راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رشد بانک‌‌ها و اتحادیه‌‌های اعتباری / امتیاز یا الزام؟

با انقلاب اطلاعاتی جدید و گذار به فصل جدیدی از نوآوری‌‌ها در سالی جدید، رشد بانک‌‌ها و اتحادیه‌‌های اعتباری نیز مستلزم برنامه‌ریزی‌‌‌هایی دقیق و مدون است تا بتوانند نیاز‌‌های فزاینده کاربران دیجیتال امروز را پاسخ‌گو باشند. اگرچه بسیاری از موسسات مالی، سال 2019 را با لیستی بلند بالا از طرح‌‌های ابتکاری و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آغاز کرد‌‌ه‌اند، اما تنها یک راهکار وجود دارد که می‌تواند زمینه را برای موفقیت آن‌‌ها مهیا سازد: تعهد به رشد.

اغلب موسسات مالی و بانک‌‌ها به این‌که در پی رشد هستند اذعان می‌کنند، اما زمانی که پای تغییر به میان می‌آید، به سرعت از این هدف فاصله می‌گیرند. این، یک واکنش طبیعی است و تغییر به نوعی احساس ناامنی و بلاتکلیفی ایجاد می‌کند که سازمان‌‌ها را از اهدافی که آن‌‌ها را به رشد می‌رساند دور می‌کند.

اما موسسات مالی که به دنبال رشد در خلال سپرده‌‌های کاربران، تراکنش‌‌ها، حساب‌‌های کاربری و فرصت‌‌های طلایی برای موفقیت و کسب درآمد هستند، نیاز به تعهد به رشد دارند تا در سایه آن، بر نیرو‌‌های خلاف جهت و موانع مقاومتی فائق آمده و از ارائه محصولات و خدماتی پایدار و ارزش‌گذاری‌ مجدد روی پشته فناوری سازمان اطمینان حاصل کنند.

باب لگترز (Bob Legters) می‌گوید، در نتیجه صحبت‌‌هایی که با همکاران و هم‌صنفان خود در این صنعت داشته‌ام، و تحقیقاتی که به عمل آورد‌ه‌ام، راهکار‌‌های دستیابی موسسات مالی و بانک‌‌ها به تعهد به رشد را شناسایی کرد‌ه‌ام. این راهکار‌‌ها عبارت‌اند از:

 

فرهنگ رشد را اشاعه دهید

بسیاری از افرادی که در حیطه خدمات مالی فعالیت می‌کنند، به این اصل ایمان دارند که بخش قابل توجهی از این تغییرات، عادی هستند و نباید مانع مسیر اصلی رشد بانک‌‌ها و اتحادیه‌‌های اعتباری شوند. تمامی‌ مدیران موسسات مالی باید در این موضوع متفق‌القول باشند که رشد، یک امتیاز است نه یک الزام.

فرهنگ رشد، به این مفهوم نیست که برخی فرایند‌‌ها و وظایف ویژه را به منظور پایبندی به رشد در دستور کار سازمان و اعضای آن قرار دهیم و بلافاصله با بروز برخی تغییرات، دست و پای خود را گم کنیم. برای پایبندی به رشد، این امتیاز رقابتی خارق‌العاده‌، کافی است دستورالعمل‌‌ها و وظایف تعیین شده در سازمان را سیال‌سازی‌ کنیم.

به‌عنوان مثال، به جای این‌که از کارکنان بخواهیم کاربران دارای حساب در بانک را با استفاده از برخی سی‌دی‌‌های آموزشی به سمت سایر خدمات بانک سوق دهند، روش‌‌های نوینی را پیش پای آن‌‌ها بگذاریم تا بتوانند همسو با نیاز‌‌ها، سلایق و علایق کاربران حرکت کنند. آن‌چه که دنیای امروز و مردم آن را تحت تاثیر قرار داده است، شبکه‌‌های اجتماعی و فضای مجازی است.

