بانک‌تک (BankTech) شرکت‌ها موبایل نوآوری (Innovation) پی‌تک (PayTech) کسب‌وکارها

مدیر واحد پرداخت الکترونیک شرکت تسکا: خود را مدعی حوزه کارت‌خوان‌های موبایلی می‌دانیم

شرکت تسکا، اپلیکیشن White Label و SDK خود را برای ارائه به بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) که از پایانه‌های فروش BBPOS استفاده می‌کنند، آماده کرده است.

نرم‌افزارهای White Label به نرم‌افزارهایی گفته می‌شود؛ که به‌صورت عمومی توسط ارائه‌دهندگان راهکارهای نرم‌افزاری تولید و در اختیار ارائه‌دهندگان خدمات قرار می‌گیرید و ارائه‌دهنده خدمات، می‌تواند با استفاده از SDK که ارائه‌دهنده نرم‌افزار در اختیار او قرار می‌دهد، این نرم‌افزار را چه از نظر ظاهری و چه از نظر کاربردی، بسته به نیازهای خود شخصی‌سازی کرده و مورد مصرف قرار دهد.

به گزارش روابط عمومی تسکا، مهدی عبادی، مدیر واحد پرداخت الکترونیک شرکت تسکا، در همین رابطه گفت: «در طراحی این اپلیکیشن سعی بر آن شده تا با دیگر اپلیکیشن‌هایی که در حوزه پرداخت الکترونیک دیده‌ایم متفاوت باشد. هدف اصلی ما در تسکا این است که جاهایی قدم بگذاریم که دیگران در آن قدم نگذاشته‌اند. ما می‌خواهیم خلأهای موجود را پر کنیم. راهکارهای مبتنی بر EMV یکی از همین خلأها بوده‌است. همچنین راهکارها و نرم‌افزارهایی که شاید چرخه کسب‌وکار را کمی تغییر دهد یکی دیگر از خلأهای موجود است.»

او در ادامه با تاکید بر این که تسکا صرفاً یک نماینده فروش سخت‌افزار برند BBPOS در ایران نیست، گفت: «ما برای این کارت‌خوان‌های موبایلی مدل کسب‌وکاری طراحی کردیم و سعی کردیم، گرفتاری‌هایی که روی کارت‌خوان‌های رومیزی وجود داشته را در این دستگاه برطرف کنیم. این طراحی بر روی اپلیکیشن White Label ما پیاده‌سازی شده است؛ این به این معنی است که بانک و یا شرکت با استفاده از این اپلیکیشن و SDK، به‌صورت اتوماتیک از کسب‌وکار و مدل طراحی شده نیز بهره خواهند برد و این در طولانی‌مدت منجر به اصلاح فرآیند انجام یک تراکنش خواهد شد.»

عبادی افزود: «به‌طور مثال بانک مرکزی و شاپرک انرژی بسیار زیادی صرف کرده‌اند و شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای پرداخت (PSP) را ملزم کرده‌اند که روی دستگاه‌های خود بنویسند که «رمز الزاماً توسط مشتری وارد شود»، ولی نتیجه کار مطلوب نبوده است چراکه هنوز هم عمدتاً رمز توسط فروشنده وارد می‌شود، نه خریدار.»

او در خصوص عدم جا افتادن فرهنگ ورود رمز توسط مشتری در ایران گفت: «ما بررسی کردیم که چرا این اتفاق در ایران رخ داده ولی  در کشورهای دیگر چنین اتفاقی نیفتاده است؛ درنهایت به این نتیجه رسیدیم، این موضوع به خاطر عدم استفاده از پیش‌بینی‌هایی است که در فرآیندهای EMV انجام شده و ما در ایران از آن غافل بوده‌ایم. چرخه و فرآیند انجام یک تراکنش در EMV استاندارد شده است و اگر آن چرخه و فرآیند رعایت شود، ناخودآگاه می‌بینیم که دیگر فروشنده رمز را وارد نمی‌کند؛ پس اگر بخواهیم اصولی به آن سمت برویم باید سراغ راهکارهای مبتنی بر EMV برویم که باعث می‌شود موارد ازاین‌دست خودبه‌خود حل شوند.»

مدیر واحد پرداخت الکترونیک شرکت تسکا، با اشاره به اینکه موضوع ورود رمز توسط مشتری کمی به طراحی دستگاه هم بستگی دارد، گفت: «برای بررسی مدل طراحی شده در اپلیکیشن با استفاده از دستگاه‌های BBPOS، آن‌ها را برای تست در برخی مغازه‌ها قرار دادیم و دیدیم که مغازه‌دار به‌طور ناخودآگاه، رمز را نپرسیده است و دارنده کارت خودش رمز خودش را وارد کرد. چراکه ما در اپلیکیشن خود فرایندی که EMV پیشنهاد کرده است را کاملاً رعایت کردیم و فرآیندهای طراحی شده در این اپلیکیشن باعث این اتفاق شده است.»

مهدی عبادی، در پایان گفت: «رویکرد تسکا فقط فروش دستگاه به شکل بازرگانی نیست، بلکه قرار است به‌نوبه خود با کمک شرکت‌های PSP مواردی را در صنعت پرداخت اصلاح کنیم. این فرایند از طریق بومی‌سازی و بازطراحی چرخه‌ها و فرآیندهای استانداردی است که در دیگر نقاط دنیا استفاده می‌شوند و استفاده از آنها در PSP انجام می‌شود. تسکا در این مسیر همواره خود را در کنار PSP ها و بانک‌ها می‌بیند و این اصلاح بدون همراهی آن‌ها امکان‌پذیر نیست. با تکیه به موارد ذکرشده در بالا، تسکا خود را مدعی حوزه کارت‌خوان‌های موبایلی می‌داند.»

درباره نویسنده

اتاق خبر راه پرداخت

اتاق خبر راه پرداخت همه مطالب و خبر‌های مهم فین‌تک ایران را رصد و منتشر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

/* ]]> */