راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ولث‌تک در سال ۲۰۱۹ شاهد چه روندهایی خواهد بود؟

بدون شک انقلاب فین‌تک تاثیر بسیار عظیم و ماندگاری در حوزه مشاوره و مدیریت ثروت گذاشته است. به همین بهانه در این مقاله یک سوال مشترک برای رهبران و متخصصان امور مالی در سراسر جهان مطرح می‌کنیم:

«مهم‌ترین روند‌های ولث‌تک در سال 2019 که در زمینه‌های مشاوره و مدیریت ثروت باید به آنها توجه شود، چه چیزهایی هستند؟»

پاسخ‌هایی که از جانب این متخصصان و رهبران مالی به این سوال داده شد، نشانگر وجود نظرات متفکرانه‌ و دیدگاه‌های مختلف در این حوزه است. علیرغم متفاوت بودن دیدگاه‌ها، برخی روندهای مهم نیز به صورت مشترک در تمامی پاسخ‌ها به چشم می‌خورند.

در میان پاسخ‌ها برخی به این موضوع اشاره کرده‌اند که مشاوران ماشینی و روباتیک، صنعت مشاوره مالی را دگرگون خواهند ساخت. هرچند که مشخص نیست در این میان بیشترین سود نصیب گروه استارت‌آپ‌های روباتیک خواهد شد یا برندهای متصدی ثروت آن را به جیب خواهند زد.

به غیر از این موارد، در میان پاسخ‌ها تقریبا به صورت جامع و عمومی بر روی مزایای توجه به تجربه مشتری توافق وجود دارد. افزایش دیجیتالی‌سازی محصولات صنایع مالی، نقش به‌سزایی در تقویت تجربه‌ مشتری ایفا می‌کند. افزایش ابزارهای دیجیتالی و موبایل، گسترش روش‌های دسترسی اومنی‌چنل، توسعه‌ گزینه‌های ارائه شده به بازارهای محروم و افزایش مدت زمان مشاوره حضوری به واسطه آزادسازی وقت از انجام وظایف تکراری مدیریتی، هر کدام به نوبه خود به بهبود تجربه مشتری می‌انجامد.

در نهایت به این نکته اشاره شده که بینش مبتنی بر هوش مصنوعی و داده‌ها صرفا یک مورد جذاب گذرا نیست و در سال‌های آینده نیز شاهد حضور پررنگ این صنایع در حیطه محصولات و خدمات مشاوره ثروت خواهیم بود.

امیدواریم که نظرات و پاسخ‌های حاضر در این مقاله، در طول سال‌های آینده برای شما مفید واقع شوند. اکنون به پاسخ‌های ارائه شده از جانب رهبران و متخصصان مالی جهان در خصوص مهم‌ترین روند‌های ولث‌تک در سال 2019 و در زمینه مدیریت ثروت می‌پردازیم.

 

سئو لائو (Theo Lau)

توانایی بهره‌مندی از هوش مصنوعی و بیگ دیتا مهم‌ترین روند‌های فناوری هستند که صنایع مدیریت ثروت باید به آن‌ها توجه کنند.

صنایع به کمک این دو حوزه قادر خواهند بود تا مدل‌های کسب‌و‌کار جدیدی ارائه دهند که در آنها به جای گرفتن ارزش از مشتری، این عنصر حیاتی را به آنان ارائه دهند. یکی از موارد استفاده از هوش مصنوعی و بیگ دیتا، مدیریت خودکار امور مالی شخصی است. این روش با در دست داشتن داده‌های شخصی و از طریق بکارگیری قدرت پردازش و جمع‌بندی بالا عمل می‌کند. با اینکه توانایی نگاه کردن به عقب (look back) و ارائه ارجاعات تاریخی به معاملات گذشته می‌تواند مفید باشد، ما نیاز خواهیم داشت تا به سمت فراتر از این بینش رفته و به مرحله پیشبینی و عمل برسیم.

با توجه به اینکه مشتریان با روش‌های مشاوره ماشینی و مدل‌های DIY احساس راحتی می‌کنند، موسسات مالی می‌توانند موقعیت خود را به عنوان یک راهنمای قابل اعتماد برای رفاه مالی مشتریان تقویت کنند.

