راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت فرازپردازان با جدیدترین محصول خود، اکیوبین در همایش هشتم حاضر است / باسابقه‌های کم‌سروصدا

اکیوبین این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا کارت‌های بانکی را اسکن کنند و وجه نقد خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انتقال دهند.

دانلود کنید: فایل PDF گزارش «باسابقه‌های کم‌سروصدا» در شماره 19 ماهنامه عصر تراکنش

ماهنامه عصر تراکنش / شرکت فرازپردازان سال 1389 توسط تعدادی از دانش‌آموختگان مهندسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر تأسیس شد. اولین اقدامات این شرکت حضور در صنعت بانکداری و توسعه نرم‌افزار کربنکینگ شرکت بهستان‌رایان بود که ماژول‌هایی مانند اوراق بهادار و اعتبار اسنادی را به نرم‌افزار این شرکت اضافه کردند. در ادامه نیز پشتیبانی فنی این سیستم را بر عهده داشتند.

پشتیبانی فنی پست‌بانک، موسسه کوثر، موسسه ثامن‌الائمه و پیاده‌سازی پورتال بیمه عمر و سرمایه‌گذاری پارسیان نیز از جمله دیگر فعالیت‌هایی است که در کارنامه این شرکت به چشم می‌خورد. در راستای فعالیت در صنعت بیمه و در سال‌های اولیه تأسیس شرکت، فرازپردازان با یک شرکت کانادایی به نام NTree همکاری می‌کند که نتیجه آن توسعه سامانه SalesTree است. این سامانه روشی سیستماتیک برای جمع‌آوری، بازنگری، پردازش و پیگیری اطلاعات در مورد افراد یا خانوارهایی است که خرید بیمه‌نامه توسط آنها محتمل است.

تعداد کارمندان فرازپردازان تا سال 1393 به 35 نفر می‌رسد و از سال 1394 تولید محصولات جدیدی در این شرکت آغاز می‌شود؛ سامانه کنترل و مانیتورینگ دستگاه‌های بانکی و سامانه موبایل‌بانک که سامانه کنترل مانیتورینگ فرازپردازان، با نام دیده‌بان در حال حاضر در اختیار شرکت توسن‌تکنو قرار گرفته است.

در فعالیتی دیگر زمانی که شرکت اپل اولین SDK ساعت‌های هوشمند خود را منتشر کرده بود، شرکت فرازپردازان در حوزه زیرساخت سامانه موبایل‌بانک فعالیت می‌کرد. شرکت فرازپردازان پیرو این فعالیت اپل، دست به یک ابتکار عمل می‌زند و این امکان را به موبایل‌بانک خود اضافه می‌کند. این تجربه موفق، باعث می‌شود شرکت‌های بزرگ از این نوآوری استقبال کنند و با آن آشنا شوند.

سال 1395 و قبل از اینکه تب پیام‌رسان‌های داخلی بالا بگیرد، متخصصان شرکت فرازپردازان روی یک زیرساخت برای پیام‌رسان‌های بومی تمرکز می‌کنند. همکاری این شرکت با بانک پارسیان به شکل‌گیری اپلیکیشن شبکه اجتماعی پارسیان (شاپ) منجر می‌شود و این پیام‌رسان فعالیت‌های مالی و بانکی خود را آغاز می‌کند. از این سامانه پیام‌رسان در چند پروژه دیگر از جمله راه‌اندازی پیام‌رسان بانک آینده و شبکه اجتماعی اتاق که متعلق به اتاق بازرگانی ایران بود، استفاده می‌شود که این کار با همکاری شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا صورت می‌گیرد.

