راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل زرین‌پال: تا اجرای ضوابط پرداخت‌یاری توسط رگولاتور، نمی‌توانیم حرکت موثری در این مسیر داشته باشیم

مصطفی امیری می‌گوید با توجه به نبود امکان معرفی محصول جدید در حوزه پرداخت‌یاری، به‌دنبال گسترش بازار در بازار کشورهای همسایه است و در این راه، به سرمایه‌گذارانی نیاز است که ریسک بازارهای جدید را بپذیرند.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «تا اجرای ضوابط پرداخت‌یاری توسط رگولاتور، نمی‌توانیم حرکت موثری در این مسیر داشته باشیم» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / درگاه پرداخت اینترنتی زرین‌پال که سال‌هاست با اتصال به PSPها، خدمات پرداخت را برای کسب‌وکارهای آنلاین میسر می‌کند، به‌تازگی توانسته مجوز پرداخت‌یاری را از شاپرک بگیرد. با مصطفی امیری، مدیرعامل زرین‌پال که می‌توان آن را معروف‌ترین و قدیمی‌ترین استارت‌آپ فین‌تک ایران دانست، درباره شرایط زرین‌پال بعد از گرفتن مجوز پرداخت‌یاری و برنامه‌های آتی زرین‌پال صحبت کرده‌ایم.

او اگرچه پرداخت‌یار شدن را در اعتبار داشتن هرچه بیشتر زرین‌پال موثر می‌داند، اما بیان می‌کند که اخذ مجوز پرداخت‌یاری، تاثیر چندانی در تعداد استفاده‌کنندگان از خدمات زرین‌پال نداشته است. مصطفی امیری همچنین از برنامه‌های زرین‌پال برای حضور در بازارهای جدید می‌گوید.

 

مهم‌ترین اتفاقی که بعد از پرداخت‌یار شدن برای کسب‌وکار شما افتاده است، چیست؟ این تفاهم‌نامه چه تاثیری بر کسب‌وکار شما گذاشته است؟

پرداخت‌یار شدن را در بلندمدت برای برند و اعتبار زرین‌پال مفید می‌دانم، اما معتقدم این اتفاق تغییر عمده‌ای در کسب‌وکار زرین‌پال ایجاد نمی‌کند. کسب‌وکار ما از سال 1389 تاکنون در حال فعالیت بوده است. در نتیجه توافق این‌چنینی با شاپرک، حداکثر پنج درصد برای کسب‌وکار ما وزن دارد، اما در متن کسب‌وکار ما تغییری ایجاد نخواهد کرد.

البته اینکه مهر تاییدی از سوی بانک مرکزی و شاپرک روی فعالیت‌های چندین و چندساله ما می‌خورد، نشان‌دهنده این است که ما خیلی زودتر از آنکه نهاد رگولاتور، قصد قانون‌گذاری در این زمینه را داشته باشد، همه‌چیز را به‌صورت استاندارد و فکرشده انجام می‌داده‌ایم. حالا با اخذ این مجوز، شرکت ما به‌عنوان یکی از شرکت‌های دارای مجوز در سایت شاپرک ثبت شده و این به اعتبار بیشتر ما نزد عموم مردم کمک می‌کند. همچنین با داشتن این مجوز، برای تبلیغات در فضاهای خارج از وب دست‌مان بازتر می‌شود.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

مصطفی امیری

مصطفی امیری متولد ۱۳۶۶ است و در دانشگاه شهید بهشتی علوم کامپیوتر خوانده است. او در سال ۱۳۸۹ به همراه برادرش علی، زرین‌پال را که به نام شرکت همراه پرداز زرین ثبت شده، راه‌اندازی کرد. نام برادران امیری امروز با نام زرین‌پال گره خورده است، ولی این کسب‌وکار اولین و تنها تجربه آنها نیست. مصطفی امیری پیش از زرین‌پال، مدیرعامل سامان سیستم‌پرداز کیش بود.

