجموعه‌ای تحت عنوان فناوری دفاتر کل توزیع‌شده و آینده خدمات پرداخت را آغاز کرده بودند که اولین ثمره آن در قالب مجلد با عنوان مقدمه‌ای بر زنجیره بلوک همزمان با هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در غرفه شاپرک رونمایی شد.

در این مراسم که با حضور دکتر علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، داود محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، محمد گرکانی‌نژاد و محسن قادری، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل شاپرک برگزار شد، مؤلفان این مجموعه توضیحاتی درباره روند تدوین و انتشار آن دادند.

مجتبی مظفری‌فرد، مدیر تحلیل کسب‌وکار شرکت شاپرک و از مؤلفان کتاب در گفت‌وگو با ایبنا درباره انگیزه‌هایی که به تصمیم‌گیری برای نگارش مجموعه فناوری دفاتر کل توزیع‌شده، منجر شد، گفت: «مسلما هر فناوری نو چالش‌های جدید و فرصت‌های تازه‌ای را به همراه خواهد داشت. بالأخص فناوری دفاتر کل توزیع‌شده به علت بهره‌برداری از مفاهیم عمیقی همچون توافق عمومی و حذف اشخاص ثالث، همچنین ذات توزیع‌شده خود فرصت‌های جدیدی را در سطوح مختلف کسب‌وکارهای زیست‌بوم خدمات پرداخت الکترونیک به وجود خواهد آورد.»

او افزود: «گستردگی کاربردها و تنوع کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری دفاتر کل توزیع‌شده کار نظارت و تدوین مقررات را بسیار دشوار خواهد کرد. آنچه به نظر می‌رسد این است که فناوری دفاتر کل توزیع‌شده اثراتی اساسی و عمیقی بر مفهوم پول، بانکداری و پرداخت الکترونیک خواهد داشت. خوشبختانه بانک مرکزی نیز به اهمیت بالای این فناوری درآینده بانکداری و خدمات پرداخت آگاه است و ارائه مقررات مربوط به حوزه رمزارزها خود نشانه برنامه‌ریزی صحیح بانک مرکزی برای فناوری زنجیره بلوک است.»

او افزود: «به علت اهمیت بالای موضوع شرکت شاپرک نیز اقدام به انجام مجموعه‌ای از پژوهش‌ها در زمینه فناوری دفاتر کل توزیع‌شده و زنجیره بلوک کرده است. این مجموعه پژوهش‌ها در قالب نگاه شاپرک به فناوری در مجموعه‌ای از کتاب‌ها تحت عنوان فناوری دفاتر کل توزیع‌شده و آینده خدمات پرداخت مستند و با اهداف مشورتی و کاربردی در اختیار بانک مرکزی ایران و کلیه علاقه‌مندان فناوری دفاتر کل توزیع‌شده قرار خواهد گرفت. در این راستا جلد اول این مجموعه در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رونمایی و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.»

مظفری فرد در پاسخ به این سؤال که چرا شاپرک مطالعه این فناوری را در اولویت توسعه و تحقیق خود قرار داده است، افزود: «پتانسیل بالای این فن‌آوری در توسعه کسب‌وکارهای مربوط به پرداخت الکترونیک و انتقال وجوه انگیزه بالایی در به وجود آمدن بازیگران تازه در زیست‌بوم خدمات پرداخت الکترونیک را ایجاد کرده است لذا با وجود فرصت‌های استثنایی که این فناوری در اختیار بازیگران قرار می‌دهد الزامی است که برای حفظ امنیت و پایداری محیط کسب‌وکار شبکه پرداخت رگولاتور این حوزه اقداماتی را در جهت شناسایی، کنترل و مدیریت نوآوری‌ها در این حوزه انجام دهد.»

او افزود: «ضمن آنکه باید پذیرفت استفاده از فناوری دفاتر کل توزیع‌شده به عنوان یک فرصت استثنایی در جهت بهبود عملکرد شبکه‌های پرداخت الکترونیک و افزایش بهره‌وری آن توجه اکثر صاحب‌نظران در سرتاسر دنیا را به خود جلب کرده است. درصورتی‌که استفاده از این فناوری جذب گرفته شود شاهد تحولی ارزشمند در زیرساخت‌ها، ابزارها و مدل‌های تعامل بازیگران در زیست‌بوم پرداخت الکترونیک و بانکداری خواهیم بود.»

