پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بهدنبال حضور در بازارهای بالقوه جدید / نگاهی به دستاوردهای تاپ در سال ۱۳۹۷ و برنامههای این شرکت در سال آینده
مهمترین استراتژیهای شرکت تاپ در سال آینده، حضور در بازارهای بالقوه جدید جهت ارائه خدمات پرداخت، توسعه و بهکارگیری تکنولوژی و ایجاد زیرساختهای قوی و کارآمد برای ارائه سرویسهای موبایلی و سیستمهای هوشمند است.
دانلود کنید: فایل PDF گزارش «بهدنبال حضور در بازارهای بالقوه جدید» در شماره ۱۹ ماهنامه عصر تراکنش
ماهنامه عصر تراکنش / شرکت تجارت الکترونیک پارسیان بهعنوان یکی از شرکتهای پیشرو و نوآور در ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی کشور، یکی از حامیان اصلی هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت است. با احمد جعفری، مدیرعامل این شرکت درباره دلایل حضورشان در این همایش، مهمترین دستاوردهایشان در سال ۱۳۹۷ و برنامهها و استراتژیهایی که برای سال آینده در نظر دارند، گفتوگو کردیم.
مهمترین دستاوردهای شرکت در سال ۱۳۹۷ چه بوده است؟
ما در سال ۱۳۹۷ متمرکز بر بهرهوری شبکه پرداخت شرکت و ارتقای کیفیت ارائه خدمت به مشتریان شرکت؛ هم بهصورت حضوری و هم بهصورت غیرحضوری از طریق پیادهسازی نظام ITIL در این حوزه و تعیین SLA و OLA برای ارائه هر نوع خدمت به مشتریان بودیم. همچنین ارائه خدمات کالسنتری خاص به مشتریان VIP شرکت، راهاندازی نظام اخذ بازخورد از مشتریان شرکت پس از تماس با کالسنتر شرکت و بومیسازی سیستمهای نرمافزاری مورد استفاده در شبکه پذیرندگی شرکت و قطع وابستگی به نیروهای کارشناسی خارج از سازمان از جمله فعالیتهایی بود که ما امسال انجام دادیم.
علاوه بر این موارد، تکمیل سبد محصولات و خدماتمان در حیطه اپلیکیشن موبایلی تاپ و اضافهشدن سرویسهای مورد نیاز مشتریان به آن، استقرار نظام ارزیابی عملکرد در سطح سازمان و پایش KPI و SKPIهای سازمان بر اساس آن و استقرار باشگاه مشتریان شرکت تاپ نیز از فعالیتهای امسال ما بود. همچنین ارائه سرویسهای برخوردار از ارزشافزوده به مشتریان مانند بیمه درمان تکمیلی، صندوقهای فروشگاهی، زیرساختهای اینترنت و شبکه و برگزاری جشنوارههای فصلی و محلی مانند جشنواره بااعتبار تاپ از فعالیتهای شرکت در سال ۱۳۹۷ بوده است.
کارمزد یکی از نقاطی است که بنا بر گفتهها دیر یا زود، دستخوش تغییر و تحولاتی از سوی رگولاتور میشود؛ با توجه به اینکه بخش زیادی از درآمد شرکتهای PSP از محل کارمزد است، آیا شرکت تجارت الکترونیک پارسیان برنامهای جهت پوشش این منابع درآمدی در صورت تغییر وضعیت فعلی کارمزد دارد؟
وجود یک نظام کارآمد در حوزه تبادل کارمزد بین ارکان شبکه پرداخت، یکی از مهمترین عوامل پایداری و رشد شرکتهای PSP است. یک نظام کارمزد کارآمد و پاسخگو باید ویژگیهایی داشته باشد؛ برای مثال ذینفعان در چرخه انجام یک تراکنش، مشخص باشند و از حضور بازیگرانی که در این چرخه نقشی ندارند، جلوگیری شود. همچنین میزان اثرگذاری و سهم واقعی هر ذینفع در چرخه انجام یک تراکنش مشخص شود و هزینه و بهای تمامشده انجام یک تراکنش با بررسی عملکرد شرکتهای پرداخت و دیگر ذینفعان موثر در شبکه محاسبه و سود منطقی برای عملیات انجامشده توسط هر ذینفع تعیین شود.