[/mks_pullquote]

 

بعد از پرداخت‌یار شدن چه کارهایی مي‌توانيد انجام ‌دهید که قبل از آن نمی‌توانستید؟ برنامه‌های شما چقدر عوض شده است؟

همان‌طور که گفتم، ما از سال 1389 در حوزه درگاه پرداخت امن اینترنتی فعالیت کرده‌ایم. بنابراین پس از پرداخت‌یار شدن، تغییر زیادی در برنامه‌مان نداده‌ایم. البته باید در نظر داشت که هنوز نهاد رگولاتور، ضوابط پرداخت‌یاری را به‌صورت شفاف به اجرا درنیاورده و برنامه‌های ما در زمینه پرداخت‌یاری هم تابع برنامه‌های رگولاتور است. سعی می‌کنیم نهایت همکاری را با رگولاتوری داشته باشیم و دغدغه‌های اولیه مطرح‌شده در مستندات شاپرک را بررسی کنیم و جواب‌های شفافی به آن بدهیم و تا زمانی که رگولاتور اجازه ارائه سرویس جدیدی در قالب پرداخت‌یاری به ما ندهد سرویس جدیدی ارائه نمي‌دهیم.

برنامه زرین‌پال برای سال 1398 چیست؟ در یک سال آینده چه تغییراتی را برای کسب‌وکارتان متصور هستید؟

رگولاتور هنوز برنامه عملیاتی چارچوب پرداخت‌یاری را دقیقا اعلام نکرده و در نتیجه نمی‌دانیم که چه مسائلی در زمان عملیاتی شدن چارچوب پرداخت‌یاری وجود خواهد داشت که خود را با آنها مطابقت بدهیم. در این زمینه بهتر است که بانک مرکزی و شاپرک توقعات‌شان را به‌صورت شفاف اعلام کنند و بگویند که با الزامات پرداخت‌یاری، به‌دنبال حل چه مسائل و مشکلاتی هستند.

ضمن اینکه امکان ارائه سرویس جدید در این زمینه را هم نداریم؛ چراکه هر زمان هم که خواسته‌ایم سرویس جدیدی ارائه دهیم، از طرف نهاد رگولاتور، زمان خواسته‌ شده تا ابتدا مکانیسم‌های پرداخت‌یاری را بررسی و اجرا کنند.

در نتیجه در حال حاضر، در حال حرکت روی ریل پرداخت‌یاری نیستیم، اما در قالب‌های دیگر، همیشه به فکر توسعه کسب‌وکار خود و ارائه خدمت باکیفیت‌تر به مخاطبان‌مان در زرین‌پال هستیم.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

بعد از پرداخت‌یاری

امیری: «از زمان پرداخت‌یار شدن، تقریباً تفاوتی به لحاظ تعداد کاربران برای ما ایجاد نشده است و این مسئله برای ما چه به لحاظ تعداد پذیرنده و چه تعداد تراکنشی تقریباً بی‌اثر بوده است. اما پیش‌بینی می‌کنیم اینکه زرین‌پال مهر تأیید را توسط نهاد رگولاتور بر فعالیت‌هایش گرفته، در درازمدت به افزایش اعتبار ما منجر خواهد شد.»

[/mks_pullquote]

 

ما به‌صورت موازی به فکر این هستیم که محصولاتی را به خدما‌ت‌مان اضافه کنیم که بازارهای دیگری را در حوزه پرداخت الکترونیک کشور هدف‌گیری می‌کنند. همچنین ما به توسعه عمودی محصولات‌مان در زمینه‌های دیگر هم فکر می‌کنیم. ما قصد داریم به‌جای اینکه عمق زرین‌پال را در بازارهای محدودی افزایش بدهیم، دامنه خدمت‌رسانی خود را افزایش بدهیم و حتی در این راه ممکن است به فکر برندهای جدید هم باشیم. البته هنوز در شیوه ارائه خدمات‌مان به جمع‌بندی قطعی نرسیده‌ایم.

وقتی نهاد رگولاتور اجازه تعریف سرویس جدید را به مجموعه دانش‌بنیانی مثل ما نمی‌دهد، باید به فکر ارائه محصول‌مان به شیوه دیگری باشیم.