تصور کنید یک ماشین بتواند عادت‌های خرج کردن شما را یاد گرفته و برای اموری چون کنار گذاشتن پول برای پرداخت قبوض، صرفه‌جویی در مخارج، انجام پس‌انداز اضطراری و همچنین در مورد سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت به شما مشاوره دهد. بدون شک چنین مدلی به بهبود آینده مالی مشتریان کمک خواهد کرد. این امر در عصری که روابط به طور فزاینده‌ای به سمت تبادل محور شدن پیش می‌روند، به کسب اعتماد کمک خواهد کرد. این دست از مدل‌ها، شرکت‌ها را به توسعه‌ی مزایای رقابتی تشویق خواهند کرد.

سئو لائو

– سخنران، نویسنده، مشاور استارت‌آپ‌ها و بنیان‌گذار Unconventional Ventures

 

کریگ اسکوویتز (Craig Iskowitz)

ولث‌تک در سال 2019

در چند سال گذشته شاهد انفجاری از اپلیکیشن‌های پروفایل ریسک بودیم. شرکت‌هایی مانند ریسکالایز (Riskalyze) از طریق ترکیب تجربه کاربری هوشمندانه با یکپارچگی گسترده، ارزیابی خطرات مشتری را به یک تجربه جذاب تبدیل کردند.

در سال 2019 چنین اپلیکیشن‌هایی بیشتر به سمت ابزارهایی برای برنامه‌ریزی‌های سبک مالی حرکت خواهند کرد. در نتیجه شاهد افزوده شدن ویژگی‌هایی مانند تنظیم و نظارت بر اهداف، پیش‌بینی رشد سرمایه‌گذاری و تحلیل هزینه‌های بازنشستگی به این دسته از اپلیکیشن‌ها خواهیم بود. این موضوع در ادامه روند نرم‌افزارهای تحلیل هزینه خوداتکا در بازار سرمایه و دارایی تحقق خواهد یافت. هدف از این روند، حفظ و تقویت ارتباط با مشاوران موجود بر روی کامپیوترهای شخصی است.

تامین‌کنندگان ریسک (risk vendor) آینده، با بررسی آمار مرگ‌ومیر سالیانه، تخمین بهتری از طول عمر مشتریان به دست می‌آورند.

درنتیجه با یک برنامه‌ریزی مالی دقیق، مشتریان اطمینان خواهند یافت که در طول عمر خود با اتمام سرمایه مواجه نخواهند شد. ریسکالایز که یک پیشگام محسوب می‌شود، مدل بازنشستگی مشتریان را با رویدادهای مختلف موجود در جدول زمانی به‌روزرسانی می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا مشتریان تصمیم‌گیری‌های مطمئن‌تر و بهتری در خصوص مواردی همچون خرید خانه یا گرفتن بیمه اجتماعی زودهنگام داشته باشند. همچنین رابط کاربری کاملی به مشتریان عرضه خواهد شد که از طریق آن، مشاوران قادر خواهند بود تا اهداف مالی مشتریان را در نرم‌افزارهای قدرتمند برنامه‌ریزی موجود، جای دهند.

مشاوران در سال 2019 انتخاب‌های بیشتری پیش روی خود خواهند داشت. همین موضوع باعث خواهد شد که تصمیم‌گیری‌های بیشتری در مورد نحوه‌ به‌کارگیری اپلیکیشن‌های پیشرفته در فناوری‌های امروزی خود داشته باشند.

کریگ اسکوویتز

– موسس و مدیر عامل Ezra Group

 

کریس گلدیل (Chris Gledhill)

مهم‌ترین روند فناوری که صنعت مشاوره و مدیریت دارایی در سال 2019 باید به آن توجه کند، افزایش مشاوران روباتیک و ماشینی است. این مساله هم از بعد فناوری و هم از بعد فلسفی بسیار مهم است. مشتریان، رگولاتورها، مدیران دارایی و شرکت‌های مشاوره در تلاش خواهند بود تا برای سوالات جدیدی که در حوزه‌ مشاوران ماشینی مطرح خواهد شد، پاسخی ارائه کنند. برای مثال، در صورتی که هوش مصنوعی مشاوره نادرستی دهد چه کسی باید سرزنش شود؟ آیا در صورت تایید درستی مشاوره از روی داده‌ها، هوش مصنوعی تبرئه خواهد شد؟ یا اینکه هوش مصنوعی می‌تواند برای رسیدن به اهداف بزرگ‌تر و بهتر، در مواردی تصمیماتی به ضرر مشتریان بگیرد؟

توافق بر روی یک پاسخ، آسان‌ترین بخش مساله است. قسمت سخت‌ ماجرا پیاده‌سازی کدهایی قانون‌محور و پای‌بند به اصول اخلاقی در یک شبکه عصبی مصنوعی خواهد بود!