علاوه بر این موارد، باید ماهیت هر ذینفع در شبکه از این حیث که ارائهدهنده سرویس هستند و نیز دریافتکننده سرویس تعیین شود و بهای تمامشده محاسبهشده برای هر تراکنش در هر درگاه پرداخت، متناسب با سهم هر یک از ارکان و ماهیت ایشان بین آنها تسهیم شود. بدیهی است آن ذینفع که سرویس میگیرد، باید کارمزد را پرداخت و آن ذینفع که سرویس میدهد باید کارمزد را دریافت کند.
نکته مهمی وجود دارد و آن اینکه برای تبادل کارمزد رعایت چند شرط اساسی ضروری است؛ برای مثال کارمزد باید بدون واسطه بین سرویسدهنده و سرویسگیرنده تبادل شود؛ مثلا بین شرکت پرداخت و پذیرنده یا بین شرکت پرداخت و شاپرک. بنابراین تبادل کارمزد در غیر این صورت صحیح نیست. مثلا اگر کارمزدی بین شرکت پرداخت و شتاب تبادل شود، منطقی نیست؛ چراکه بین این دو، شاپرک قرار گرفته و قاعدتا شاپرک سرویسدهنده یا سرویسگیرنده از هر دو است و باید کارمزد را تقبل کند.
همچنین خدمات دو ذینفع بین یکدیگر قابل تهاتر نباشد؛ مثلا اگر بانک به پذیرنده سود و تسهیلات و دستهچک و بیمه و… ارائه میدهد و متقابلا پذیرنده از طریق کارتخوان خود برای بانک جذب منابع میکند، ممکن است تهاتر خدمات متقابل بین این دو، تبادل کارمزد را منتفی کند.
متاسفانه در حال حاضر هیچکدام از این موارد در نظام کارمزد کشور لحاظ نشده و بانکهای پذیرنده به اشتباه بار مسئولیت پرداخت کارمزد کل شبکه را به دوش میکشند که این باعث زیانده شدن بانکها و بهتبع آن به مخاطره افتادن کسبوکار شرکتها شده است.
انتظار شرکتهای پرداخت از تغییرات مورد نظر این است که تغییرات به سمت عادلانهکردن نظام کارمزد و متناسبکردن آن با حجم سرمایهگذاری و فعالیت شرکتهای پرداخت سوق پیدا کند. در حال حاضر شرایط اقتصادی حاکم بر کل کشور زمینه اعمال تغییر در مدل کارمزدی و توزیع بار آن از سمت بانکهای پذیرنده به سمت بقیه ذینفعان و بهرهبرداران از شبکه را فراهم ساخته است.
مهمترین چالشی که شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در سال ۱۳۹۷ با آن مواجه بود، چه بود و برای مدیریت آن چه اقدامی صورت گرفت؟
مهمترین چالش شرکت تاپ و دیگر شرکتهای پرداخت در سال ۱۳۹۷ عمدتا تغییرات شدید ارزی و وابستگی شدید شرکتهای پرداخت که عمدتا شرکتهای دانشمحور و متکی بر تکنولوژی هستند، به تامین نیازهای نرمافزاری و سختافزاری خود از منابع خارجی بود. عدم امکان تامین بهموقع ارز در سال ۱۳۹۷، بسیاری از پروژههای شرکتهای پرداخت را با تاخیرهای طولانی مواجه ساخته است و عدم تامین بهموقع این نیازها، باعث عدم ایفای تعهد شرکتهای پرداخت به بانکهای طرف قرارداد و دیگر مشتریان شده که قراردادهای شرکتها را وارد فضای جریمهای خود کرده است؛ بنابراین شرکتها نهتنها از این قراردادها درآمدی کسب نکردهاند؛ بلکه موظف به پرداخت جریمه تاخیر نیز شدهاند.