هیچ دلیلی وجود ندارد که کاربران، بخشی از وقت گران‌بهای خود را برای تماشای سی‌دی‌‌هایی بگذارند که به آن‌‌ها داد‌‌ه‌اید! اما کافی است یک پست جذاب برای‌شان بفرستید، احتمالاً فردا روز، اول وقت اداری در بانک حاضر می‌شوند تا از خدمات جدید شما استقبال کنند. اشاعه فرهنگ رشد یعنی همین، یعنی ارائه راه‌‌های جدیدی برای تفکر …

به‌ویژه زمانی که پای فناوری و رشد محصولات مبتنی بر نوآوری به میان می‌آید، این فرهنگ اهمیت بیشتری می‌یابد. فرهنگ‌سازی‌ در تمامی‌ کارکنان سازمان برای توجه به خواسته‌‌های روز کاربران و بهره‌مندی از فناوری‌‌ها و دستاورد‌‌های نوین برای پاسخ‌گویی به این نیاز‌‌های مدام در حال تحول، ابزاری است که می‌تواند مسیر رشد بانک‌‌ها و اتحاده‌‌های اعتباری را هموار کند.

 

به کاربران‌تان آن‌چه را که می‌خواهند بدهید

رشد بانک‌‌ها و اتحادیه‌‌های اعتباری یک اولویت استراتژیک است که مستلزم سهولت و سادگی است. دو فاکتور مهمی‌ که غول‌‌های بزرگ تجارت الکترونیک و سازمان‌‌های فناور ساختارشکن نیز نشان داد‌‌ه‌اند که برای دستیابی به رضایت کاربران، الزامی‌اند. شرکت‌‌ها و استارت‌آپ‌‌های فین‌تکی، امروزه به یکی از رقیبان سرسخت بانک‌‌ها و موسسات مالی بدل شد‌‌ه‌اند و مهم‌ترین دلیل این رشد فزاینده نیز پاسخ‌گویی به نیاز‌‌های کاربران، به ساده‌ترین شکل ممکن بوده است.

همه کاربران به دنبال سهولت و رفاه بیشتر هستند و سازمان‌‌هایی که بتوانند این نیاز مهم را در دستور کار خود بگنجانند، یک هیچ از بقیه جلو خواهند بود. اگرچه نحوه ارتباط بانک‌‌ها و موسسات مالی با کاربران، با نحوه ارتباط شرکت‌‌های فین‌تکی و استارت‌آپ‌‌های ساختارشکن کاملاً متفاوت است، اما می‌توان درس‌‌هایی از این استارت‌آپ‌‌ها گرفت. این‌که سرعت، سهولت و ارائه خدمات متمایز امکان‌پذیر هستند و همین عوامل، به رشدی پایدار و فزاینده خواهند انجامید.

با در نظر گرفتن این مهم، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که رشد، به معنای بازطراحی و باز‌سازی‌ سرتاسری زیرساخت‌‌های سازمان و یک شبه آمازون شدن نیست. این، مسیری است که ما را به رشدی ثابت و مداوم می‌رساند. قرار نیست همه به یک شیوه راه رشد را طی کنند. کافی است روی محصولات و خدمات مختلفی که کاربران همه‌روزه با آن‌‌ها سروکار دارند تمرکز کنید.

هرکدام از این محصولات یا خدمات، که تجربه کاربری بهتری را در اذ‌‌هان کاربران به وجود می‌آورند، می‌توانند الهام بخش باشند. باید کنجکاو باشید و تمام جوانب زندگی کاربران‌تان را بسنجید، نیاز‌‌های آن‌‌ها را لمس کنید و بتوانید ذهن کاربران‌تان را بخوانید. در چنین صورتی، قادر خواهید بود تا با ارائه برخی محصولات جدید یا بازطراحی برخی از محصولات و خدمات سابق خود، رشد را به بانک یا اتحادیه اعتباری خود هدیه کنید.

 

راه را برای ماشین‌‌ها باز کنید

فناوری‌‌های نوظهور و خارق‌العاده‌ای همچون هوش مصنوعی (artificial intelligence)، داده‌‌های پیشگویانه (predictive data) و دفتر کل توزیع‌شده بلاکچین (blockchain)، فناوری‌‌هایی هستند که می‌توانند تعدادی از گام‌‌های موردنیاز برای رفتن از نقطه A به نقطه F را حذف کنند.

در صورتی که این فناوری‌‌ها بتوانند رشد بانک‌‌ها و اتحادیه‌‌های اعتباری را با ایجاد قابلیت‌‌هایی همچون تسریع فرایند‌‌های مورد درخواست کاربران و پروسه سرویس‌دهی به آن‌‌ها، ساده‌سازی‌ اپلیکیشن‌‌های مورد استفاده توسط کاربران و هوشمند‌سازی‌ اپلیکیشن‌‌های تعاملی و یا آگاه‌سازی‌ کاربران از نرخ‌‌های بالقوه مناسب برای سپرده‌گذاری‌‌‌ها و سایر تسهیلات نظیر آن تضمین کنند، استفاده از آن‌‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

ضمن این‌که استفاده از چنین فناوری‌‌هایی می‌تواند به کاهش اصطکاک‌‌ها و ناکارآمدی‌‌های داخلی، کاهش هزینه‌‌ها و امور و فرایند‌‌های حشو بیانجامد.