کریس گلدیل

– مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار Secco Aura

 

لکس سوکولین (Lex Sokolin)

درحال حاضر صنعت فین‌تک تغییرات عظیمی را به وجود آورده است. امروزه مشاوران روباتیک و ماشینی خدمات حساب‌های بانکی را فراهم می‌کنند؛ اپلیکیشن‌های مربوط به سرویس پرداخت در حال خودکارسازی سرمایه‌گذاری هستند و وام‌دهندگان دیجیتال به فروش بیمه روی آورده‌اند. هر کدام از این موارد، یک تغییر بزرگ اقتصادی به حساب می‌آیند.

در سال 2019 یکپارچگی موجود بین دو حوزه‌ محصولات مالی و تجربه‌ی مشتری بیشتر خواهد شد. همین مساله مسیر پیشرفت دستیاران مالی مجازی را هموارتر خواهد ساخت. آخرین پله‌ موفقیت برای فین‌تک‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های فناوری، ارائه تمامی محصولات فین‌تک، به صورت سفارشی‌سازی شده و مبتنی بر هوش مصنوعی است.

لکس سوکولین

– از رهبران جهانی استراتژی فین‌تک و از شرکای کمپانی Autonomous Research

 

مایکل کیتسز (Michael Kitces)

مهم‌ترین روند تکنولوژی در حوزه مدیریت ثروت در سال 2019، به‌روزرسانی‌هایی خواهد بود که متصدیان بخش نگهداری و تعمیرات شرکت‌ها در سیستم‌های خود اعمال خواهند کرد. در نتیجه‌ این امر، روباتیک را از یک تکنولوژی‌های جدید و ساختارشکن، به یک تجربه بومی درون پلتفرمی تبدیل خواهد شد. امروزه شاهد هستیم که آمار «مشاوران روباتیک به مشاوران» رو به افزایش است.

در آینده، ابزارهای روباتیک به یک فناوری رایج و فراگیر تبدیل خواهند شد. همچنین دیگر کسی این مشاوران ماشینی را مبتنی بر اینترنت نخواهد دانست. چرا که نرم‌افزارهای آن‌ها به صورت ابری اجرا خواهند شد.

در عوض از اینترنت به عنوان بخشی از فناوری که همه در پلتفرم‌های محلی خود از آن استفاده می‌کنند، یاد خواهد شد. در سال 2019 همین اتفاق برای اغلب جنبش‌های روباتیک موجود در حوزه مشاوره روی خواهد داد.

مایکل کیتسز

– از اعضای تحریریه Kitces.com و از شرکای Pinnacle Advisory Group

 

زک میلر (Zack Miller)

در گذشته اگر شخصی قصد سرمایه‌گذاری داشت، باید به سراغ یک مشاور و یا یک وب‌سایت در این حوزه می‌رفت؛ اما این روش سنتی دیگر به پایان کار خود رسیده است. در سال 2019 شاهد تعبیه ابزارهای سرمایه‌گذاری و مدیریت ثروت به صورت گسترده و جهانی خواهیم بود.

بنابراین چنانچه شخصی که قصد سرمایه‌گذاری دارد وقت خود را صرف مشاوره با یک مدیر مالی شخصی، مطالعه اخبار مربوط به سرمایه‌گذاری و یا چت کردن در خصوص تصمیم خود با یک دوست در شبکه اجتماعی کند، ابزارهای مدیریت ثروت تنها در یک قدمی و همیشه در دسترس اوخواهند بود.

در آینده بسیار نزدیک تنها با یک فرمان صوتی، یک سرمایه‌گذار قادر به نظارت بر سبد برنامه‌های خود، انجام تجارت و تخصیص دارایی‌های خود خواهد بود. درنتیجه حصارهایی که در اطراف شرکت‌های مشاوره وجود دارد، به زودی از میان برداشته خواهند شد.

زک میلر

– مدیر ارشد رشد در شرکت WEEL

 

باربارا استوارت (Barbara Stewart)

بزرگترین روند ولث‌تک در سال 2019 زنان و جوانانی خواهند بود که شروع به سرمایه‌گذاری از طریق کانال‌های غیرسنتی می‌کنند. از نظر من به جای ادامه روند کارگزاران استاندارد و یا مدیران ثروت، هر ساله شاهد رشد 50 درصدی زنان و افراد 18 تا 35 ساله‌ای خواهیم بود که اولین سرمایه‌گذاری خود را به وسیله یکی از دو روش جدید انجام خواهند داد.

