راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همکاری آپ و اسنپ، تحول بازار کیف پول

محمد جعفری؛ مدیر فروش و ارتباط با مشتریان آدانیک / از خبر همکاری آپ و اسنپ باید چه برداشتی داشته باشیم؟ اجازه دهید کمی دو طرف را برانداز کنیم. آسان پرداخت پرشین از USSD شروع کرد. با تبلیغات وسیع کاربر زیادی به این کانال جذب کرد. وقتی ریسک‌های امنیتی این کانال بانک مرکزی را به صرافت محدود کردن آن انداخت، آپی‌ها شروع به تشویق کاربرانشان به اپلیکیشین موبایل کردند. مهاجرتی که همزمانی‌اش با همگانی شدن کاربرد اینترنت همراه، بسیار موفق از کار درآمد.

مرحله بعدی راه‌اندازی سرویس کارت به کارت روی موبایل بود که با وجود انتقادات فنی‌ای که نسبت به اثرات جانبی آن وجود دارد، بسیار مورد اقبال کاربران و تقلید رقبا است. این اواخر آپی‌ها با تکیه بر تعداد بالای کاربر اپلیکیشین موبایلشان سرویس‌های متنوعی را با همکاری طرف سوم راه می‌اندازند. از فروش بیمه و بلیت قطار تا شارژ ADSL و… .

اسنپ را این روزها همه می‌شناسند. شاید بتوان آن را در کنار دیجی‌کالا نماد شرکت‌هایی با سبقه استارت‌آپی در ایران دانست که به یک کسب‌وکار واقعی و بزرگ تبدیل شده‌اند. اسنپ سرمایه خوبی جذب کرده است و گردش مالی بسیار بالایی هم دارد.

در شهرهایی که اسنپ خدمات می‌دهد روی موبایل خیلی‌ها نصب است. اسنپ هم به اتکای شهرت برند و تعداد زیاد کاربرانش وارد کسب‌وکارهای دیگری مثل اسنپ‌فود، اسنپ‌تریپ، اسنپ‌کیو. این‌ها هم اگرچه مثل سرویس اصلی همگانی نیستند جزء بازیگران اصلی حوزه خود هستند.

هر دو شرکت تعداد انبوهی کاربر وفادار دارند که آن را سرمایه کسب‌وکارهای جدید کرده‌اند. این وسط آپ که ۷۰ درصد سهم گرفته است مرغ تخم‌طلایش را که کارمزدهای شاپرکی‌اش است را بیرون شراکتش گذاشته است. پس مهم‌ترین آورده این دو برای هم چیست؟

آورده آپ اطلاعات کارت مشتریان و مجوز نگهداری آنها در اپلیکیشین خودش به عنوان یک پی.اس.پی است. آورده اسنپ کاربرانی است که عادت دارند مرتب کیف پولشان را شارژ کنند. ترکیب این دو؟ کیف‌پولی است که راحتی استفاده و کاربرد واقعی را با هم دارد و کاربران، پول خیلی بیشتری در آن نگه می‌دارند. چنین کیف پولی پتانسیل تبدیل شدن به یک کیف پول عمومی با کاربرد وسیع را دارد.

در دنیا اغلب راهکارهای پرداخت یا توسط شرکت‌های بانکی / پرداختی ارائه می‌شود و یا توسط ابرفروشگاه‌هایی مثل آمازون، اپل و علی‌بابا. الان ما شاهد شراکتی بین دو نماینده از این دو دسته هستیم. به نظر می‌رسد سایر دارندگان راهکار کیف پول الکترونیک باید به خود بلرزند.

1 دیدگاه
  1. احمد ذوقی می‌گوید

    ای بابا اونم شانس مائه …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.