همچنین رشد قیمت ارز باعث افزایش هزینه شرکتها در تامین اقلام مورد نیاز برای توسعه و نگهداشت شبکه شده است. این در حالی است که ارقام مندرج در نظام کارمزد یا قرارداد بانکها هیچ تغییری نداشته و شرکتها کماکان خدمات خود را بهصورت رایگان به پذیرندگان ارائه میکنند. تحمیل هزینه شبکه به بانکهای پذیرنده عملا این بانکها را زیانده کرده و منافع بسیاری از این بانکها در تضاد با منافع شرکتهای پرداخت قرار گرفته است.
با توجه به آغاز فعالیت پرداختیارها آیا شرکت تاپ بهعنوان PSP آنها را رقیب خود میداند؟ اگر خیر نحوه تعاملش با این کسبوکارها چگونه است و چه بسترهایی را در اختیار این کسبوکارها قرار میدهد؟
پرداختیارها در ذات خود رقیب PSP نیستند و مقرر است روی آن بخش از بازار تمرکز کنند که PSPها امکان ارائه سرویس مناسب را ندارند. پرداختیاران میتوانند افقهای جدید کسبوکاری را شناسایی و ایجاد کنند، ولی مهمترین نکته در این حوزه لزوم تدوین سیاستهای صحیح کسبوکاری از سمت قانونگذار برایPSPها و پرداختیاران است؛ به نحوی که هر دو طرف بتوانند از فضای بهوجودآمده کسب سود کنند. این سیاستها میتواند شامل تعریف پذیرنده، تعریف نوع کارمزد انجام تراکنش و نحوه تسویه باشد. تاپ با رویکرد همکاری سازنده با این پرداختها تمامی سرویسها و خدمات مورد نیاز این کسبوکارها را در قالب قوانین شاپرک و بانک مرکزی آماده کرده است.
مزیت رقابتی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در مقایسه با رقبا چیست؟
سابقه طولانی تاپ در ارائه خدمات پرداخت، کولهباری از تجربه را برای این تیم قدرتمند به همراه داشته است؛ در حال حاضر این شرکت با شبکه گسترده نمایندگی خود در کشور، قادر است، خدمات پشتیبانی سریع و باکیفیت را در کل کشور ارائه دهد. این مهم به همینجا بسنده نشده و تاپ بهمنظور تقویت بخش پشتیبانی و خدمات خود با بهرهگیری از انحصار قرارداد خود با شرکت Bitel کره، شرکتی چابک و توانمند را تحت عنوان تجارت الکترونیک پارسیان کیش راهاندازی کرده تا علاوه بر انتقال دانش به کشور بتواند با حداکثر ظرفیت و البته بهطور متمرکز خدمات تامین رول، چاپ کارت، تعمیرات و نگهداری تجهیزات پرداخت را در درجه اول به ذینفعان خود و در درجه دوم به کل بازیگران صنعت پرداخت کشور ارائه دهد.
علاوه بر این، بهجرات میتوان گفت؛ تاپ با توجه به گستردگی بانکهای طرف قرارداد خود بهعنوان یکی از اصلیترین PSPهای کشور، تنها شرکتی است که نقش ارائهدهنده خدمات پرداخت را بهطور عام در کشور ایفا میکند و خدمات خود را منحصر به یک بانک نکرده و این عدم انحصار و عدم محدودیت علیالخصوص برای بانکهایی که PSP اختصاصی ندارند، آسودگی خاطر برای برونسپاری خدمات خود به شرکتی با توان عملیاتی بالا و قدرت مدیریت استراتژیک قوی را به همراه دارد.
همچنین شبکه پذیرندگی قوی تاپ؛ چه به لحاظ سوئیچ امن، سریع و قدرتمند پرداخت و چه به لحاظ ناوگان گسترده این شرکت در بخش ابزارهای پذیرش، قادر است تضمین دریافت خدمات و سرویس بهصورت ۷*۲۴ را برای هر فرد بهعنوان مشتری خدمات بانکی در بخش پذیرندگی و دارندگی در هر کجای کشور فراهم آورد.