اولین روش جدید، وب‌سایت‌های اینترنتی و مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. وب‌سایت WealthSimple کانادا و بسیاری از نمونه‌های جهانی دیگر ازجمله این وب‌سایت‌ها به حساب می‌آیند. روش دوم شامل پلتفرم‌های تجارت اجتماعی می‌شود. eToro، Shareville و همچنین Voleo کانادا نمونه‌هایی از این پلتفرم‌ها هستند.

براساس تحقیقات جهانی که انجام داده‌ام، تخمین می‌زنم استفاده از پلتفرم‌های جایگزین و فناوری محور سرمایه‌گذاری در کشورهای شمال اروپا و جنوب شرقی قاره آسیا به بالاترین میزان خود برسد.

در این میان 40 درصد از زنان در هر سنی و 40 درصد از مردان جوان و نوجوان این راه‌حل را امتحان خواهند کرد. البته من مطمئن نیستم که در این مناطق تا چه میزانی احتمال افزایش این آمار وجود خواهد داشت. در عوض انتظار دارم که شاهد رشد جهانی در این حوزه‌ها باشیم و مناطق دیگر نیز در این زمینه پیشگام شوند.

البته لازم به ذکر است که هنوز نمی‌دانیم افرادی که اولین سرمایه‌گذاری خود را از طریق پلتفرم‌های جایگزین آغاز می‌کنند، برای همیشه از آن استفاده خواهند کرد و یا به روش‌های سرمایه‌گذاری سنتی روی خواهند آورد.

اما تا جایی که من می‌دانم این مساله چندان مهم نیست. نکته مهم ماجرا اینجاست که افرادی که از لحاظ تاریخی کمترین میزان سرمایه‌گذاری را داشته‌اند، بالاخره شروع به این کار می‌کنند.

باربارا استوارت

– محقق و نویسنده در حوزه تفکر ثروتمندانه

 

جف مارسدن (Jeff Marsden)

صنعت مدیریت ثروت در میان سه چرخه روند عمده فناوری است و پتانسیل افزوده شدن چهارمین چرخه نیز وجود دارد. اولین و قدیمی‌ترین چرخه روند، رسیدگی به بدهی‌های فناوری است که در بسیاری از شرکت‌های مدیریت ثروت در سراسر جهان ایجاد شده است. این مساله راه زیادی پیش روی خود دارد؛ درنتیجه احتمالا مدت بیشتری نیز همراه ما خواهد بود.

دومین چرخه روند جدیدتر است. این چرخه تمرکز خود را بر روی تقویت تجربه مشتری (CX) قرار داده است. در سال 2019 رهبران عرصه تجربه مشتری در صنعت ثروت، به سرعت مدل‌های تجربه مشتری خود را تغییر خواهند داد و سهم بازار را در دست خواهند گرفت. عناصر کلیدی مانند غنی‌سازی و استفاده خلاقانه از داده‌ها به وسیله داده‌ها هدایت خواهند شد.

ما به تازگی وارد چرخه ارزش شده‌ایم. چالشگران مدیریت ثروت، از تکنولوژی به عنوان یک سلاح استفاده کرده و اجاره‌ها و درآمدهای فرسایشی را مورد هدف قرار خواهند داد. مشاوران روباتی یک نمونه از این تکنولوژی‌ها هستند. دست‌اندرکاران صنعت ثروت باید سطح شفافیت ارزش را سرعت بخشیده و با قدرت بر روی دسترسی هرچه موثرتر به مشتریان تمرکز کنند.

اما همانطور که اشاره کردم، چرخه جدید دیگری نیز در حال افزوده شدن است. این چرخه همان ارزهای رمزنگاری شده هستند. ممکن است تغییر روند اقتصادی به سمت ارزهای رمزنگاری شده به بیش از یک دهه زمان نیاز داشته باشد، اما نکته مهم این است که این اتفاق بالاخره رخ خواهد داد. ارزهای رمزنگاری شده و همچنین شبکه‌های بلاکچین و ارزهای دیجیتالی قدرت تغییر هرچیزی را دارند.

