راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا باید در دانشگاه‌ها بلاکچین را آموزش دهیم؟ / اشتیاق به یادگیری بلاکچین

سیدولی‌الله فاطمی اردکانی، مدیرعامل کنسرسیوم ققنوس؛ ماهنامه عصر تراکنش / برای تجربه‌ای که در ترم گذشته در دانشگاه صنعتی شریف شاهد بودم و افتخار داشتم در یک جلسه در خدمت دانشجويان باشم، خوشحالم. برای اولین بار یک درس تخصصی در یک تالار 200 نفری ارائه می‌شد و این به‌دلیل استقبال بیش از انتظار و غیرعادی دانشجویان این دانشگاه از دوره مربوطه بود. دانشجویان امروز، به تقاضای بالایی که برای این دانش وجود دارد، واقف هستند.

دانلود کنید: فایل PDF یادداشت «اشتیاق به یادگیری بلاکچین» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

دانشجویانی که بلاکچین را یاد گرفته باشند، نیازی به ارسال درخواست کار به جایی ندارند؛ این صاحبان شرکت‌ها هستند که از آنها درخواست همکاری می‌کنند. در این دوره مبانی علمی موضوع ارائه می‌شد که دقیقا مشابه یک تجربه در دانشگاه‌های طرازاول آمریکایی بود. اهمیت مبانی علمی و کاربردی بلاکچین برای دانشجویان و متخصصان و علاقه آنها برای یادگیری نشانه مثبتی از آینده این فناوری و تقاضا و استقبال بازار کار از این توانمندی است.

در یک بررسی به‌عمل‌آمده مشخص شده ۴۲ درصد از ۵۰ دانشگاه برتر جهان، حداقل یک دوره‌ درسی با موضوع ارز رمزنگاری‌شده یا بلاکچین ارائه می‌کنند. این در حالی است که می‌دانیم تحول در محیط آموزشی دانشگاهی، سریع اتفاق نمی‌افتد. با این ‌حال، استادان معتقدند که بلوغ تکنولوژی بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده، در همراهی با گسترش کاربرد آن‌ در کسب‌وکارهای گوناگون، نشانگر اهمیت بالای این حوزه هستند. دانشگاه‌ها باید آموزش این تکنولوژی را در اولویت خود قرار دهند.

به نظر من دوره‌هایی با هدف آموزش معماری‌های توزیع‌شده برای همه گروه‌های دانشجویان؛ خصوصا دانشجویان رشته‌های مالی، حقوق، علوم اجتماعی و مردم‌شناسی می‌تواند به‌کارگیری این فناوری را در سطح بزرگ‌تری امکان‌پذیر كند. بلاکچین، می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های اجتماعی، نقش تاثیرگذاری ایفا کند؛ یکی از دلایلی که دانشجویان، از رشته‌های متنوع به این تکنولوژی علاقه نشان می‌دهند، همین امر است.

دوره‌هایی مانند «تبدیل‌شدن به یک توسعه‌دهنده‌ بلاکچین» با هدف «تسلط بر مهارت‌های شغلی با یک رویکرد عملی» می‌تواند دانشجویان رشته‌های عمومی اشاره‌شده را از سطح عمومی و عدم نیاز یا مازاد به سطح نیازمند و شدیدا تاثیرگذار تبدیل كند. یک بررسی به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد علاقه به یادگیری ارز رمزنگاری‌شده در بین دانشجویان علوم اجتماعی، ۴۷ درصد و در بین دانشجویان علوم کامپیوتر و مهندسی، ۱۴ درصد بوده است.

کمک به دانشجویان برای تغییر تفکر از متمرکز فکرکردن به توزیع‌شده و اعتماد به تصمیم‌گیری بر اساس اجماع، می‌تواند در توسعه دانش مدیریت حاکمیت نیز اثر مثبت داشته و اجازه بدهد خود مردم برای خودشان تصمیم بگیرند.

بزرگ‌ترین مشکل پیش رو داشتن متخصصان و استادان مسلط و مجرب برای این سطح آموزش است که باید برای آن هزینه سنگین و فوری به عمل آوریم. در غیر این صورت به‌دلیل سرعت رشد این فناوری، همیشه عقب خواهیم بود و نمی‌توانیم از فرصت‌های پیش روی بازار و جامعه برای رشد مناسب استفاده كنيم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.