با این وجود تاپ به این بسنده نکرده و در راستای جلب رضایت حداکثری مشتریان خود ارائه خدمات را از سطح سرویس به سطح راهکار ارتقا داده و سعی کرده با ارائه پکیجی کامل نیاز مشتریان خود در حوزه خدمات پرداخت را پاسخگو باشد و با فراهمسازی حداکثری سهولت کاربری، رضایت مشتریان خود را تامین کند. از دیگر خدمات شرکت تاپ میتوان تحول در تعامل با پذیرنده و تغییر دیدگاه از Customer به Client را نام برد. در همین راستا تاپ با خلق ارزش برای پذیرندگان خود و با در نظر گرفتن ایشان بهعنوان ذینفعان اصلی سازمان، اقدام به تعریف و ارائه خدمات ویژه برای پذیرندگان خود کرده که از آن جمله میتوان تحت پوشش قرار دادن پذیرندگان این شرکت جهت دریافت خدمات بیمه تکمیلی را نام برد.
از دیگر اقدامات شرکت تاپ در متوازنسازی درآمد ناشی از شبکه پذیرندگی، تعامل با بانکها بر اساس ظرفیتها و توانمندیهای بالفعل و بالقوه آنهاست که نقطه تبلور این تعامل در تنوع قراردادی این شرکت با بانکها بهوضوح نمایان است. تاپ با توجه به هزینه یکطرفه تحمیلشده به بانکها بهدلیل نظام نادرست کارمزدی در کشور، سعی کرده تا حد امکان منافع این بازیگران اصلی در چرخه نظام پرداخت را در نظر گرفته و ضمن کمک به جذب منابع ارزانقیمت برای آنها، در حفظ این منابع در بانکها و کاهش هزینههای مربوط به آن نیز پیشقدم شود.
مهمترین استراتژیهایی که شرکت تجارت الکترونیک پارسیان برای سال ۱۳۹۸ دنبال خواهد کرد، چیست؟
مهمترین استراتژیهای ما در شرکت در سال آینده، حضور در بازارهای بالقوه جدید جهت ارائه خدمات پرداخت، توسعه و بهکارگیری تکنولوژی و ایجاد زیرساختهای قوی و کارآمد برای ارائه سرویسهای موبایلی و سیستمهای هوشمند، افزایش سطح وفاداری ذینفعان، ایجاد مزیتهای ترکیبی برای مشتریان، توسعه متوازن و یکپارچه شرکت متناسب با رشد و توسعه صنعت پرداخت و گسترش ارائه خدمات از طریق افزایش مشارکت با بانکها، سازمانهای بالادستی و اصناف است.
علاوه بر این موارد، تمرکز بر ارائه راهکارهای پرداخت با بهرهگیری از توان ایجادشده از سمت استارتآپها، توسعه همکاریهای مشترک با شرکتهای گروه پارسیان، جایگاهسازی نام تجاری تاپ، بالابردن هزینه تغییر برای بانکهای طرف قرارداد از طریق ایجاد منافع مشترک با آنها و نوسازی و بهسازی شبکه کارتخوانهای فروشگاهی شرکت و توسعه آن به فراخور نیازها و گروههای مشتریان متناسب با توسعه کشور از جمله استراتژیهای تجارت الکترونیک پارسیان در سال ۱۳۹۸ است. همچنین برنامههایی برای پیادهسازی نظام امنیت اطلاعات کارآمد، ایجاد سازوکارهای لازم برای مدیریت ریسک پروژهها با توجه به سیاستهای برونسپاری شرکت و اصلاح ساختار مدیریت و نظارت بر نمایندگیها متناسب با منطقه جغرافیایی و سطح کسبوکار نمایندگی نیز برای سال آینده داریم.
دلایل حضور شما در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت چیست؟
از آنجایی که شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در حال حاضر با ۲۲ بانک و موسسه مالی و اعتباری طرف قرارداد است و به آنها در حوزه پرداخت الکترونیک سرویس میدهد، تصمیم گرفتیم بهعنوان یکی از حامیان اصلی در این رویداد مهم مشارکت فعال داشته باشیم و علاوه بر حضور در کارگاههای تخصصی در غرفهای که در نظر گرفته شده، نسبت به ارائه آخرین دستاوردها و توانمندیهای شرکت در حوزه پرداخت اقدام کنیم.