راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نبود پول نقد برنده کیست؟ / جامعه بدون پول نقد به نفع فقرا نیست

از محبوب‌ترین کافی‌شاپ‌های منطقه اقتصادی سانفرانسیسکو،  یک کافی‌شاپ وجود دارد که توسط یک روبات اداره می‌شود. هر روز صبح مشتریان در خیابان Bush صف می‌کشند تا بتوانند کاپوچینوی خودشان را از یک بازوی هیدرولیکی دریافت کنند. به نظر کمی عجیب می‌آید. کافی ایکس در سانفرانسیسکو سه شعبه دارد که تمامی آنها بدون پول نقد و اتوماتیک هستند و حتی با استفاده از اپلیکیشن هم می‌توان سفارش داد.

یکی از این کافه‌ها درست کنار فروشگاه آمازون گو قرار دارد. فروشگاهی که در آن هیچ خبری از صندوقداران و فروشندگان انسانی نیست و افراد برای دریافت محصولات و کالاهایی که مد نظرشان است باید تنها گوشی‌شان را روی یک سنسور قرار دهند. در این فروشگاه فقط چند نیروی انسانی در ورودی آن قرار دارد تا به فروشندگان، به ویژه آنهایی که با طرح و مفهوم کلی بدون پول نقد آشنایی چندانی ندارند، کمک کنند. هرچند که آمازون نیروهای انسانی هم دارد که غذا و کلاهای موجود را آماده می‌کنند.

جایگزینی صف‌های پرداخت در فروشگاه‌ها با یک سری سنسورها و دفاتر ثبت پول با یک تعدادی آی‌پدهای چرخشی، که به این جایگزینی‌ها تجربه خرید بدون اصطکاک گفته می‌شود، باعث ایجاد یک تجربه خرید جدید برای خریداران می‌شود. این درست مانند همان کاری است که آمازون انجام داده و امیدوار است بتواند بدین وسیله و با جمع‌آوری داده‌های خریداران، سودش را افزایش دهد.

خریداران هنگان خرید در فروشگاه‌های آمازون می‌توانند با حسابی که متصل به پروفایل آمازونشان است پرداختشان را انجام دهند. هر خرید انجام‌شده ثبت و برای دریافت اطلاعات رفتاری و ترجیحات مشتری تجزیه‌وتحلیل می‌شود. دوربین‌های پیشرفته‌ای هم در فروشگاه‌های آمازون گو وجود دارد که تمام حرکات خریداران را هنگام خرید از فروشگاه تحت نظر می‌گیرند، در این دوربین‌ها از همان فناوری استفاده شده که برای هدایت و رهبری ماشین‌های خودران به کار گرفته می‌شود.

مباحث بسیاری در حوزه به‌‌روزرسانی فروشگاه‌ها به سمت کلود وجود دارد؛ مباحثی ازجمله از بین رفتن فرصت‌های شغلی برای صندوقداران و فروشندگان و همینطور در حوزه امنیت سایبری و فناوری اطلاعات، به‌ویژه در زمان بروز حوادث و فجایع وجود دارد.

گزارش اخیری از بریتانیا هم به مباحث نظارت و سواستفاده اشاره شده بود. در یک اقتصاد بدون پول نقد، زوج‌هایی که حساب‌های بانکی مشترک دارند می‌توانند به‌راحتی خریدهای یکدیگر را ردیابی کنند و همین موضوع امکان برخی سواستفاده‌ها را برای مجرمان مسیر می‌سازد.

باید گفت که جامعه بدون پول نقد روز به روز از محبوبیت بیشتری برخوردار می‌شود. شعبه دوم آمازون گو در منطقه اقتصادی سانفرانسیسکو راه‌اندازی شد.فروشگاه‌های والمارت و تسکو هم در حال راه‌اندازی فروشگاه‌های بدون پول نقد مشابه هستند. رستوران محبوب سوئیت‌گرین، خرده‌فروشی مردانه بونوبوس و سالن درای‌بار هم ازجمله کسب‌وکارهایی هستند که پول کاغذی را رها کرده و به کارمندانشان گفته‌اند که صرفا از مشتریان پرداخت‌های دیجیتالی را پذیرش کنند.

