راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه صدور حواله الکترونیک برای دستگاه‌های اجرایی عملیاتی شد / انتقال وجه بدون مراجعه حضوری به بانک

سامانه صدور حواله الکترونیک جایگزین صدور چک شده و ازاین‌پس انتقال وجه دستگاه‌های اجرایی به‌صورت مکانیزه انجام شده و پس از تأیید نهایی، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعبه بانک، انتقال وجه به حساب مقصد در اسرع وقت انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک طبق ماده (۱۲) قانون پولی و بانکی، به‌عنوان بانکدار دولت شناخته شده و موظف به نگاهداری حساب‌های دولتی و انجام تمام عملیات بانکی داخل و خارج از ایران بوده است؛ اما ساختار متمرکز این بانک و فقدان شعبه و واحد عملیاتی در سراسر ایران از دهه‌های قبل منجر به آن شد که وظایف عمده شعبه‌ای مربوط به ایفای تکالیف بانکداری دولت و به‌ویژه نگهداری حساب‌های دولتی به‌طور موقت به برخی بانک‌های دولتی واگذار شود.

ضمن آنکه ادامه این روند نگهداری حساب‌های دولتی در بانک‌های تجاری تبعات و معضلات دیگری هم به همراه داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به «تعدد و پراکندگی حساب‌ها نزد شبکه بانکی»، «عدم امکان کسب اطلاع از وضعیت حساب‌ها»، «عدم امکان ایفای کامل تکالیف بانک مرکزی در تودیع صددرصدی وجوه دولتی از بانک‌های عامل»، «زمان‌بر بودن فرایند وصول درآمدهای دولتی» و «عدم امکان نظارت و کنترل برخط و مؤثر بر امور خزانه‌داری کل» اشاره کرد.

ازاین‌رو با توجه به معضلاتی که اشاره شد، قانون‌گذار در ماده (۹۴) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه عملا به دنبال برگرداندن آب رفته به جوی و انتظام بخشی در حساب‌های دولتی بود. در این راستا در مردادماه ۱۳۹۵، «دستورالعمل نگهداری انواع حساب برای وزارتخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و نهادها و موسسات عمومی غیردولتی» به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و بر اساس آن، نگهداری حساب‌های دولتی دوباره به بانک مرکزی که مورد تاکید در برنامه توسعه پنج‌ساله ششم و قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای بود، محول شد.

به گفته مسعود رحیمی مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی در سامانه صدور حواله الکترونیک که از مردادماه سال 95 برای خزانه‌داری کل کشور و در ادامه، برای خزانه معین استان‌ها به بهره‌برداری رسیده، جایگزین صدور چک شده و به‌گونه‌ای طراحی شده که حواله صادره به‌صورت کاملا مکانیزه بین عوامل ذینفع در فرایند انتقال وجه دستگاه اجرایی جابه‌جا شده و پس از تأیید نهایی، بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعبه بانک، انتقال وجه به حساب مقصد در اسرع وقت صورت می‌گیرد. همچنین به جهت بهره‌مندی از بستر شبکه ملی اطلاعات و استفاده از توکن یا همان نماد جهت احراز هویت دارندگان امضا، از امنیت بالایی برخوردار است.

به‌این‌ترتیب دستگاه‌های اجرایی دولت جمهوری اسلامی ایران ازاین‌پس در پرداخت‌های خود با گذر از فرایندهای سنتی و مبتنی بر کاغذ، مجهز به ابزار نوین، امن و مطابق با اقتضائات روز می‌شوند.

سامانه صدور حواله الکترونیک از آبان ماه سال جاری برای دستگاه‌های اجرایی آزمایشی (به ترتیب: وزارت آموزش و پرورش، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران، شرکت گاز استان خوزستان و وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و جهاد کشاورزی) راه‌اندازی و از امروز همزمان با برگزاری کارگاه آموزشی برای 130 دستگاه اجرایی که دارای بیشترین تعداد پرداخت در مقایسه با سایر ارگان‌ها هستند؛ برای کلیه‌ دستگاه‌های اجرایی متقاضی عملیاتی شد.

در پایان لازم به ذکر است ارگان‌های متقاضی بهره‌برداری از سامانه‌ی یادشده می‌توانند با مراجعه به پرتال بهداد در جریان مراحل اقدام قرار گیرند.

3 دیدگاه
  1. علیرضا بهرامی می‌گوید

    یه کاری یا سیستمی رو شروع میکنن بدون اینکه از قبل زمینه اونکار اماده بشه..فقط شلوغ کاری ..الان همین سیستم پرداخت الکترونیکی .بدون اینکه اموزش لازم به مدیران داده شود صرف با اینکه نقل وانتقالات سریع انجام شود که نمیشود ..مدیری که هنوز استفاده از توکن را نمیداند یا ذیسحابی به دلیل مشغله کاری نمیتواند پشت سیستم نشسته وکار را انجام دهد .ایا این از نظر قانونی صحیح است که تمام مراحل پرداختی ها بدلیل اموزش ندادن به مدیران و سایر ..مدیران و ذیحسابان توکن های خود را به کارمندان سپرده تا بجای ایشان تمام مراحل پرداخت انجام شود..ایا اگر اشتباهی انجام شود وتخلفی صورت پذیرد مسیولیت ان بعهده کیست؟شرکتی که مسئولیت اینکار را بعهده گرفته است ایا هدفش فقط کسب درامد خود میباشد یا سازمانی که از این شرکت حمایت مینماید که حتی در هیچ استانی هیچ نماینده ایی جهت اموزش وپشتیبانی ندارد و فقط با یک ویدئو کنفرانسی که از 100کلمه صحبت شاید 20کلمه متوجه شد این شد اموزش .هم ادارات را درگیر کاری کنن که حتی شرکت پشتیبان حتی حاضر به پاسخگویی تلفنی نیست وفقط ادارات را به هول و ولله انداختن ..نمیشود که بجای امضا توکن دست مدیر یا ذیسحابی داد و فقط تعهد گرفت مسئولیت کار بعهده اش انداخت .از انطرف بخواهیم از غیب کار یاد بگیرید بدون اموزش .ومدیر بدلیل مشغله کاری توکن خود را دست کارمندش دهد تا بجای وی کار انجام دهد..اگر از الان جلو این کار شتابزده گرفته نشود به شما قول میدهم از همین الان این طرح ورشکستشت با مشکلات عدیده حقوقی که روی دست سازمانها و وزارتخانه ها خواهد انداخت..اموزش یه مسیله به این مهمی که فقط با یک ویدیو کنفرانس وگاهی تلفنی نمیشود ..

  2. ناشناس می‌گوید

    مسلما مثل همه کارها بسیار شتابزده بدون آموزش و بدون بستر سازی انجام گرفته و مشکلات عدیده آن بعد از یکسال و سوئ استفاده های که انجام میشود بعد از چند سال مشخص و هیچ کس هم مسئولیتش را به عهده نمیگرد

  3. شکری می‌گوید

    با سلام
    آیا در حواله الکترونیکی بانک مرکزی باز نیاز به برگه دستور پرداخت به صورت فیزیکی هستیم یا خیر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.