راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت منتظر چه چیزی باشیم؟

پیش از تحلیل هر رویدادی باید بدانیم که رویدادها معمولاً نتیجه مستقیم ندارند؛ رویدادها نتایج غیرمستقیم متنوعی دارند. برخی از رویدادها برای برقراری ارتباط بین کسب‌وکارها مهم هستند؛ برخی از رویدادها برای لابی کردن و ارتباط با دولت مهم هستند؛ برخی محلی برای مشاهده فشرده آخرین روندها و فناوری‌ها هستند. با این حال نقش اصلی رویدادها شبکه‌سازی برای افراد و کسب‌وکارها است. مهم‌تر از همه این‌ها این است که بدانیم در هر رویداد به دنبال چه چیزی هستیم. وقتی ما می‌دانیم چه می‌خواهیم قطعاً در بدترین رویدادها هم منافعی برای ما وجود دارد.

عرصه بانکداری، پرداخت، بورس و سرمایه‌گذاری و تا حدودی بیمه عرصه رویدادخیزی است. در این عرصه رویدادهایی داریم که نزدیک به ۳۰ سال است برگزار می‌شوند؛ ولی بسیاری از این رویدادها رو به موت‌اند و چیزی جز سایه‌ای از روزهای اول برای آنها باقی نمانده است. برخی از این رویدادها هم به نقطه بلوغ خودشان نزدیک شده‌اند و شاید در آینده بتوانند مسیری که دیگران رفتند را نروند و با انتخاب راه‌های بهتر طراوت و شادابی‌شان را حفظ کنند.

در فضای بانکداری و پرداخت ایران مهم‌ترین رویداد مرتبط، همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است که امسال هشتمین دوره آن در برج میلاد برگزار خواهد شد. چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید، هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت مهم‌ترین رویداد بانکداری و پرداخت ایران در سال ۹۷ است. با توجه به این‌که بانی برگزاری این رویداد رگولاتوری پولی و بانکی کشور است این رویداد محمل مناسبی برای ارتباط کسب‌وکارها با تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کسب‌وکارهای بانکداری و پرداخت ایران فراهم می‌کند. با توجه به جدایی رگولاتور بیمه و بورس در ایران این رویداد حضور پررنگی در عرصه‌های بورس و بیمه ندارد، هرچند امسال شاهد حضور شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در این رویداد هستیم.

در ادامه می‌خواهیم نگاهی بیندازیم به آنچه ده روز مانده به برگزاری هشتمین همایش درباره آن می‌دانیم.

 

از کنار رفتن ملی انفورماتیک تا پررنگ‌تر شدن کسب‌وکارها

اولین تغییر همایش در لوگوی رویداد رخ‌داده است. در ۷ دوره گذشته در کنار لوگوی همایش سه لوگو حضور داشت: بانک مرکزی، پژوهشکده پولی و بانکی و شرکت ملی انفورماتیک. گویا امسال دکتر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی از شرکت ملی انفورماتیک خواسته برخلاف سال‌های گذشته حامی این رویداد نباشد. به نظر می‌رسد همتی معتقد است که هزینه برگزاری رویداد را کسب‌وکارهای فناوری‌های مالی ایران باید پرداخت کنند نه شرکت ملی انفورماتیک. همین تغییر کوچک باعث شده بود که برخی با عجله شایعه کنند که بانک مرکزی می‌خواهد این رویداد را تعطیل کند. هرچند تا جایی که پی‌گیری کردیم کسی این موضوع را تایید نکرد ولی تغییر رویکرد بانک مرکزی کاری درست و قابل تقدیر است. هم‌زمان با کم‌رنگ شدن شرکت ملی انفورماتیک، تعداد حامیان و شرکت‌های حاضر در رویداد امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش‌یافته و کسب‌وکارهای دولتی و خصوصی زیادی حامی رویداد هستند. رویداد بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رویداد گرانی است و به دلیل همین هزینه‌های بالای حضور در رویداد، برخی از شرکت‌ها عطای حضور در رویداد را به لقایش بخشیده‌اند. بااین‌حال تعداد حامیان و مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه بیش از ۵۰ شرکت است.

گروه توسن مانند سال‌های گذشته یکی از حامیان این رویداد است. توسن در سال‌های گذشته تلاش کرده نقش پررنگی در نمایشگاه و همایش داشته باشد در حدی که در برخی سال‌ها این موضوع باعث مطرح‌شدن انتقادهایی در بین مدیران برخی کسب‌وکارهای دولتی شده بود. دیگر شرکت‌های مطرح حاضر در این رویداد به این شرح هستند: خدمات انفورماتیک، داده ورزی سداد، پویا، بهسازان، آدونیس، رمیس، ارتباط فردا، جی‌اس‌اس، حصین، فرادیس البرز، اسوه، مبتکران، داده‌پردازی، گسترش فناوری‌های نوین و فینوتک. از بین کسب‌وکارهای پرداخت هم شاپرک، پرداخت الکترونیک سداد، ایران کیش، فن‌آوا کارت، به‌پرداخت ملت، تاپ، پرداخت نوین، سایان کارت و آپ حضور دارند. به نظر می‌رسد آپ تلاش می‌کند در این رویداد حضور پررنگی داشته باشد. در مستندهایی که رویداد برای شرکت‌ها ارسال کرده نوشته‌شده که «اطلاع از آخرین اخبار، برنامه‌ها و گزارش‌های تصویری همایش از طریق کلوپ آپ اپلیکیشن آپ». آپ اخیرا خبر داده که جوینت‌ونچری با اسنپ شکل داده است و به نظر می‌رسد می‌خواهند در برابر جوینت‌ونچر هف‌هشتاد و روبیکا دست به خلق محصولی برای همه کارها بزنند.