شرکت ویزا هم به‌تازگی به 50 کسب‌وکار کوچکی، که اکثرا در حوزه غذا فعالیت می‌کنند و توانستند «چالش بدون پول نقد» ویزا را برنده شوند، 10 هزار دلار جایزه اهدا کرده است.

یکی از برندگان این جایزه ویزا می‌گوید: «ما برای اینکه بتوانیم با افراد میلنیال خودمان را تطبیق دهیم، به روند بدون پول نقد ادامه می‌دهیم.»

از بین رفتن پول نقد میلیارد دلار پول برای شرکت‌های کارت‌های اعتباری به همراه خواهد داشت. بر اساس گزارشی از وال استریت ژورنال سال گذشته شرکت‌های ویزا و مسترکارت توانستند 43 میلیارد دلار از طریق کارمزدی که خریدار برای استفاده از کارت‌های نقدی یا اعتباری پرداخت می‌کند، به دست آورند.

تغییر رویه کسب‌وکارها به سمت مدل‌های پرداخت با کارت بدون اصطکاک یکی از سودمندترین ابزارها است. چنین طراحی سریع و رضایت‌بخش است و مشتریان ممکن این موضوع را ندانند که میلیاردها دلاری که به‌صورت نامرئی در این کارمزدهای میکرو وجود دارد باعث می‌شود تا فروشگاه‌ها به سمت پرداخت‌های tap to pay تغییر مسیر دهند.

اما از آنجایی که تمایز میان موجودی و پول (cash and money) ممکن است ارتباط چندانی به صاحبان رستورانی که تمرکز محصولات جدیدشان را روی میلنیال‌ها گذاشته‌اند باعث شد تا برخی قانون‌گذاران به این موضوع بپردازند که طراحی بدون پول نقد را طراحی کلاسیست بنامند.

در ماه نوامبر ریچی تورس، عضو شورای شهر نیویورک در لایحه‌ای تمام خرده‌فروشان بدون پول نقد را تحریم کرد. لایحه‌ مشابهی هم در فیلادلفیا و واشنگتن هم مطرح شد و البته اقدامات شیکاگو در این راستا با شکست روبه‌رو شد.

تورس در این باره می‌گوید: «به جهاتی می‌توان گفت الزام به وجود کارت برای خرید و مصرف کالاهای موردنیاز مشابه نیاز به الزام به ارائه مدرک شناسایی برای دوران رای‌گیری و انتخابات است. به نظر من تاثیر هر دو یکی است و این موضوع می‌تواند قدرت جامعه رنگین پوست را کاهش دهد.»

بر اساس گزارشی از سازمان بیمه سپرده فدرال، 17 درصد از خانه‌دارها سیاه‌پوست و 14 درصد از افراد اسپانیایی هیچ حساب بانکی در سال 2017 نداشتند. برخی اعتبار ضعیفی داشتند و برخی مشاغلی دارند که صرفا حقوقشان را با پول نقد پرداخت می‌کنند.

به این ترتیب امکان پرداخت بدون پول نقد گزینه مناسبی برای آنها نیست. همانطور که خریدارانی که قصد خرید از فروشگاه آمازون گو را دارند نمی‌توانند بودن داشتن اپلیکیشن مخصوص از فضای لابی فروشگاه جلوتر روند؛ فروشگاه‌های بدون پول نقد هم فضایی را ایجاد کردند که همه به جز اقشار کم‌درآمد می‌توانند به آن وارد شوند.

در همین راستا، افرادی که هیچ حساب بانکی ندارند تنها دو راه دارند اول اینکه از طریق موسسات بانکداری سنتی به اقتصاد دیجیتال بپیوندند و گزینه بعدی اینکه کلا از این فضای جدید ناپدید شوند.

منبع: The Atlantic

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.