صرف‌نظر از این‌که هر یک از این فناوری‌‌ها، چه تاثیری در روند ارائه خدمات و محصولات به کاربران دارند، و چگونه می‌توانند فرایند‌‌های بانکی و مالی را پشتیبانی کنند، در نظر داشتن مداوم این نکته که این فناوری، برای کاربران چه سودی می‌تواند در پی داشته باشد نکته‌ای مهم است. به‌عبارت بهتر، فناوری‌‌ها صرفاً برای پیشبرد اهداف سازمانی شما ایجاد نشد‌‌ه‌اند بلکه می‌توانند وسیله‌ای باشند برای راحتی و رضایت بیشتر کاربران‌تان.

 

دیدگاه کاربران را دست کم نگیرید

کاربران و موسسات مالی، روابطی منحصربه‌فرد با یکدیگر دارند که مستلزم ایجاد اعتماد و تضمین آسیب‌پذیری برای هر دو طرف است. روح همکاری حقیقی می‌تواند محرکی برای رشد موسسات مالی و بانک‌‌ها باشد.

برای درک بهتر این موضوع، کاربرانی را متصور شوید که در حال تسویه وام‌‌های خودروی خود هستند و به زودی، از زیر بار آن خارج می‌شوند. طبیعتاً چه این کاربران اقدام به دریافت وام جدید خودرو برای خرید مدلی جدیدتر کنند و چه بخواهند پول خود را زین پس در حوزه دیگری غیر از وام بانکی سرمایه‌گذاری‌ کنند، در یک دوراهی تصمیم‌گیری مالی قرار خواهند گرفت.

این‌جا است که موسسات مالی خوا‌‌هان رشد می‌توانند از فرصت استفاده کرده و با ارائه راهکار‌‌های مالی برای کاربران، ارائه طرح‌‌های مدیریت سرمایه شخصی و مشاوره به آن‌‌ها، دیدگاه کاربران را نسبت به سازمان خود بهبود بخشیده و گامی‌ بلند در راستای رشد و ارتقای موسسه مالی خود بردارند. بدیهی است که ارتباطی عمیق و صمیمانه با کاربران، که اعتماد نیز زیربنای آن بوده است، فاکتوری تاثیرگذار در روند رشد بانک‌‌ها و اتحادیه‌‌های اعتباری است.

 

فرایند رشد را غیراختیاری کنید

اولویت‌‌های دیگری نیز برای یک موسسه مالی بزرگ وجود دارند. اولویت‌‌هایی نظیر امنیت، جلوگیری از تقلب، انطباق و الزامات رگولاتوری، که توجه به هریک از آن‌‌ها می‌تواند رقیبی سرسخت برای رشد سازمان باشد.

هریک از این اولیت‌‌ها مستلزم صرف زمان، انرژی و هزینه‌ای قابل توجه هستند که می‌تواند سازمان‌‌ها را از پایبندی به اصل رشد باز دارد. اگرچه قبلاً عنوان کردیم که رشد یک امتیاز است نه یک الزام، اما شما، به‌عنوان موسسه مالی مجبور خواهید بود تا برای دستیابی به ثبات و موفقیت، به رشد پایبند باشید. بانک‌‌ها و اتحادیه‌‌های اعتباری ممکن است مدام با هزینه‌‌های رشد دست به گریبان باشند، اما هزینه عدم رشد برای این موسسات مالی بسیار گزاف‌تر است.

اگرچه کل فضای مالی در حال حاضر در معرض یک ساختارشکنی بزرگ است و استارت‌آپ‌‌های فین‌تک، شرکت‌‌های فناور و تحولات دیجیتال، بانک‌‌ها را مجبور به پوست‌اندازی و برخی تغییرات کرد‌‌ه‌اند، اما مزیت رقابتی سال آتی از امروز، در اختیار کسانی قرار خواهد گرفت که سال 2019 را با تعهد به این راهکار حیاتی آغاز کرد‌‌ه‌اند.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.