همچنین اعتقاد دارم رمزارزها آینده بازار مالی هستند. از یک سال گذشته سعی کردیم در این حوزه تحقیق و توسعه انجام دهیم و به‌زودی با محصولی جدا از برند زرین‌پال در این حوزه وارد خواهیم شد.

ورود به بازار کشورهای همسایه مثل بازار کشور افغانستان، عراق، ترکیه و آذربایجان که قابل ‌دسترس هستند، یکی دیگر از اهداف ماست. ماه‌هاست که در حال بررسی این کشورها هستیم تا بتوانیم محصولی مناسب را به‌خوبی در این کشورها ارائه دهیم.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

مستندات پرداخت‌یارها

طبق اعلام شاپرک، انطباق با چارچوب کسب‌وکار تعریف‌شده در مستند پرداخت‌یاری، شرط ورود متقاضیان به مرحله آزمون‌های فنی پرداخت‌یاری است. لیست کامل مستندات پرداخت‌یاری در وب‌سایت شاپرک وجود دارد و همچنان در حال به‌روزرسانی است.

[/mks_pullquote]

 

پرداخت‌یار شدن بر تعداد مخاطبان شما تاثیری گذاشت؟ آیا کاربران زرین‌پال بعد از پرداخت‌یار شدن تفاوت عددي محسوسی داشته است؟

از زمان پرداخت‌یار شدن، تقریبا تفاوتی به لحاظ تعداد کاربران برای ما ایجاد نشده و این مساله برای ما؛ چه به لحاظ تعداد پذیرنده و چه تعداد تراکنشی تقریبا بی‌اثر بوده است. اما پیش‌بینی می‌کنیم اینکه زرین‌پال مهر تایید را توسط نهاد رگولاتور بر فعالیت‌هایش گرفته، در بلندمدت به افزایش اعتبار ما منجر خواهد شد.

برنامه شما برای همکاری با بانک‌ها و PSPها چیست؟ در حال حاضر با کدام PSP کار می‌کنید و آيا تمایل دارید با سایر PSPها نيز کار کنید؟

ما از سال 1394-1393 محصولی به نام زرین‌کارت را عرضه کردیم که مخاطبان این محصول بانک‌ها بودند. ما احساس می‌کردیم از مسیر زرین‌کارت می‌توانیم APIهای متفاوتی نزد بانک‌ها به وجود بیاوریم و زیرساخت خود را در بانک‌ها مستقر کنیم.

ما به فکر این هستیم که چگونه می‌توان منابع ارزان‌تری را برای بانک‌ها تامین کنیم و همچنین از دیتا و سرویس‌های درون بانک‌ها چطور می‌توان کارمزد غیرمشاع برای بانک‌ها ایجاد کرد. هدف‌مان همواره همکاری جزئی‌تر با بانک‌ها بوده و همچنان هم به‌دنبال چنین همکاری و البته ایجاد محصولات جدید مشترک با بانک‌ها هستیم. البته موفقیت ما در راستای این هدف به میزان همکاری بانک‌ها و علاقه برای ایجاد قالب‌های جدیدی برای عرضه محصولات بانکی هم بستگی دارد.

در حال حاضر از 12 PSP  کشور، با 9 PSP ، همکاری تنگاتنگ داریم و بعضا محصول مشترک داریم و خدمات PSP ‌ها را به پذیرنده‌ها ارائه می‌دهیم. طبق برنامه‌هایمان، تا پایان سال 1397 تعداد PSP ‌های همکارمان به 10 عدد خواهد رسید.

