راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در حاشیه دومین همایش تهران هوشمند مطرح شد / مدیر بازاریابی فینوتک: APIها مکانیزمی برای برون‌سپاری ارائه‌ خدمات هستند

«چالش‌های نوآوری باز در اکوسیستم فناوری اطلاعات ایران» عنوان کارگاه ارائه محصولی بود که توسط سعید قدوسی‌نژاد، مدیر بازاریابی فینوتک در دومین همایش تهران هوشمند برگزار شد.

سعید قدوسی‌نژاد، در این کارگاه ضمن بیان چالش‌های نوآوری باز در اکوسیستم فناوری اطلاعات ایران گفت: «بین سرویس‌دهندگان، کسب‌وکارهای بزرگ و کسب‌وکارهای کوچک به دلیل وجود بوروکراسی، چندگانگی مراجع، نبود مکانیزم اعتماد متقابل، دشواری برقراری ارتباط با سازمان، ناهمخوانی سیستم‌های داخلی کسب‌وکارها و فقدان مدل درآمدزایی خلاهای ارتباطی وجود دارد.»

قدوسی‌نژاد با ذکر این چالش‌ها گفت: «تمرکز ما در ارائه API بانک‌ها، شهرداری‌ها و نهادهای دولتی است و آن‌ها می‌توانند خدماتشان را به‌خصوص در شهرهای بزرگ با مقیاس‌پذیری بالا ارائه کنند.»

او توضیح داد: «به دلیل اینکه تماس مستقیم بین ارائه‌ سرویس و درآمد نهاد ارائه‌دهنده وجود ندارد، نهادهای عمومی به‌ مرور از خواسته‌های مشتریانشان فاصله می‌گیرند. اما اگر این نهادها با اعطای این دسترسی‌ها نهادهای خصوصی آن‌ها را توانمند کنند، خدمات بهتر و گسترده‌تری به مردم ارائه خواهد شد.»

قدوسی نژاد نقش API را در پل زدن به سرویس‌دهنده‌های بزرگ و کسب‌وکارهای کوچک، خودکارسازی، یکپارچه‌سازی سرویس‌های همگانی با خدمات خود کسب‌وکارها، افزایش درگاه‌های ارائه خدمات، افزایش دسترس‌پذیری خدمات برای مصرف‌کنندگان نهایی و مقیاس‌پذیری بیشتر عنوان کرد.

مدیر بازاریابی فینوتک ادامه داد: «این نحوه از ارائه‌ سرویس به دلیل شفافیت اطلاعاتی، ضمانت اجرایی بیشتری دارد. از سوی دیگر محاسبه سریع و دقیق بهای خدمات از مزیت‌های استفاده از APIهاست.»

او با بیان اینکه APIها مکانیزمی برای برون‌سپاری خدمات هستند، گفت: «در این روش می‌توان بر روی پیمانکار کنترل داشت و سطح امنیت را هم بالاتر برد. همچنین می‌توان برای پیمانکاران سطح دسترسی تعریف کرد.»

در ادامه این کارگاه، چالش‌های بانکداری باز در اروپا، آسیا و آمریکا بررسی شد. فرهنگ سازمانی، دغدغه امنیتی، عدم تفهیم مطالب مرتبط با API، بودجه، تکنولوژی و زیرساخت و قوانین از جمله چالش‌هایی بود که مورد بررسی قرار گرفت. در این مقایسه، نشان داده شد که آسیا در بخش‌های دغدغه‌های امنیتی، قوانین، عدم تفهیم مطالب مرتبط با مفاهیم API و فرهنگ سازمانی با موانع رشد بیشتری روبه‌رو است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.