راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به اکوسیستم بلاکچین در ایران / قربانی: استخراج هر بیت‌کوین معادل سوخت ۱۰۷ بشکه نفت است

رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش در سخنرانی خود در دومین روز از همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، اکوسیستم بلاکچین ایران را مورد بررسی قرار داد.

به گفته قربانی روابط، نوآوری توزیع‌شدگی، تقسیم‌بندی، جذابیت و قدرت نفوذ مواردی هستند که در فناوری بلاکچین به چشم می‌خورد.

سردبیر ماهنامه عصر تراکنش در ادامه به تعریف بلاکچین پرداخت و گفت: «بلاکچین یک دفترکل توزیع‌شده غیرمتمرکز است. بلاک، اطلاعات دیجیتالی است که در یک پایگاه داده عمومی ذخیره شده است که به آن زنجیره می‌گوییم.»

او درباره معایب بلاکچین گفت: «از مزایای بلاکچین بسیار گفته و شنیده‌ایم اما من می‌خواهم از معایب آن بگویم. کارایی پایین، گرانی، کند بودن، انجام پردازش‌های سنگین‌تر برای کار یکسان و حذف تمامی اختیارات انسانی از جمله این موارد هستند.»

قربانی در ادامه پتانسیل‌های بلاکچین را مورد بررسی قرار داد و گفت: «پرداخت‌های دیجیتال، قراردادهای هوشمند، مدیریت دیتابیس و رکوردها از جمله این موارد هستند. خروجی مهم بلاکچین هم در ۱۰ سال گذشته بیت‌کوین بوده است.»

او اکوسیستم بلاکچین ایران را در سه دسته تریدینگ، ماینینگ و تحقیق و توسعه تقسیم‌بندی کرد. به گفته قربانی پیش‌نویس بانک مرکزی درباره ارزهای رمزنگاری‌شده تریدینگ است. پیش‌نویس دولت به حوزه ماینینگ مربوط می‌شود و بخش آموزش هم رها شده است.

او با بیان اینکه مزیت رقابتی ما در ماینینگ، یارانه دولت است که برای تولید برق داده می‌شود گفت که استخراج هر بیت‌کوین معادل سوخت ۱۰۷ بشکه نفت است.

او در پایان نگاهی آماری به وضعیت فعلی انداخت و گفت:«۲۰ شرکت ثبت شده، چهار شتاب‌دهنده، ۲۰ صرافی، ۱۰ ارائه‌دهنده سرویس و بیش از ۳۰ رسانه و رویداد در حوزه بلاکچین و ارزهای رمزنگاری‌شده فعال هستند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.