راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

طرح فعال شدن کارت‌های بانکی 48 ساعت پس از صدور کارت، تکذیب شد

برخی شعب بانک‌ها از برنامه بانک مرکزی برای فعال شدن کارت‌های بانکی صادره ۴۸ ساعت پس از صدور خبر داده‌اند که بانک مرکزی این موضوع را رد کرد.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی در راستای جلوگیری از تخلفات کارتی بانکی، پولشویی و نقل و انتقالات پول بدون مشخص بودن مبدا و مقصد، چندی پیش مقرر کرد که میزان تراکنش‌های بانکی برای هر کارت بانکی در طول روز به سقف ۵۰ میلیون تومان کاهش داده شود.

پس‌ازآن برای جلوگیری از تخلفاتی از جمله افتتاح حساب‌های متعدد و انتقال پول از طریق کارت‌های مختلف، تصمیم بر آن شد که سقف تراکنش‌های روزانه بانکی برای هر کد ملی ۱۰۰ میلیون تومان و برای هر کارت بانکی نیز تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شود.

این تصمیم‌ها سبب شد که میزان نقل‌وانتقال پول از طریق کارت و تراکنش‌های بانکی کاهش یابد و به نوعی جلوی برخی تخلفات گرفته شود؛ اما روش جدیدی که متخلفان از آن استفاده می‌کنند، این است که با پرداخت مبلغی ناچیز به افراد کم‌اطلاع و افتتاح حساب به نام آن‌ها و درج مشخصات این افراد در بانک‌ها، کارت بانکی آن‌ها را در اختیار گرفته و با آن اقدامات غیرقانونی انجام می‌دهند.

علاوه بر اینکه مردم باید در این زمینه با کسب اطلاعات کافی از در اختیار قرار دادن کارت بانکی خود به هر شخص ناآشنا خودداری کنند، یکی از لازمه‌های جلوگیری از تخلفات بانکی از طریق کارت، ساماندهی این کارت‌ها و ثبت تمامی اطلاعات آن‌ها در بانک مرکزی است.

اخیرا برخی شعب بانک‌ها ابراز داشته‌اند که بانک مرکزی ممکن است فعال شدن کارت‌های بانکی را ۴۸ ساعت پس از افتتاح حساب و درخواست کارت بانکی توسط مشتری امکان‌پذیر کند. به‌این‌ترتیب درصورتی‌که بانک مرکزی به این تصمیم برسد، کارت‌های بانکی پس از درخواست صدور کارت جدید، تعویض کارت یا درخواست المثنی توسط مشتری صادر شده اما ۴۸ ساعت پس از صدور فعال می‌شود.

ممکن است این اقدام از برخی تخلفات در شبکه بانکی جلوگیری کند، اما مشکلاتی را نیز برای مشتریان ایجاد خواهد کرد.

در مقابل این ادعای شعب بانک‌ها، پیگیری ایسنا از بانک مرکزی حاکی از آن است که برنامه‌ای در این خصوص وجود ندارد و بانک مرکزی فعال شدن کارت‌های بانکی، ۴۸ ساعت پس از صدور را تکذیب کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.