ارزش، خدمات، مدل‌های امنیتی، مالکیت داده، انطباق، هویت، مدل‌های کسب‌و‌کار، شفافیت، قدرت رای دهی و تمرکزگرایی تنها چند نمونه از بین موارد بیشماری هستند که به وسیله این ارزها تغییر خواهند یافت. ارزهای دیجیتالی یکی از مهم‌ترین مهره‌های تغییردهنده روند بازی دنیای اقتصاد و ثروت هستند.

جف مارسدن

-مدیر اجرایی Xtiva Financial Systems

 

جش بوک (Josh Book)

همگرایی محصولات و خدمات مدیریت ثروت مبتنی بر فناوری، همچون میدان نبردی است که توجه همه را به سمت خود جلب کرده است. گسترش توانایی‌های دیجیتالی در بخش مدیریت ثروت به شیوه‌های گوناگونی آغاز شده و فرمت‌های جدید توزیعی، هدایت روند تولید محصولات را در دست گرفته‌اند. فرصتی مهیا شده تا از داده‌ها، ابزارهای دیجیتالی و همچنین هوش مصنوعی در جهت کمک به مشتریان و توسعه‌ سرویس مدیریت ثروت بهینه‌، استفاده شود. این مساله صرف‌نظر از دارایی‌های مشتریان می‌تواند پاسخگوی نیازهای تعاملی آنها باشد.

در آینده‌ نزدیک مشاوران سنتی روش‌های کسب‌و‌کار خود را به منظور خدمات رسانی به افراد بیشتر و کل خانواده مدرن‌تر کرده و پلتفرم‌هایی که به صورت دیجیتالی کنترل می‌شوند بستری برای دسترسی‌های انسانی و افزایش خدمات فراهم می‌کنند. همگرایی تمامی اهرم‌های مدیریت ثروت در کسب‌و‌کار، پتانسیل این را دارد که یک فضای قابل‌ دسترس و دموکراتیک برای ایجاد رابطه بین مشتریان و ثروت فراهم کند.

جش بوک

– بنیان‌گذار و مدیرعامل Parameter Insights

 

ویلیام تراوت (William Trout)

از نظر من مهم‌ترین روند مرتبط با ولث‌تک در سال 2019، ایجاد تحول در معماری سیستم از طریق رابط برنامه‌نویسی (API) است. من به رابط‌های برنامه‌نویسی به عنوان گام بعدی در تکامل زیرساخت‌ها نگاه می‌کنم. رابط‌های کاربری، سیستم‌های سازمانی کاربر به کاربر را به سمت‌وسوی پردازش مستقیم سوق خواهند داد.

ظهور رابط‌های کاربری، درهای جدیدی را به سمت تعامل و کارایی بیشتر می‌گشایند.

ویلیام تراوت

– رئیس بخش تحقیقات ثروت Celent

 

بیل وینتربرگ (Bill Winterberg)

مهم‌ترین روند تکنولوژی برای مدیران و مشاوران ثروت در سال 2019 سازگاری سریع با تجربه اول-صدا (voice-first) خواهد بود. مدیران مالی باید با جدیت در مورد نحوه دیده شدن کسب‌و‌کارشان در محیط voice-first فکر کنند.

صدا یا صداهای یک شرکت و برند چه کسانی خواهند بود؟ این شرکت چه اطلاعات ارزشمندی را از طریق صدا به مشتریانش ارائه می‌کند؟ چگونه شرکت می‌تواند از طریق تجربه صوتی به جذب و تبدیل چشم‌اندازها بپردازد؟

ایجاد بستری برای پیشتازی در پلتفرم‌های صدا به منطور جذب و حفظ توجه مشتری به ویژه در شرایط رقابتی، باعث ایجاد بزرگترین فرصت‌های ممکن برای کسب‌و‌کارها در سال 2019 خواهد شد.

امروزه، تجربه صوتی یک اقیانوس است و وضعیتی مشابه با روزهای ابتدایی اپ استورها را دارد. اما مشخصا این وضعیت چندان طول نخواهد کشید. میزان توجه به کاربران تجربه voice-first اندک است. یک سوال مهم برای سال 2019 این است که برند شما چه ویژگی خاصی برای افزایش دادن سطح این توجه دارد؟

بیل وینتربرگ

– موسس و مشاور فناوری‌های مالی FPPad

 

دارن دافی (Darren Duffy)

زمینه‌سازی‌های بزرگی در سال 2019 در انتظار ما خواهد بود که سفر به سمت آنها از هم‌اکنون آغاز شده است. صنعت ولث‌تک در سال 2019 چه جایگاهی خواهد داشت؟ پاسخ این سوال به پارامترهای متعددی بستگی دارد. در حال حاضر هیچگونه کمبودی از جانب فناوری‌های هیجان‌انگیز و امیدوار کننده در بازار وجود ندارد.