از بین بانک‌ها هم ایران‌زمین، سامان، حکمت، انصار، سینا، شهر، پارسیان، ملی، ملت و موسسه ملل در رویداد حضور دارند. شرکت‌های کم‌تر شناخته‌شده‌ای هم که در فهرست مشارکت‌کنندگان امسال حضور دارند به این شرح است: آبان، حافظ ایرانیان، رایان پارسی، فرازپردازان، آوید، طرح و پردازش غدیر، سیگما، گلچین رسانه، ایده تک پارمیس، نوآوران ارتباطات دوران، بهسام افزار، تندر نور و امن‌افزار گستر شریف.

امسال موسسه راه پرداخت هم علاوه بر پایگاه تحلیلی خبری راه پرداخت و ماهنامه عصر تراکنش در رویداد حضوری مستقل در بخش نمایشگاهی دارد.

 

چه خبر از محتوای همایش؟

بیایید نگاهی بیندازیم به سهم کسب‌وکارهای گوناگون ایران در بین سخنرانان کلیدی و تخصصی همایش.

از بخش حاکمیت ۴ مسئول به‌صورت معمول در این رویداد حضور دارند: دژپسند، وزیر اقتصاد، آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی و همتی رئیس‌کل بانک مرکزی. از معاونان همتی، کمیجانی، قائم‌مقام، حکیمی، معاون فناوری‌های نوین، قربانی، معاون اقتصادی و پناهی معاون ارزی بانک مرکزی در فهرست سخنرانان کلیدی و تخصصی همایش به چشم می‌خورند. از وزارتخانه‌ها ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزارت رتباطات، انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت  خارجه و معمارنژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد حضور دارند. نام شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و محمود جراحی، معاون توسعه خدمات بنیاد مستضعفان هم در فهرست سخنران‌های کلیدی به چشم می‌خورد. از شرکت‌های دولتی قادری مدیرعامل شاپرک، نجفی مدیرعامل خدمات انفورماتیک، مومن‌واقفی، معاون امنیت خدمات، فائز معاون بازاریابی و فروش خدمات و محرمیان معاون شبکه خدمات حضور دارند. فاطمی بنیان‌گذار توسن، روزبه ترابی مدیرعامل داده‌کاوان و امید ترابی معاون توسعه بازار و ارتباط با مشتریان توسن و محمد مظاهری مدیرعامل توسن تکنو چهره‌های توسنی رویداد هستند. از کسب‌وکارهای مهم ایران هم جوانمردی مدیرعامل فناپ، مختاریان مدیرعامل سداد، فرامرزی مدیرعامل ایران کیش و قنادپور مدیرعامل ارتباط فردا حضور دارند. از بانک‌ها خاتونی از بانک ملی، مهرانی از پست‌بانک، حسینی از سپه و عقیلی از بانک خاورمیانه حضور دارند. پدرام سلطانی نائب رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و فرشاد فاطمی معاون پژوهشی موسسه عالی آموزش و مدیریت کشور هم در بین نام‌ها دیده می‌شوند.

از چهره‌های خارجی رویداد هم می‌توان به برت کینگ، پائولو سیرونی، کارستن بارچ، جورج بنت و رولند گونو اشاره کرد.

 

این رویداد مناسب چه کسانی است؟

همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت رویدادی مناسب برای مدیران ارشد و میانی بانک‌ها، کارشناسان اجرایی بانکداری الکترونیکی، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و علاقه‌مندان به عرصه‌های گوناگون فناوری مالی است.

درزمینهٔ بانکداری و پرداخت الکترونیکی با اختلاف این رویداد معتبرترین رویداد کشور است. نگاهی به نام‌هایی که پیش‌ازاین گفته شد گواهی بر این ادعا است. با توجه به اولین پاراگراف این یادداشت هم احتمالاً این رویداد پتانسیل بالایی در شبکه‌سازی داشته باشد و فرصت مناسبی برای دسترسی به تعداد زیادی از افراد کلیدی صنعت بانکداری و پرداخت ایران را در دو روز به‌صورت فشرده فراهم کند.

