راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چه رابطه‌ای میان ارزهای رمزنگاری‌شده و طلا وجود دارد؟

از زمان شروع دوران مدرن، می‌توان گفت که طلا ابزار مهمی برای ذخیره ارزش به حساب می‌آید. طی 200 سال گذشته، این بخش تغییر و تحول آنچنانی هم نداشته هرچند یک سری پیشرفت‌های جالب توجهی رخ داده که نشان از بروز تغییرات است.

طی سالیان، ثابت شده که طلا می‌توان جایگزین مناسبی هم برای ارزهای فیات و هم ارزهای رمزنگاری‌شده باشد. اما سوال اصلی این است که طلا می‌تواند به‌عنوان هر دو ارز مورد استفاده قرار بگیرد؟ در این مطلب قصد داریم نگاهی بیندازیم به سه روند مختلف و اینکه هر کدام از این روندها می‌تواند چه معنا و تاثیری برای کل دنیای رمزنگاری‌شده؛ بیت‌کوین، استیبل‌کوین‌ها و قوانین داشته باشد.

 

بیت‌کوین می‌تواند جایگزین طلا باشد

در اجلاس اخیر بیت‌کوین، نیک سابو گفت که بانک‌های مرکزی درنهایت به استفاده از بیت‌کوین به‌عنوان ارز ذخیره‌شده روی خواهند آورد. سابو در ادامه گفت: «به نظر من بیت‌کوین می‌تواند یکی از ارزهای ذخیره‌شده‌ای باشد که از آن برای تامین ارزش در سایر موارد استفاده شود.»

از آنجایی که 40 درصد تقاضاها برای طلا مربوط به انجام کارهای سرمایه‌گذاری است بنابراین تغییر این سرمایه‌گذاری از طلا به سمت ارزهای رمزنگاری‌شده، می‌تواند شوک تکان‌دهنده‌ای در بازار به وجود آورد.

فلیکس هارتمن از صندوق سرمایه هارتمن کپیتال می‌گوید: «بیت‌کوین می‌تواند فاصله و شکاف موجود بین ارز و دارایی ذخیره ارزش را پر کند. بیت‌کوین می‌تواند قابلیت سرعت و انعطاف‌پذیری ارز فیات و همینطور عدم وابستگی به بانک مرکزی و دولت را در عین حال داشته باشد.»

 

استیبل‌کوین‌های وابسته به طلا

اکثر ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای که در سال 2018 وارد بازار شدند، بی‌ثبات و غیرقابل اعتماد هستند به همین دلیل هم عرضه اولیه ارزهای رمزنگاری‌شده (ICO) در سال 2018 با کاهش و استیبل‌کوین‌ها با رشد و افزای مواجه شدند. این استیبل‌کوین‌ها به دلیل وجود مزایای ارزهای رمزنگاری‌شده و البته بدون هیچ نوساناتی، به شور و هیجان بازار سال 2018 تبدیل شدند.

استیبل‌های وابسته به طلا از دل همین شور و هیجانات استیبل‌کوین‌ها به وجود آمدند. بهترین نمونه‌اش هم نووم (Novem) است که ارز رمزنگاری‌شده خودش را به طلا متصل کرد. بر اساس اخبار جدید، این شرکت چیزی حدود 35 کیلوگرم طلا با گواهی LBMA دارد که توسط شرکت لومیس اینترنشنال به طور امنی ذخیره شده است.

اثرات این شور و هیجان مربوط به استیبل‌کوین‌ها می‌تواند منجر به ظهور استیبل‌کوین‌های وابسته به طلا شود؛ به خصوص اگر منفعت و سودش هم نصیب مصرف‌کنندگان شود و هم کسب‌وکارها.

 

طلا و قانون‌گذاری‌ها

باتوجه به بحران‌های مالی که ممکن است هر لحظه رخ دهد؛ ران پاول که مدت‌ها، از سال 1976 تا 2013 در کنگره ایالات متحده فعالیت می‌کرد مقاله‌ای با عنوان «معضل دلار: آینده چه خواهد شد؟» او در این مقاله می‌گوید: «تلاش‌های بسیاری در راستای جایگزینی دلار با طلا یا ارزهای رمزنگاری‌شده صورت گرفته است و دیگر کشورها هم به دنبال به چالش کشیدن دلار هستند.» این اتفاق بدان معنا است که طلا یا ارزهای رمزنگاری‌شده در آینده‌ای نه چندان دور جایگزین ارز فیات خواهند شد.

اما سوال این است که بعد از این جایگزینی چه اتفاقی می‌افتد؟ سرمایه‌گذاران ارزهای رمزنگاری‌شده به شفافیت‌های قانونی نیاز دارند. براساس گزارشی از کوین‌تلگراف، انجام این شفافیت‌های رگولاتوری در حال انجام است. دو نفر از  اعضای کنگره ایالات متحده لایحه‌ای را به مجلس نمایندگان کشور ارائه دادند. براساس این لایحه، دارایی‌های دیجیتال دیگر به‌عنوان اوراق بهادار معرفی نمی‌شوند.

در آینده نزدیک جالب است ببینیم چه بر سر طلا، بیت‌کوین‌ها و استیبل‌کوین‌ها خواهد آمد. البته همه چیز بستگی به شایستگی و توانایی دولت بر ارائه شفافیت‌های رگولاتوری برای سرمایه‌گذاران، پذیرش و استفاده از استیبل‌کوین‌ها دارد و باید دید که طلا را می‌توان همچنان به‌عنوان ارز ذخیره‌شده مورداستفاده قرار داد یا نه؟ هنوز زود است که درباره این مسائل اظهار نظر دقیق کرد اما موضوع واضح و مسلم این است که بازارهای مالی در حال تغییر و تحول هستند.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.