سرمایه‌گذاری در ولث‌تک به وسیله معیارهایی چون تاثیر این فناوری‌ها بر مشتریان و مشاوران سنجیده خواهد شد. موفقیت این امر به میزان تمرکز آن بر روی روند کار بستگی دارد.

راه‌حل‌ها و پروژه‌هایی که به خدمات کاربر به کاربر ( و یا حداقل به بخش قابل توجهی از آن) در حوزه مدیریت زنجیره ارزش ثروت می‌اندیشند، در برابر راه‌حل‌های نقطه‌ای از شانس موفقیت بیشتری برخوردار خواهند بود.

تصور کنید که شخصی‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی چگونه باعث تغییر بینش، کمک به مشاوران و ایجاد احساس علاقه در سرمایه‌گذاران می‌شود. همچنین می‌توان بهینه‌سازی مالیاتی و برنامه‌ریزی مالی برای حفظ مشتریان و ضبط دارایی‌های دور نگه داشته شده را تصور کرد. در کنار این موارد می‌توان ابزارهای مدیریت مشتری و چرخه‌عمر را تصور کرد که اصطکاک را از سفر مشتریان حذف می‌کنند.

ما در زیر سایه ابری از اصلاحات بازاری وارد سال 2019 خواهیم شد. سوال اینجاست که آیا این روند در طول سال 2019 نیز ادامه خواهد یافت؟ صرف نظر از موقعیت شما، مطمئنا تغییرات و نوساناتی وجود خواهد داشت. ابزارهایی که در ابتدای کار بسیار درخشنده و کارآمد به نظر می‌رسند، در هنگام به‌کارگیری چگونه خواهند بود؟ توانایی سرعت بخشیدن به روند کار مشاوران و بهبود تجربه سرمایه‌گذاران مرز بین موفقیت و شکست را مشخص می‌کند.

دارن دافی

– مشاور فین‌تک در ForwardLane

 

هلن لی (Helene Li)

در این دوره که فناوری‌ها بسیار ساختارشکن ظاهر شده‌اند، صنعت مالی به طور کلی در یک وضعیت دشوار قرار گرفته است. در حالی که فناوری به صورت نمایی و سریع در حال رشد است، سرعت رشد سازمان‌ها روندی کند و لگاریتمی دارد. این شکاف می‌تواند گسترده و چالش‌برانگیز باشد. برای یک تحول دیجیتال واقعی، خدمات مالی نه از لحاظ ظاهری، بلکه از لحاظ فرهنگی و شیوه ذهنی نیز نیاز به اصلاح و تغییر دارند.

از میان فناوری‌های مختلف در حال ظهور، هوش مصنوعی و بلاکچین نقش به‌سزایی را در این صنعت خواهند داشت. هرچه دیجیتال‌های بومی متداول‌تر شده و تقاضای بیشتری برای راحتی، شفافیت و دسترس‌پذیری داشته باشند، استقلال بیشتری از این دو فناوری در سراسر مسیر مشتریان از درونی‌سازی KYC گرفته تا ایجاد نمونه کار و مشاوره خواهد شد.

دور از انتظار نیست که استفاده از مشاوران ماشینی افزایش یافته و سپردن ماموریت خاص به آنها بیشتر و بیشتر شود. علاوه بر این در سال 2019 دستیارهای صوتی و دیجیتالی ابعاد بیشتری از تعامل با مشتریان را در بر خواهند گرفت.

یک روند قابل توجه دیگر در سال جدید میلادی، افزایش تقاضاها از جانب مشتریان برای سرمایه‌گذاری‌های پایدار خواهد بود. این «جنبش مالی مخلوط» دیگر فقط یک جایگزین برای SRI نبوده و صرفا شامل معیارهای ESG (محیط زیستی، اجتماعی و دولتی) در سرمایه‌گذاری نخواهد بود. این مسئله یک جایگزینی عمیق در اهداف اجتماعی است و به ابزار مختلف بازار سرمایه بازمی‌گردد.

