راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مرکز نوآوری پل‌وینو در گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا آغاز به کار کرد / حکیم‌جوادی: دلیل شکل‌گیری پل‌وینو، هدایت شرکت‌های هلدینگ بهسازان فردا به سمت نوآوری است

مرکز نوآوری پل‌وینو به‌منظور کمک به شکل‌گیری و توسعه فعالیت‌های نوآورانه، 22 دی‌ماه با حضور جمعی از مدیران ارشد بانک ملت، هلدینگ بهسازان فردا و شرکت‌های وابسته در مرکز فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا آغاز به کار کرد.

شکل‌گیری و توسعه فعالیت‌های نوآورانه در زمینه محصولات، خدمات و فناوری‌های صنعت مالی و بانکی، اصلی‌ترین هدفی است که پل‌وینو دغدغه آن را دارد. این مرکز نوآوری در جهت همگامی شرکت‌های زیرمجموعه گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا با تحولات کسب‌وکار و فناوری مالی، بسترسازی برای شکوفایی و تجاری‌سازی نوآوری‌ها، توسعه خدمات و محصولات و کاربردی کردن دانش از طریق ارائه کمک‌های تخصصی، حمایت مالی و پشتیبانی به صاحبان ایده نوآورانه، قدم برمی‌دارد.

محمد هادی شالباف معاون توسعه کسب‌وکار مرکز نوآوری پل‌وینو در برنامه رونمایی از این مرکز، با اشاره به فرآیند تجهیز پل‌وینو، گفت: «سال گذشته طرحی در هلدینگ برای ایجاد یک مرکز نوآوری به‌صورت متمرکز مطرح شد که خوشبختانه مورد استقبال مجموعه مدیران هم در بانک و هم در هلدینگ قرار گرفت و از همان زمان کارهای اجرایی آن شروع شد. یکی از مباحثی که به‌عنوان یک ضرورت اولیه به آن توجه داشتیم، استقرار در یک مکان متمرکز بود که این اتفاق نیز رخ داد. این فعالیتی که به‌صورت متمرکز از دو ماه گذشته انجام شد، منجر به تجهیز محلی شد که توسط بانک ملت در اختیار ما قرار گرفت.»

به گفته شالباف، یکی از بحث‌های اساسی که در راستای ایجاد پل‌وینو داشتند این بود که بتوانند زیرساخت‌ها و شرایطی را ایجاد کنند تا شرکت‌های مجموعه هلدینگ در اولویت اول و سایر شرکای کاری آنها بتوانند در یک چارچوب و اکوسیستمی که ایجاد می‌شود، از ظرفیت‌ها و استعدادهای موجود در کشور حداکثر استفاده را برای حل مسائل خود ببرند.

معاون توسعه کسب‌وکار مرکز نوآوری پل‌وینو با اشاره به اینکه شناسایی نیروهای مستعد و توانمند به دلیل ویژگی‌هایی که این افراد دارند، بسیار کار پیچیده و مشکلی است، گفت: «شناسایی نیروهای مستعد و توانمندی که بتوانند در این حوزه فعالیت کنند، به دلیل ویژگی‌هایی که این افراد دارند، بسیار کار پیچیده و مشکلی است و به همین دلیل  بر اساس ارزیابی‌هایی که انجام دادیم، یکی از راهکارهایی که فکر می‌کنیم برای این کار می‌تواند مناسب باشد دوره‌های عملی کارآموزی است که می‌توان آنها را برگزار کرد. ما نیز بر اساس این روش از حدود دو ماه پیش فراخوانی را در مجموعه دانشگاه‌های کشور اعلام کردیم و حدود 200 نفر از علاقه‌مندان با توجه به چارچوب‌های ما، ثبت‌نام کردند. سپس بر اساس اطلاعات رزومه‌ای که از افراد خواسته شده بود، به‌طور تخصصی در طول یک ماه گذشته 100 نفر انتخاب شدند و با آنها مصاحبه‌ صورت گرفت. در نهایت نیز از بین این 100 نفر، حدود 33 نفر انتخاب شدند.»

به گفته شالباف، مجموعه افرادی که در دوره کارآموزی در این مرکز مستقر هستند، عمدتا فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد یا دانشجوی این مقطع یا دکتری هستند و عمدتا رشته‌های پایه این افراد فنی است. دوره‌های تکمیلی این افراد نیز MBA، نرم‌افزار و شاخه‌های فرعی حوزه فناوری اطلاعات است.

او درباره برنامه کارآموزی مرکز نوآوری پل‌وینو گفت: «برنامه به‌صورت یک دوره سه ماهه کارآموزی است که به‌صورت کارهای آموزشی و تحقیقاتی و کار تیمی انجام خواهد شد. در انتهای این دوره سه ماهه، انتظار داریم که از بین این افراد، استعدادهایی که ظرفیت‌های انجام کار در مجموعه شرکت‌های ما یا پروژه‌های مرتبطی که تعریف می‌کنیم، داشته باشند را جذب کنیم. و افرادی که شاید به مرحله جذب و همکاری مستقیم نرسند، با صنعت بانکداری کشور به‌خوبی آشنا خواهند شد و قاعدتا می‌توانند در کسب‌وکارشان از این اطلاعات بهره‌مند شوند و از آنها استفاده کنند.»