در بحث همکاری مشترک با بانک‌ها و PSP ها باید در نظر داشت که هرچه کمک کنیم محصولات نوآورانه‌تری ارائه کنیم، بالطبع به نفع هر دو طرف خواهد بود. ما می‌توانیم با کمک زیرساخت‌هایی که در PSP‌ها یا بانک‌ها وجود دارد، محصولاتی را عرضه کنیم که به کار پذیرنده‌هایمان خواهد آمد و همچنین با استفاده از جزءبه‌جزء اطلاعاتی که در لایه‌های PSP ها و بانک‌ها وجود دارد، می‌توانیم محصولات بهتری را برای مخاطبان ایجاد کنیم. ما در زرین‌پال آماده تشکیل همکاری بُرد ـ بُرد با بانک‌ها و PSP ‌ها هستیم.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

فضای نه‌چندان شفاف

مدیرعامل زرین‌پال: رگولاتور هنوز برنامه اجرایی رگولاتوری را دقیقاً اعلام نکرده است و درنتیجه نمی‌دانیم که چه جزئیاتی در اجرائیات وجود خواهد داشت که خود را با آنها مطابقت بدهیم. در این زمینه بهتر است که بانک مرکزی و شاپرک توقعاتشان را به‌صورت شفاف اعلام کنند و بگویند که همزمان با اجرای چارچوب پرداخت‌یاری، به دنبال حل چه مسئله‌ها و مشکلاتی هستند.

[/mks_pullquote]

 

زرین‌پال قرار است چه سرویس‌هایی به بانک‌ها ارائه بدهد؟

در سرویس جاری که در زرین‌پال داریم، هیچ نوع محدودیتی را برای بانک‌ها به لحاظ تسویه‌حساب و پردازش تراکنش‌ها قائل نشده‌ایم. ما به‌دنبال همکاری با همه بانک‌ها هستیم. برای مثال با کمک بسیاری از بانک‌ها، زرین‌کارت را ارائه دادیم که همکاری متفاوتی با بانک‌ها محسوب می‌شود. زرین‌کارت موجب این شده که بانک‌ها به جامعه هدف ما که نزدیک 90 هزار پذیرنده است دسترسی داشته باشند و این‌گونه یک رابطه برد ـ برد برای ما و بانک‌ها شکل گرفت. ما آماده تعریف سرویس‌های جدید به همین روال برد ـ برد هستیم.

در واقع ما هم‌اکنون مشغول مذاکره با چند بانک برای ارائه محصولات جدید هستیم، اما مذاکرات با بانک‌ها به‌کندی پیش می‌رود و بعضی از بانک‌ها حاضر نیستند قالب‌های قبلی خود را کنار بگذارند.

خدمات و سرویس‌هایی وجود دارند که در دنیا در حال استفاده هستند اما در بانکداری ایران وجود ندارند. بانک‌ها باید در نظر داشته باشند که اگر به‌دنبال حل‌کردن مشکلات خود با روش‌های قدیمی باشند، در نظام اقتصادی فعلی موفق نخواهند بود. بر همین اساس ما آماده همکاری با بانک‌هایی هستیم که بخواهند نگرش و پارادایم جدیدی را در حوزه خدمت‌رسانی‌شان داشته باشند و انواع و اقسام خدمات و پیشنهاداتی را نيز در مسیر شکل‌گیری این همکاری تدارک دیده‌ایم.

 

برنامه‌ای برای سرمایه‌پذیری دارید؟ آيا به‌دنبال جذب سرمایه هستید؟ اگر جواب مثبت است، این سرمایه را در کدام قسمت می‌خواهید به کار بگیرید؟

همان‌طور که گفتم ما مدت‌هاست که به بازار کشورهای اطراف توجه داریم و آنها را به دقت رصد می‌کنیم. برنامه مدون و زمان‌بندی خاصی برای ورود این کشورها داریم؛ بنابراین در این مسیر به سرمایه‌گذارهایی نیاز داریم که نگاه فراملی داشته باشند و به حضور در بازارهای جدید سرمایه‌گذاری و پذیرش ریسک آن تمایل داشته باشند. درِ مذاکره در مجموعه ما باز است و آماده مذاکره با سرمایه‌گذاران هستیم، اما به شرطی این سرمایه‌گذاران به بازارهای جدید و ابزارهای نوین پرداخت مانند رمزارزها و بلاکچین تمایل داشته باشند و در ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای جدید با ما شریک و همراه شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.