امسال حرکت هوشمندانه برگزارکننده‌های رویداد، انتخاب تم بلاکچین برای این رویداد بوده است. انقلاب بلاکچین تم کلی رویداد است هرچند با نگاهی به پنل‌ها و کارگاه‌های آن موضوعات دیگری هم به چشم می‌خورد. در بین کارگاه‌ها و پنل‌های بلاکچینی می‌توان به این موارد اشاره کرد: با رمزینه‌ها چه کنیم؟ چرا انقلاب، چرا بلاکچین؛ بلاکچین سازمانی و بررسی هایپرلجر فابریک، ارزش‌گذاری ارزهای رمزنگاری‌شده و بلاکچین، قراردادهای هوشمند در بستر بلاکچین و نحوه انتخاب موردهای کاربردی مبتنی بر بلاکچین در دنیای واقعی.

نگاهی کلی به فرم برنامه‌های رویداد از سال ۹۰ تا سال ۹۶ هم نشان می‌دهد که تعداد کارگاه‌ها و ارائه مقالات روند ثابتی داشته است اما تعداد پنل‌ها افزایش‌یافته است. سال ۹۰ دو  پنل و سال ۹۶ نه پنل برگزارشده است. این موضوع احتمالاً نشان از افزایش توان گفت‌وگو در بین فعالان فناوری‌های مالی ایران دارد. ماهنامه عصر تراکنش هم ویژه‌نامه‌ای در رویداد منتشر خواهد کرد که در آن گزارش ۶ پنل که در دفتر راه پرداخت برگزارشده وجود دارد.

موسسه راه پرداخت هم در این رویداد از ۸ کتاب جدید رونمایی می‌کند که ۳ تای آنها بلاکچینی است: انقلاب بلاکچین، مبانی بلاکچین و بلاکچین و قانون. پیش‌ازاین هم راه پرداخت کتاب‌های راهنمای بیت‌کوین و کسب‌وکار بلاکچین را منتشر کرده بود.

شاید بد نباشد همین جا نگاهی داشته باشید به نتایج نظرسنجی پایان سال ۱۳۹۶ راه پرداخت از مدیران ارشد صنعت بانکداری و پرداخت کشور که بلاکچین را مهمترین روند در سال 97 دانسته بودند.

ببینید: درباره فناوری زنجیره بلوک، کارمزد و آنها که کمتر شنیده شد‌ه‌اند / تحلیلی کوتاه بر نظرسنجی پایان سال ۱۳۹۶ راه پرداخت

امسال و در کنار جشنواره نوربخش به اختتامیه بخش جدیدی هم اضافه‌شده است: معرفی کتاب‌های برگزیده در حوزه بانکداری الکترونیکی.

برگزارکننده‌های این رویداد ادعا می‌کنند که در دو روز رویداد ۱۰ هزار نفر از رویداد بازدید می‌کنند. البته آنها واحد نفر-روز را استفاده کرده‌اند که احتمالاً به این معنا است که حضور یک نفر در دو روز را دو بار شمرده‌اند؛ یعنی رویداد حدود ۵ هزار نفر «یونیک ویزیتور» دارد.

در نبود یک رویداد کسب‌وکاری آبرومند در بخش خصوصی برای فناوری‌های مالی ایران، فعلاً بهترین انتخاب همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است. البته با توجه به چالش‌های جدی که این روزها سر برگزاری رویدادها در جهان وجود دارد این رویداد برای حفظ تأثیرگذاری و موفقیت خود در سال‌های آتی راه سختی در پیش دارد. احتمالاً در جریان هستید که رویدادی مانند سبیت آلمان دیگر برگزار نمی‌شود و رویدادهایی مانند تراستک و سیملس هم بعد از ری‌برند نتوانسته‌اند طراوت سابق را داشته باشند. رویدادی مانند سیبوس که توسط سوئیفت هرسال در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود الگوی خوبی برای برگزارکننده‌های همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت است. خوب است برگزارکننده‌های رویداد هم در فرصت مناسب گزارشی از آثار برگزاری این همایش در سال‌های گوناگون منتشر کنند. حدود ده روز دیگر به برگزاری این رویداد زمان باقی‌مانده است و این رویداد در این روزهای سخت فرصت مناسبی برای دیدوبازدید بین فعالان فناوری‌های مالی ایران فراهم می‌کند.

2 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی ابیانه می‌گوید

    با درود بر سردبیر محترم و تشکر از پیشنهاد ارزنده ایشان در پایان گزارش ارائه شده؛ به نظر می رسد پاشنه آشیل تمامی همایش ها و سمینارهای علمی برگزار شده در کشور، همین مستندسازی و ایجاد تاریخچه از مسیر طی شده است.
    تمامی هم و غم برگزار کنندگان و شرکت کنندگان از روزهای پیش از برگزاری تا زمان برگزاری رویداد معطوف می شود و تا سال آینده و رویداد بعدی، دانش تولیدی به فراموشی سپرده می شود. به نظر می رسد سایت راه پرداخت می توان از این رویداد سالانه، تولید محتوای خوبی برای کسانی داشته باشد که در رویداد شرکت نکرده اند یا اتفاقات رویداد را با گذشت زمان به فراموشی سپرده اند.

  2. زهره زارعی می‌گوید

    سلام وقتتون بخیر
    عذر میخوام من ازتون ی کمک میخوام
    شما میتونید منو راهنمایی کنید ک چطور میتونم تعداد پرسنل بانکهای مختلف اصفهان رو بدونم؟
    ممنون میشم راهتماییم کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.