راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مشاور ارشد بانک انگلستان: ارزهای رمزنگاری‌شده بی‌ارزش هستند

به گفته هو ون استینیس مشاور ارشد بانک انگلستان (Bank of England)، بانک‌ها هیچ نگرانی نسبت به ارزهای رمزنگاری‌شده ندارند چون این ارزها هیچ ارزشی ندارند و در اساسی‌ترین آزمایشات مربوط به سرویس‌های مالی هم شکست خوردند. به عبارتی او هیچ نگرانی نسبت به بیت‌کوین ندارد.

استینیس در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: «این ارزها، واحدهای مناسبی برای تبادل به حساب نمی‌آیند. آنها هیچ ارزشی ذخیره نمی‌کنند و بسیار کند هستند.»

می‌توان گفت که نگرش تحقیرآمیز استینیس نسبت به بیت‌کوین درواقع بازتابی از نظرات ضدرمزنگاری‌شده تحلیلگر مالی، گری شیلینگ است. به گزارشی از CCN، شرکت سرمایه‌گذاری شیلینگ هم بیت‌کوین را یک طرح پونزی می‌داند.

به عقیده شیلینگ، از آنجایی که بیت‌کوین ابزار ذخیره ارزش و انجام مبادله نیست به همین دلیل نمی‌توان به آن به چشم ارز نگاه کرد.

وقتی این سوال پرسیده شد که آیا بیت‌کوین قدرت ماندن دارد یا نه، هو ون استینیس تایید کرد که موسسات مالی همیشه درباره حفظ مزایای رقابتی و سهم بازارشان هشیار هستند. اما در حال حاضر او اعتقادی ندارد که بیت‌کوین یا دیگر ارزهای رمزنگاری‌شده چالش اساسی برای حکمرانی و سلطنت بانک‌های بزرگ ایجاد کنند.

ون استینیس با اشاره به این موضوع که بانک‌های سنتی در تلاش‌اند تا تهدیدهای موجود از سمت پلتفرم‌های جدید فناوری یا همان فین‌تک‌ها را رد کنند می‌گوید: «ارزهای رمزنگاری‌شده در صدر مواردی که موجب نگرانی من است قرار ندارند.»

دغدغه اصلی ون استینیس اطمینان حاصل کردن از این موضوع است که انگلستان طی پنج تا 10 سال آینده به مرکز پرچنب‌وجوشی برای فین‌تک بدل شود.

در این بین، مارک گارنی، مدیر بانک انگلستان ماه مارس 2018 در بیانیه‌ای اعلام کرد که صنعت ارزهای رمزنگاری‌شده تهدیدی برای ثبات و پایداری اقتصاد جهانی محسوب نمی‌شود و بیانیه‌اش را به وزرای دارایی G20 و مدیران بانک‌های مرکزی نیز ارسال کرد.

البته کارنی به این نکته هم اشاره کرد که فناوری‌های نوآورانه مانند بیت‌کوین، اگر به درستی مورد استفاده و اجرا قرار بگیرند می‌توانند موجب شکوفایی و تقویت اقتصاد جهانی شود.

به هر حال ارزیابی اولیه هیئت ثبات مالی این است که دارایی‌های مبتنی بر رمزنگاری‌شده‌ها در حال حاضر تهدیدی برای ثبات مالی جهانی نیست. اولین دلیلش این است که آنها ارتباط کمی با سیستم مالی دارند و حتی آن زمانی هم که در دوران اوج خود قرار داشتند، ارزش بازار جهانی آنها کمتر از یک درصد تولید ناخالص ملی جهانی بود.

هرچند که فناوری پشت این ارزهای رمزنگاری‌شده این پتانسیل را دارند تا کارایی و مشارکت سیستم‌های مالی و اقتصاد را بهبود بخشند.

علی‌رغم اینکه ون استینیس ارزهای رمزنگاری‌شده را به‌عنوان یک ارز معتبر جایگزین کاملا رد می‌کند، برخی قانون‌گذاران بریتانیایی هستند که نظراتی کاملا متفاوت دارند.

برای مثال ادی هیوز، عضو پارلمان بریتانیا، در نظر دارد که شهروندان انگلیسی بتوانند مالیات‌ها و قبوض خودشان را با بیت‌کوین پرداخت کنند.

دسامبر سال گذشته هیوز گفت وقت آن رسیده که دیگر اعضای پارلمان هم با ارزهای رمزنگاری‌شده آشنا شوند چون این ارزها به این زودی‌ها از بین نمی‌روند.

منبع: CCN

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.