راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی به‌روزرسانی سامانه نهاب را به بانک‌ها ابلاغ کرد

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری تکلیف کرد که آمار و اطلاعات مشتریان را در سامانه نهاب به‌روزرسانی کنند.

به گزارش ایلنا، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به مدیران عامل بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست‌بانک، موسسات اعتباری غیربانکی و بانک مشترک ایران – ونزوئلا آورده است:

احتراما همانگونه که استحضار دارند شناسایی مشتری از مهم‌ترین ارکان مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است. در همین راستا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اجرای ماده (۲۰) آیین‌نامه اجرایی قانون مبارزه با پولشویی و قوانین و مصوبات مختلف از جمله بندهای (الف) و (ب) ماده ۱۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه و همچنین ابلاغیه شماره ۱۲۳۲۱۸ مورخ ۱۳۹۳.۱۰.۱۷ جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم رییس‌جمهور به راه‌اندازی سامانه نظام هویت‌سنجی الکترونیکی بانکی موسوم به نهاب اقدام کرده است.

نهاب، پایگاه جامع و یکپارچه اطلاعات هویتی مشتریان موسسات اعتباری به شمار می‌آید و شناسایی کامل مشتریان موسسات مذکور و ایجاد کنترل‌های لازم بر نحوه عملکرد آنها در شبکه بانکی کشور را تسهیل و تسریع می‌کند.

این پایگاه داده به هر یک از مشتریان شبکه بانکی کشور شناسه منحصربه‌فردی به نام شهاب تخصیص می‌دهد که در این صورت لازمه بهره‌مندی از خدمات بانکی برخورداری از شناسه مذکور خواهد بود. ماموریت سامانه موصوف در پنج فاز طراحی شده و در حال حاضر مرحله برون‌خط سامانه نهاب تقریبا تکمیل شده و به‌زودی آن مرحله اجرایی خواهد شد.

علاوه بر این چنانچه مستحضرند در قانون اصلاح صدور چک مصوب جلسه علنی مورخ ۱۳۹۷.۰۸.۱۳ مجلس شورای اسلامی ابلاغی طی بخشنامه شماره ۹۷.۳۲۰۴۶۵ مورخ ۱۳۹۷.۹.۱۲، بانک‌ها موظف شده‌اند صحت مشخصات متقاضی دسته چک را با استعلام از سامانه نظام هویت‌سنجی الکترونیکی بانکی (نهاب) احراز کنند.

لذا ازاین‌پس قبل از اعطای دسته چک به متقاضیان، لازم است هویت متقاضی از طریق استعلام از سامانه نهاب احراز شود.

با عنایت به مراتب مذکور و همچنان که بیشتر طی نامه شماره ۹۷.۲۷۲۲۳۳ مورخ ۱۳۹۷.۰۸.۰۵ اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی اعلام شود. آخرین به‌روزرسانی مشتریان دارای شناسه شهاب بانک‌ها و موسسات اعتباری با هدف احراز صحت آمار و اطلاعات مشتریان شبکه بانکی کشور در سرور انتقال فایل سامانه نهاب قرار گرفته است.

لذا ضمن اعلام اینکه مسئولیت هرگونه مغایرت در اطلاعات مذکور، متوجه هیات مدیره و هیات عامل آن بانک – موسسه اعتباری است، خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و با احاظ مفاد بخشنامه شماره ۹۶.۱۴۹۱۵۳ مورخ ۱۳۹۶.۵.۱۶ به‌تمامی واحدهای ذی‌ربط به آن بانک- موسسات اعتباری ابلاغ شده و نسبت به مطابقت و به‌روزرسانی آمار و اطلاعات مشتریان آن بانک یا موسسات اعتباری اقدام انجام پذیرد.

این بخشنامه به امضای حمیدرضا غنی‌آبادی و فرید کیان در تاریخ ۱۳۹۷.۹.۲۷ رسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.