راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تفاوت‌ها، شباهت‌ها و کاربردهای مشترک هوش مصنوعی و بلاکچین / اینفوگرافیک

هوش مصنوعی و بلاکچین دو فناوری نوظهور و بسیار تاثیرگذار در عصر کنونی هستند. تاثیر این فناوری‌ها به اندازه‌ای است که تقریبا تمامی صنایع دنیا را تحت الشعاع خود قرار داده است. به دلیل ماهیت نوظهور این دو فناوری، تصورات اشتباه بسیاری در مورد تفاوت‌ها و شباهت‌های هوش مصنوعی و بلاکچین به گوش می‌رسد.

از همین رو در این اینفوگرافی قصد داریم تا با نگاهی دقیق‌تر به این دو مقوله، شباهت‌ها، تفاوت‌ها و همچنین کارکردهای مشترک آن‌ها را معرفی کنیم. ابتدا به تعریف هر یک از این فناوری‌ها می‌پردازیم تا تفاوت‌های اولیه آن‌ها را به صورت جزئی شرح دهیم.

با توجه به تعاریف موجود از هوش مصنوعی و بلاکچین، به سادگی می‌توان به تفاوت‌های این دو فناوری پی برد.

در یک تعریف کلی هوش مصنوعی به توانایی ماشین‌ها برای یادگیری تقلید رفتار هوشمندانه انسان‌ها اطلاق می‌شود.

برخلاف سیستم‌های باینری، هوش مصنوعی از منطق فازی بهره برده و قادر به تصمیم‌گیری‌های صحیح در شرایط پیچیده است. ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند از محیط خود بیاموزند و رفتار خود را اصلاح کنند. اما فناوری بلاکچین رویکرد کاملا متفاوتی نسبت به هوش مصنوعی دارد.

همانطور که در این اینفوگرافی نیز بدان اشاره شده، بلاکچین یک دفترکل عمومی، توزیع‌شده، غیرمتمرکز و غیرقابل‌تغییر است. این فناوری تحولات بسیاری را در صنایع مختلف و علی‌الخصوص در دنیای اقتصاد به وجود آورده است. فناوری بلاکچین با مزایای بزرگی از جمله شفافیت و امنیت توانسته مرزهای جلوگیری از تقلب و احراز هویت را جابه‌جا کند.

از این رو تفاوت‌های هوش مصنوعی و بلاکچین از یکدیگر کاملا آشکار می‌شود. اما با وجود چنین تفاوت‌هایی، این دو فناوری نوظهور شباهت‌ها و کاربردهای مشترکی نیز با یکدیگر دارند که در این اینفوگرافی به صورت دقیق به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. در نهایت با مطالعه‌ی این اینفوگرافی با تفاوت‌ها و شباهت‌های هوش مصنوعی و بلاکچین آشنا شده و اطلاعات و آمار کلی جالبی را  در مورد هر یک از آن‌ها کسب خواهید کرد.

هوش مصنوعی و بلاکچین

منبع: Bankingtech

2 دیدگاه
  1. علی می‌گوید

    بخش آخر اشتباهه، پیدا کردن نانس، کاملا تصادفیه

    1. رسول قربانی می‌گوید

      سلام
      میشه دقیقا بگید چه جمله ای اشتباهه؟ که اگر اشتباه از ما بوده اصلاحش کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.