راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همه آنچه از نحوه محاسبه ماه‌شمار سود سپرده‌های کوتاه‌مدت باید بدانیم

شمارش معکوس برای خداحافظی با سود روزشمار و اجرایی شدن طرح حساب‌های کوتاه‌مدت با سود ماه‌شمار به پایان رسید و از ابتدای بهمن‌ماه، تمامی حساب‌های کوتاه‌مدت بانکی مشمول این قانون شده‌اند؛ قانونی که نه‌تنها برای عامه مردم، بلکه برای خود بانک‌ها هم ابهامات و علامت سؤال‌های زیادی دارد و به نظر می‌رسد برای اجرایی شدن نیاز به قوانین و مقررات و مصوبه‌های تکمیلی دارد.

به گزارش رده، همه‌چیز از بیستم آذر 97 و جلسه 1260 شورای پول و اعتبار کلید خورد و پیشنهاد تغییر معیار پرداخت سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی از روزشمار به ماه‌شمار از سوی بانک مرکزی مطرح و با تأیید اعضای شورا به تصویب رسید. مصوبه‌ای که مقرر کرد تا از ابتدای بهمن 97، محاسـبه و پرداخت سود علی‌الحساب سپرده‌های کوتاه‌مدت عادی در تمامی بانک‌ها به‌صورت ماه‌شمار و حداکثر با نرخ 10 درصد انجام شود.

زمان افتتاح حساب ملاک نیست

نکته مهم این مصوبه به مشمولیت تمامی حساب‌های کوتاه‌مدت و بدون توجه به زمان افتتاح سپرده مربوط می‌شود. به زبان ساده‌تر اینکه سود حساب‌های کوتاه‌مدتی که در هر بازه زمانی (قبل یا بعد از یک بهمن 97) در تمامی بانک‌ها افتتاح‌شده، به‌صورت ماه‌شمار محاسبه خواهد شد.

 

سود ماه‌شمار چیست؟

تا قبل از مصوبه جدید، سود حساب‌های کوتاه‌مدت مشتریان بر اساس حداقل مانده‌حساب آن‌ها در طول یک روز محاسبه و پرداخت می‌شد. اما با تغییر روند محاسبه و پرداخت سود ماه‌شمار برای حساب‌های کوتاه‌مدت، از امروز (یکم بهمن‌ماه 97) سود پرداختی به حساب‌های کوتاه‌مدت مشتریان بر اساس حداقل مانده‌حساب آن‌ها در روزهای یک ماه محاسبه و در پایان ماه پرداخت می‌شود. در این روش نحوه محاسبه سود، حاصل‌ضرب نرخ سود در تعداد روزهای ماه در کمترین مانده طی ماه خواهد بود.

 

پرداخت سود به‌شرط حداقل موجودی

تا پیش از مصوبه جدید سود ماه‌شمار، حتی در صورت واریز و برداشت به حساب‌های کوتاه‌مدت نیز سود حساب مشتری بر اساس حداقل مانده‌حساب در پایان روز محاسبه و در پایان ماه به‌حساب سپرده‌گذاران واریز می‌شد اما بر اساس مصوبه جدید، سود سپرده‌های کوتاه‌مدت فقط در صورتی پرداخت خواهد شد که مانده‌حساب سپرده‌گذار از حداقل تعیین‌شده توسط بانک کمتر نباشد. درصورتی‌که مانده‌حساب از حداقل مجاز کمتر باشد، سودی به‌حساب کوتاه‌مدت تعلق نمی‌گیرد.

 

اعلام شرایط و قوانین بانک‌ها

برخی بانک‌ها شرایط مربوط به حساب‌های کوتاه‌مدت و پرداخت سود ماه‌شمار که از اول بهمن 97 اجرایی خواهد شد را اعلام کرده‌اند.

 

بانک خاورمیانه

  • تغییر روز واریز سود تمامی سپرده‌های کوتاه‌مدت به آخر ماه
  • واریز سود قابل پرداخت دی 1397 به‌حساب ذینفعان در پایان آن ماه
  • سپرده‌هایی مشمول دریافت سود هستند که در تمامی دوره ماهانه به‌طور پیوسته دارای “حداقل مبلغ مبنای محاسبه سود” باشند که در حال حاضر 50 هزار تومان است.
  • سپرده‌هایی که در طول ماه افتتاح می‌شوند، پس از گذراندن حداقل یک ماه از افتتاح حساب، نخستین سود دوره خود را در پایان ماه آینده دریافت خواهند.