 

همایش هشتم

اکیوبین، جدیدترین محصول شرکت فرازپردازان و بر پایه هوش مصنوعی است. اکیوبین سامانه اسکن کارت‌های بانکی است که مستقل از بانک صادرکننده، جنس کارت و فونت آن، نور محیطی و نوع دوربین موبایل عملکرد قابل قبولی دارد. این محصول می‌تواند با استفاده از دوربین گوشی‌های همراه، ظرف مدت چند ثانیه اطلاعات کارت بانکی شامل شماره کارت و تاریخ انقضا را تشخیص دهد و در اختیار کاربر خود قرار دهد.

این محصول تاکنون در اپلیکیشن‌های همراه‌کارت، بله، بام، موبایل‌بانک تجارت و همراه نوین (موبایل‌بانک اقتصاد نوین) استفاده شده است. اگر کاربر بخواهد برای یک کارت مقصد پولی را ارسال کند، می‌تواند با استفاده از اکیوبین کارت مقصد را اسکن کند تا این سامانه اطلاعات کارت او را بخواند. اکیوبین سال گذشته و در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت اولین خروجی خود را داشت، این محصول امسال توسعه پیدا کرده، به بلوغ رسیده و به پنج سامانه ارائه شده است. هدف شرکت فرازپردازان در سال جدید این است که این محصول را به تمام اپلیکیشن‌های پرداخت و موبایل‌بانک‌ها ارائه کنند.

 

منابع انسانی؛ حلقه مفقوده

محمدامین شیرزاد، مدیرعامل شرکت فرازپردازان از آغاز همکاری این شرکت با ارتباط فردا می‌گوید: «ابتدا با بخش فنی ارتباط فردا وارد تعامل شدیم، تا سال 1396 که شرکت ارتباط فردا پیشنهاد داد که سهام‌دار شرکت ما شود. تا آن زمان شرکت ما کاملاً خصوصی و توسط افراد حقیقی تأسیس و اداره می‌شد. از آنجا که ما هم می‌خواستیم بازارمان را توسعه دهیم، قابلیت‌های شرکت ارتباط فردا را درک کرده بودیم. درباره توان این شرکت باید بگویم که آنها در چند سال توانسته‌اند به سطح اول شرکت‌های فعال در اکوسیستم برسند و ثمره این همکاری نزدیک و استراتژیک این بود که ما به بازار صنعت پرداخت نزدیک شدیم.

توسعه اپلیکیشن همراه‌کارت یک دانش و بلوغی را در شرکت ما حاکم کرد، بعد از آن موبایل‌بانک اقتصاد نوین را تولید کردیم و سپس وارد صنعت بیمه شدیم و همزمان سامانه مدیریت مالی شخصی فانوس را تولید کردیم. یعنی عملاً ما هم‌اکنون در سه حوزه فین‌تک، ولث‌تک و اینشورتک حضور فعال داریم. با چنین گام‌هایی توانسته‌ایم بخشی از توانایی خودمان را که تا آن زمان به‌دلیل مسائل غیرفنی در صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیکی بروز پیدا نکرده بود، به منصه ظهور برسانیم و خودمان را در بازار تثبیت کنیم. اکنون با حمایت ارتباط فردا قصد داریم وارد حوزه بلاکچین شویم.»

او ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از مواردی که باید به آن اشاره کنم، مزیت استفاده از منابع انسانی است که شرکت‌های کوچک کمتر به آن می‌پردازند. ما برای حل این مساله از ظرفیت‌های شرکت ارتباط فردا استفاده می‌کنیم. یعنی تلاش می‌کنیم شرایط کاری و امکانات و فرایندهای منابع انسانی ما به نحوی باشد که در محیطی مناسب، برنامه‌نویسان و فارغ‌التحصیلان فنی را جذب کنیم و در محیطی پویا با کمک شرکت ارتباط فردا گامی روبه‌جلو برداریم. ما تلاش کردیم تمرکز فرازپردازان را بر ایجاد تیمی عالی از برنامه‌نویسان و مهندسان نرم‌افزار قرار دهیم؛ به نحوی که مزیت ما تیم چابک و متخصص‌مان باشد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.