راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

علی میرزاخانی: هر جایی که هستیم، یک پرچم برای اقتصاد آزاد در دست بگیریم

گردهمایی زمستانه دانش‌آموختگان دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف با موضوع «آزادی اقتصادی و بحران فرسایش امید» و با حضور موسی غنی‌نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه صنعت نفت، علی میرزاخانی، سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد، محسن حاتمی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار استادکار و محمد ماشین‌چیان، سردبیر مجله اینترنتی بورژوا برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، مهدی فریمانی، مدیر اجرایی همایش و عضو کمیته مدیریت و اقتصاد انجمن فارغ‌التحصیلان شریف، به معرفی اهداف و ساختار این کمیته پرداخت.

در ادامه محسن حاتمی، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار استادکار، در سخنرانی‌اش با اشاره به ناامیدی‌های موجود در جامعه گفت: «روزنه‌ای وجود دارد که از طریق آن می‌توان تغییر بزرگ‌تری در جامعه ایجاد کرد و آن بازار آنلاین است.»

او در ادامه به سه مشکل در ساختار کشور اشاره کرد و آنها را «دسترسی نابرابر به اطلاعات»، «توزیع نابرابر فرصت» و «ناتوانی یا بی‌ارادگی در اجرای قانون» عنوان کرد.

او افزود: «بازارهای آنلاین به خاطر شفافیتی که دارند، رقابتی هستند و می‌شود در آنها موفق شد. به همین دلیل، این بازارها، روزنه امید هستند.»

او در ادامه ضمن اشاره به سهم کم این بازار آنلاین از کل بازار، آن را به دلیل آنکه سه مشکل ساختاری ذکرشده را ندارد، قابل رشد دانست و اظهار امیدواری کرد که این بازار آنلاین با گذشت زمان، دائما توسعه خواهد داشت.

موسی غنی‌نژاد دیگر سخنران این برنامه بود. غنی نژاد، با گلایه از دخالت‌ها و حمایت‌های خیرخواهانه دولت (به معنای عام کلمه)، تصریح کرد که برخی از اقتصاددانان هم در ایجاد این وضعیت نقش دارند چراکه آزادی اقتصادی را به صراحت درخواست نکرده‌اند.

او در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت آزادی انسان، گفت: «انسان آزاد کسی است که بتواند با همنوعان خود مبادله آزاد داشته باشد، یعنی آنچه در مالکیت خود دارد بتواند آزادانه مبادله کند. مبادله آزاد ادامه حق مالکیت و حق آزادی انسان است. اقتصاد آزاد نظام مبتنی بر مبادلات آزاد میان انسان‌ها است.»

موسی غنی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه در نظام بازار آزاد، موفق‌ترین انسان‌ها کسانی هستند که بهترین کالاها و بهترین خدمات را برای دیگران تولید می‌کنند و نه برای خودشان، گفت: «منتقدان بازار آزاد می‌گویند که این اقتصاد بر مبنای تامین منافع خصوصی است اما باید در نظر داشت که تامین منافع در سیستم بازار آزاد در گرو تامین بهینه منافع دیگران است.»

او این فرض را که مردم توانایی حفاظت از خود را در بازار ندارند و نیاز به یک محافظ دارند، بهانه دولت برای مداخله بیشتر در اقتصاد دانست و گفت: «اتفاقا طرفداران اقتصاد آزاد چنین مباحثی را مطرح می‌کنند و علم اقتصاد را به علم شکست بازار تبدیل کرده‌اند.»

علی میرزاخانی، دیگر سخنران برنامه، در ابتدای سخنانش ضمن تقدیر از اجراکنندگان این برنامه به خاطر عنوان این برنامه گفت: «آزادی اقتصادی حرف درستی است و باید حرف درست را با صدای بلند گفت؛ نه آنکه از آن با تعابیر و اسامی دیگر یاد کرد.»

میرزاخانی وضعیت اقتصادی کشور را مطابق با تعریف هرناندو دسوتو، دموکراسی گروه‌های فشار اقتصادی دانست و این وضعیت را نتیجه خواست همگانی دانست.

او ادامه داد: «به گفته دسوتو، وقتی که سیاست‌گذاری‌ها به جای آنکه در راستای خلق ثروت باشد، در راستای بازتوزیع ثروت است، شاهد بازی برد و باخت و رقابت فعالان اقتصادی برای به دست آوردن رانت‌ها خواهیم بود.»

میرزاخانی نتیجه چنین اتفاقی را ناامیدی اکثریت دانست و گفت: «در این اقتصاد، سازماندهی نیروهای اقتصادی در جهت رقابت برای تولید باکیفیت‌تر و با قیمت پایین‌تر نیست، بلکه سازماندهی آنها در جهت رقابت برای نزدیک‌شدن به بوروکرات‌ها است.»

او با اشاره به اینکه اعدام سلطان‌ها راه‌حل مناسبی نیست تاکید کرد: «باید در جهت مبارزه با فساد مبارزه کرد و نه مبارزه با فاسد.»

میرزاخانی در بخش دیگری از حرف‌هایش با تاکید بر اهمیت آزادی اقتصادی در برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و نقش افراد در این زمینه گفت: «وظیفه ما این است که در هر جایی که هستیم، یک پرچم برای اقتصاد آزاد در دست بگیریم.»

در ادامه برنامه، محمد ماشین‌چیان به معرفی مفاهیم انتخاب عمومی و اقتصاد سیاست پرداخت.

ماشین‌چیان ضمن اشاره به مثال‌هایی از فرایندهای دموکراتیک، به اقدامات افراد بر مبنای تئوری بیشینه کردن مطلوبیت پرداخت و گفت: «این تصور وجود دارد که سیاستمدارها نیتشان این است که یک‌سری سیاست را به تصویب برسانند که مشکلات عمومی جامعه برطرف شود؛ اما آنها هم انسان هستند و اولویت آنها بیشینه کردن مطلوبیت است. بیشینه کردن مطلوبیت یک سیاستمدار، در یکی از بهترین حالت‌ها می‌تواند در قدرت ماندن باشد.»

در ادامه این برنامه، غنی‌نژاد، میرزاخانی و ماشین‌چیان در پنلی به سوالات حاضران در جلسه پاسخ دادند. نکته قابل‌توجه این بخش از برنامه، برگزاری پرسش و پاسخ به صورت آنلاین و با شفافیت کامل بود.

گردهمایی دانش آموختگان دانشکده مدیریت و اقتصاد به صورت فصلی و با حضور کارشناسان و مهمان مختلف، توسط کمیته مدیریت و اقتصاد انجمن فارغ التحصیلان شریف برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.