در ادامه برنامه، علی حکیم جوادی، مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا با اشاره به اینکه صنعت بانکی جزو شش صنعت پایدار و باثبات دنیا است، گفت: «چیزی حدود 90 درصد خانوارها در کشورهای توسعه‌یافته اقتصادی سروکارشان با بانک‌ها است و تا زمانی که بانک وجود دارد، احساس پایداری در این حوزه حس می‌شود؛ اما با ورود یکسری مجموعه‌های جدید در قالب فین‌تک‌ها، خطری را بانک‌ها به‌خصوص بانک‌هایی که سنتی عمل می‌کردند، احساس کردند و به‌تبع آن به بخش‌های نوآوری و خلاقیت ورود کرده‌اند.»

او ادامه داد: «ما در مجموعه بانک ملت از حدود دو سال و نیم پیش دغدغه جدی را شروع کردیم و تقریبا در 9 شرکت بانک ملت ضرب‌الاجلی را برای دانش‌بنیان شدن آنها گذاشتیم. در حال حاضر این شرکت‌ها جزو شرکت‌های دانش‌بنیان مورد تایید معاونت علمی هستند و از طرفی نیز برنامه‌ریزی کردیم تا هر یک از این شرکت‌ها وارد حوزه نوآوری و ایجاد مراکز نوآوری در مجموعه‌های خود شوند.»

به گفته حکیم جوادی، آنها مجموعه‌ای را در دانشگاه تربیت مدرس و امیرکبیر فراهم کرده‌اند و اولین استارت‌آپ‌فکتوری را با سرمایه‌گذاری شرکت به پرداخت در کنار دانشگاه صنعتی شریف شکل دادند که امروز بیش از 400 شرکت استارت‌آپی در این استارت‌آپ‌فکتوری مشغول به فعالیت هستند.

مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا صحبت‌هایش را ادامه داد: «مجموعه پل‌وینو را شکل دادیم تا هم بتوانیم شرکت‌های مجموعه هلدینگ را به سمت نوآوری هدایت و هم برای توسعه مراکز نوآوری برنامه‌ریزی کنیم و امیدواریم علاوه بر اینکه بتوانیم مجموعه‌های داخلی خود را به سمت بخش‌های نوآورانه هدایت کنیم، بتوانیم از تمام ظرفیت‌های دانشگاه‌های خوب کشور نیز استفاده کنیم.»

سپس مرتضی نجف، معاون فناوری اطلاعات بانک ملت ضمن خیرمقدم و خوش آمدگویی به افراد حاضر در این برنامه، گفت: «کسب‌وکارهای امروز با آی‌تی عجین شده‌اند و در صورت استفاده از روش‌های عقلانی و بینش مالی، می‌توانند نیازهای مردم و مملکت را پاسخ دهند.»

او ادامه داد: «ما در صنعت بانکداری و کسب‌وکار خود چندین مرحله از دنیا عقب هستیم؛ ما هنوز بانکداری سنتی داریم و حتی بانکداری جامع نیز به‌صورت کامل در کشور نداریم. مهم‌ترین کاری که باید انجام شود، تربیت نیروی انسانی است که دانشگاه‌ها این کار را به‌خوبی انجام می‌دهند اما چون ما نتوانستیم فضای تطبیق کسب‌وکار با فضای فناوری اطلاعات کشور را به‌درستی پیاده‌سازی کنیم، نیروهای جوان ما نمی‌توانند فعالیت کنند و سراسیمه از کشور خارج می‌شوند. به همین دلیل نیز ما تصمیم گرفتیم که با دانشگاه‌ها، سایر شرکت‌های فناوری اطلاعات کشور، سایر بانک‌ها و اپراتورها مشارکت کنیم تا بتوانیم یک جمع خوبی را برای طراحی مدل‌های کسب‌وکار با خلاقیت و نوآوری ایجاد کنیم.»

او در پایان صحبت‌هایش گفت: «خواهشی که من از دوستانم دارم این است که به جوانان اعتماد کنیم چراکه اگر بخواهیم پیشرفت داشته باشیم، این افراد جوان هستند که می‌توانند تحول ایجاد کنند. دوم اینکه از اساتید دانشگاه کمک بگیرید چراکه اساتید هستند که می‌توانند این جوانان را در کنار یکدیگر با توجه به علم روز دنیا هماهنگ و نیازهای ما را برطرف کنند.»

1 دیدگاه
  1. مرضیه جلالی ابیانه می‌گوید

    و من اله توفیق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.