فناوری‌هایی مانند بلاکچین و هوش مصنوعی مجددا نقش مهمی را در تسریع این جنبش ایفا خواهند کرد. به احتمال زیاد فصل بعدی که پیش روی ما قرار دارد، یک صنعت مالی مبتنی بر فناوری و هدف‌محور خواهد بود. از شفافیت در اندازه‌گیری تاثیر گرفته تا ایجاد پلتفرم‌های کارآمدتر برای گسترش SRI، همگی نشانگر این مساله هستند.

هلن لی

– هم‌بنیان‌گذار GoImpact

 

آپریل رودین (April Rudin)

در واقع مهم‌ترین روند مربوط به فناوری در صنعت ولث‌تک در سال 2019 «رویکرد ضد فناوری» خواهد بود! یعنی رویکردی که به شناسایی و پالایش تجربه مشتری بپردازد. تمامی گزینه‌های ولث‌تک این فرصت را برای شرکت‌های مشاوره فراهم می‌کند که بر روی چگونگی برنامه‌ریزی مالی از طریق کانال‌های آنلاین و آفلاین تمرکز کنند.

فناوری باعث شده تا مشاوران از بسیاری از وظایف مرتبط با کار خود رهایی یابند. همچنین فناوری برای شرکت‌های مدیریت ثروت این امکان را فراهم کرده که در مورد چگونگی مدیریت روابط خود با مشتریان، بیشتر فکر کنند.

این روند مشتریان را راضی‌تر خواهد ساخت. چرا که زمان بیشتری برای ملاقات‌های رودررو خواهند داشت. همچنین مشاوران از این که می‌توانند وقتشان را صرف کار مورد علاقه خود یعنی برنامه‌ریزی جامع مالی کنند، خوشحال خواهند بود. در نتیجه به نظر می‌رسد که در سال 2019 شاهد رسیدن به نقطه اوج رضایت مشتریان و مشاوران خواهیم بود.

آپریل رودین

– بنیان‌گذار و مدیر عامل The Rudin Group

 

واسل سولوشچاک (Vasyl Soloshchuk)

به نظر من محیط ولث‌تک در سال 2019 تفاوت چندانی با آنچه که در سال 2018 شاهد بودیم نخواهد داشت. با این حال قطعا تغییراتی روی خواهد داد. در سال میلادی جدید شاهد دموکراتیزه شدن صنعت خواهیم بود و سرمایه‌گذاران خرد بیشتری به روند سرمایه‌گذاری دسترسی خواهند داشت. فرآیندهای خودکارسازی که بر روی عملیات روتین صورت خواهد گرفت باعث خواهد شد تا مشاوران مشتریان بیشتری را جذب کرده و هزینه‌ها را کاهش دهند.

در سال 2019 تجربه مشتری نقش پررنگ‌تری را در انتخاب یک پلتفرم مالی ایفا خواهد کرد. از رابط کاربری گرفته تا یکپارچه‌سازی عملیاتی، همگی در این انتخاب که به واسطه تجربه مشتری انجام می‌گیرد، نقش خواهند داشت.

در سال 2019 استفاده از هوش مصنوعی در زمینه مدیریت ثروت در دو مسیر جداگانه حرکت خواهد کرد. این دو مسیر عبارتند از پیشبینی رفتار و تحلیل بازار. اغلب شرکت‌های فناوری تلاش‌های خود را برای پیش‌بینی اقدامات سرمایه‌گذاران معطوف خواهند کرد، تنها عده کمی از این شرکت‌ها تلاش خواهند کرد تا سرمایه‌گذاری خود را براساس نوسانات بازار انجام دهند.

بدون شک هوش مصنوعی باعث ارتقای سطح مدیریت روابط مشتری خواهد شد. همچنین این فناوری به مشاوران این امکان را خواهد داد تا به واسطه بهره‌مندی از روبات‌های چت و پردازش زبان طبیعی، تعامل معنادارتری را با مشتریان خود داشته باشند.

در سال میلادی جدید شاهد پلتفرم‌های مالی بسیاری برای ارائه سرمایه‌گذاری‌های جایگزین (مانند سهام خصوصی، املاک و مستغلات و… ) خواهیم بود. با اینکه در حال حاضر این بازار بسیار دست کم گرفته شده است، اما پتانسیل بالایی برای تقاضا دارد.

واسل سولوشچاک

– بنیان‌گذار و از مدیران INSART

منبع: Xtiva

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.