 

بانک مسکن

  • تمامی حساب‌ها با ماهیت کوتاه‌مدت اعم از کوتاه‌مدت عادی، سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز، طرح رها، صندوق پس‌انداز مسکن یکم، پس‌انداز مسکن جوانان و صندوق پس‌انداز مسکن مشمول تغییر در نحوه محاسبه سود و پرداخت سود ماه‌شمار خواهند شد.
  • در صورت فسخ سپرده‌ها با ماهیت کوتاه‌مدت، برای مدت‌زمان سپری‌شده طی ماه فسخ و بر اساس حداقل مانده مقطع زمانی سپری‌شده آن ماه، سود محاسبه و پرداخت می‌شود.
  • حساب‌های کوتاه‌مدت عادی که قبل از تاریخ اول اسفند 97 افتتاح و در پایان دی‌ماه سال جاری به دلایلی ازجمله عدم سپری شدن یک ماه کامل از زمان افتتاح حساب یا افزایش مانده‌حساب به حداقل مانده تعیین‌شده، سودی دریافت نکرده‌اند و در طول بهمن‌ماه، پس از سپری شدن یک ماه از زمان افتتاح و یا افزایش مانده‌حساب به حداقل مانده جهت تعلق سود، فسخ کردند، سود سپرده در دی‌ماه به روش روزشمار و بر اساس حداقل مانده روزانه و در بهمن‌ماه، متناسب با تعداد روزهای سپری‌شده و بر اساس حداقل مانده طی بهمن‌ماه (روزهای سپری‌شده در بهمن‌ماه) محاسبه می‌شود. در صورت عدم فسخ سپرده نیز رویه پرداخت سود برای سپرده‌های موصوف همانند روش تعیین‌شده در این بند به این شکل که تا تاریخ 30 دی‌ماه به روش روزشمار و از تاریخ یک بهمن به روش ماه‌شمار است.
  • تغییر در محاسبه سود علی‌الحساب از حالت روزشمار به ماه‌شمار، تغییری در نحوه محاسبه سایر مزایا و امتیازات متعلقه به حساب‌های کوتاه‌مدت ازجمله نحوه محاسبه اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ممتاز یا نحوه محاسبه امتیاز تسهیلات در سایر حساب‌های تعهدی (صندوق پس‌انداز مسکن و …) را در پی نخواهد داشت.
7 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی می‌گوید

    چنانچه بانک مرکزی ج.ا.ا هدف خود را از ابلاغ این مصوبه اعلام می نمود، در تنویر اذهان عمومی مفید فایده بود. ضمن حمایت از این تصمیم که می تواند در کاهش جابجایی پول در حساب های کوتاه مدت بین بانکهای مختلف کمک کند، این رویداد می تواند موجب افزایش حساب های بلند مدت که حساب های هزینه زایی برای بانک ها محسوب می شوند، گردد. برایند کلی می تواند با کاهش نقدینگی در سطح جامعه، اثرات تورم ناشی از افزایش حجم نقدینگی را کمرنگ نماید، لکن اجرای بلند مدت آن می تواند تاثیرات رکودی داشته باشد.
    از سوی دیگر، زیبنده یک جایگاه حاکمیتی چون بانک مرکزی ج.ا.ا است که از اثرات مصوبات اینچنینی خویش، حداقل بعد از گذشت یکسال یک گزارش تحلیلی ارائه نماید تا بداند در سال های پیشرو و وضعیت های اینچنینی، آیا اجرای چنین مصوبات به بدنه اقتصادی کشور کمک خواهد نمود یا خود به بحرانی که نیازمند مدیریت است، بدل خواهدشد.

  2. محمود عزیزابادی می‌گوید

    با سلام اگر درطول ماه به حساب کوتاه مدت افزوده گردد ایا مبلغ اضافه شده نیز شامل سود در ان ماه می شود اگر پاسخ منفی است جه انگیزهای وجود دارد که افزایش سرمایه بدهیم مثلا موحودی حساب من دراول بهمن 20 میلیون تومان است در پنجم بمهن 10 میلیون تومان اضافه می شود ایا 10 میلیون اضافه شده تا اخر بهمن شامل سود میشود

    1. هندسه دان می‌گوید

      نه خیر اضافه نمی شود.
      حتی اگر روز اول یک ماه پول واریز کنی و روز اخر ماه بعد برداشت کنی یک ریال هم سود به اون تعلق نمی گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.