راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محمد مظاهری: می‌خواهیم بدانیم بانکداری ما گرفتار چه سرویس‌هایی است که اجازه پرواز دیجیتال را به بانک‌ها نمی‌دهد؟

محمد مظاهری، مدیرعامل شرکت توسن‌تکنو در دومین روز همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به بررسی جایگاه اتوماسیون وجوه نقد در توسعه بانکداری دیجیتال پرداخت.

مظاهری بانکداری دیجیتال را در پنج مرحله مورد بررسی قرار داد و گفت: «فیزیکال، آنلاین، سلف‌سرویس. کانکتد و دیجیتال مراحل بانکداری دیجیتال هستند.»

او در ادامه این موضوع را مطرح کرد که می‌خواهیم بدانیم بانکداری ما گرفتار چه سرویس‌هایی است که اجازه پرواز دیجیتال را به بانک‌ها نمی‌دهد. مظاهری گفت: «ما داده‌های مالی سرویس‌های شعبه ۱۴ بانک را بررسی کردیم تا ببینیم مشتری چرا به شعبه مراجعه می‌کند؟ ۲۶ درصد ظرفیت شعبه صرف انتقال می‌شود، ۲۰ درصد تسهیلات و واریز ۱۹ درصد را شامل می‌شود. اگر بتوانیم در سلف‌سرویس کاری کنیم که خدمات‌دهی بانک‌ها تغییر کند، آنها وضعیت بهتری خواهند داشت.»

مظاهری همچنین روندهای موثر ATM را اینگونه برشمرد: «ادغام با موبایل، cash recycling، خدمات اومنی‌چنل، خدمات گسترده و برون‌سپاری.»

مظاهری با اشاره به اینکه درباره بانکداری دیجیتال اختلاف نظر وجود دارد، گفت: «تا زمانی که آیتم‌های فیزیکال وجود دارد باید راه‌حل سلف‌سرویس برای آن وجود داشته باشد.»

مظاهری با ارائه این پیشنهاد که با خودکارسازی چرخه پول نقد بخشی از دغدغه‌های هزینه‌ای بانک‌ها کاهش می‌یابند، توضیح داد: «با اجرای این سیاست می‌توان هشت درصد از عملکرد و ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه را تا سال ۲۰۲۰ از چرخه پول نقد وارد فرایند خودکار کرد که از نظر اقتصادی صرفه جویی قابل توجهی به همراه خواهد داشت. با پیگیری این سیاست‌ها می‌توان میان مشتریان این فرهنگ را به وجود آورد که مردم برای واریز وجه نقد نیاز به حضور فیزیکی در شعبه ندارند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.