مظفری فرد افزود: «ضمن اینکه به علت تازگی نسبی این فناوری، این فرصت فراهم‌شده تا بدون تأخیر و همگام با تغییرات بین‌المللی زیست‌بوم پرداخت الکترونیک کشور توسعه یابد. البته داشتن نگاه بین‌المللی در ایجاد کسب‌وکارهای این حوزه نیز موضوعی است که نباید از آن غفلت کرد. کشور ما به جهات مختلف یکی از نقاطی در دنیاست که پتانسیل بسیار بالایی در توسعه این فناوری دارد.»

مدیر تحلیل کسب‌وکار شاپرک در تشریح اینکه چه اهدافی برای این پژوهش‌ها تعیین‌شده است، گفت: «پیش از هر چیز این‌گونه پژوهش‌ها برای شناسایی ابعاد گوناگون یک فناوری ساختارشکن الزامی و ضروری است. بخش عمده‌ای از هدف این پروژه شناسایی فناوری، فرصت‌ها و تهدیدهای آن و بررسی فعالیت‌های صورت گرفته در جهت مدیریت این نوآوری در سطح بین‌المللی است.»

او افزود: «طبیعتا تنظیم مقررات مرتبط با این فناوری در حوزه پرداخت الکترونیک و ایجاد بستر مناسب برای توسعه کسب‌وکارهای مبتنی بر آن از وظایف اصلی شاپرک خواهد بود. همان‌گونه که شاپرک پیش‌ازاین نیز حمایت عملی خود را از نوآوری‌های مالی که منجر به افزایش کارایی خدمات پرداخت و کسب‌وکارهای مبتنی بر آن بوده در موضوع پرداخت یاران به نمایش گذاشته است. در راستای سیاست‌های کلیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در حوزه فناوری دفاتر کل توزیع‌شده نیز شرکت شاپرک به دنبال یافتن راه‌حل‌های ممکن در جهت ساماندهی و کمک به کسب‌وکارهای تازه به وجود آمده در این رابطه است.»

او در توضیح مجموعه دفاتر کل توزیع‌شده و آینده خدمات پرداخت نیز گفت: «این مجموعه که با کتاب مقدمه‌ای بر فناوری زنجیره بلوک آغاز خواهد شد دربرگیرنده نگاه شاپرک به فناوری دفاتر کل توزیع‌شده و اثرات آن بر سیستم شبکه پرداخت الکترونیک کشور خواهد بود. طبیعتا این فناوری با سرعتی بسیار زیاد در حال تغییر و تحول است فلذا پژوهش‌هایی در این حوزه روزبه‌روز سرعت بیشتری خواهد یافت.»

بر اساس گفته‌های مدیر تحلیل کسب‌وکار شاپرک، جلد اول این مجموعه، دربرگیرنده نگاهی کلی به موضوع فناوری زنجیره بلوک خواهد بود. فصل اول این کتاب به معرفی فناوری دفاتر کل توزیع‌شده، مفاهیم پایه آن و زیرساخت‌های فنی آن پرداخته است. بررسی برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این فناوری و مزیت‌های امنیتی آن در شبکه‌های پرداخت، روند تکامل و نسل‌های آن از دیگر موضوعاتی است که در بخش نخست به آن پرداخته‌شده است.

در فصل دوم کتاب سعی شده خط‌مشی سازمان‌ها در مواجهه با فناوری‌های ساختارشکن بل اخص دفاتر کل توزیع‌شده بررسی و ارائه شود.

فصل سوم کتاب، زیست‌بوم فناوری را از سه نگاه سطوح فناوری، بازیگران زیست‌بوم فناوری دفاتر کل توزیع‌شده و ذی‌نفعان اصلی دسته‌بندی و بررسی کرده است. همچنین مدل‌های اصلی کسب‌وکار مبتنی بر این فناوری در سه سطح کاربرد، زمینه فعالیت و نوع فعالیت دسته‌بندی‌شده است.

فصل چهارم کتاب به بررسی کسب‌وکارهای سنتی و اثرات ممکن فناوری دفاتر کل توزیع‌شده بر آن‌ها پرداخته است.

فصل پنجم و آخر کتاب سعی کرده تا نگاهی اجمالی به نهادهای بین‌المللی فعال در زمینه رگولاتوری این فناوری و نیازمندی‌های مرتبط با تنظیم مقررات و رویارویی با این فناوری را مورد بررسی و شناسایی قرار دهد. البته این کتاب جلد اول از یک مجموعه است و در جلدهای بعدی هر یک از سرفصل‌های اشاره‌شده به‌تفصیل موردبررسی قرار خواهد گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.