راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چگونه بهترین اپلیکیشن‌های بانکی را بسازیم

باتوجه به اینکه بانکداری شعبه‌ای به شیوه سنتی کم‌کم رو به زوال است و مصرف‌کنندگان اپلیکیشن‌های موبایلی را برای مدیریت سریع و آسان نیازهای مالی‌شان با آغوش باز پذیرفته‌اند؛ به همین دلیل موسسات مالی در تلاش‌اند تا بتوانند خودشان را با دنیای جدیدی که بانکداری دیجیتالی در اولویت قرار دارد، وفق دهند.

چنین روندهایی از زمانی آغاز شد که نسل‌های میلنیال، افرادی که فاصله زیادی از زمان‌هایی که برای انجام کارهای بانکی مجبور بودیم در صف بایستیم، دارند، وارد جامعه و بازار کار شدند. درنتیجه اکثر بانک‌ها بایستی برای برآورده کردن نیازهای مالی آنها راهکارهای دیجیتالی ارائه دهند.

باید گفت که تحولات فین‌تک موجب توسعه بسیار زیاد بانکداری موبایلی شده است؛ آماروارقام نشان می‌دهد که 51 درصد کاربران تلفن همراه در سال 2016 از طریق تلفن همراهشان به سرویس‌های مالی دسترسی داشتند در حالی که این تعداد در سال 2009 تنها 18 درصد بود.

درنتیجه نه‌تنها رقابت میان بانک‌ها برای ایجاد برترین تجربه اپلیکیشن به مشتریان وجود دارد، بلکه در دوران راهکارهای فین‌تک نوآورانه، پای این رقابت به بازیگران غیربانکی که ابزارهای مدیریت پول ارائه می‌دهند نیز کشیده شده است.

در این رقابت بانک‌ها چطور می‌توانند صدرنشین باشند و تجربه اپلیکیشن خودشان را بهبود بخشند و دوام داشته باشند؟

 

پرداختن به قابلیت‌ها

ویژگی و قابلیت‌ها جزو اولین‌ها و مهمترین‌ها بوده‌اند. نظرسنجی سیتی‌بانک نشان می‌دهد که 80 درصد مردم معمولا بانکی را انتخاب می‌کنند که اپلیکیشن آن بانک بیش از پنج قابلیت و ویژگی داشته باشد. مصرف‌کنندگان برای انجام کارهای بسیاری به اپلیکیشن‌های بانکی مراجعه می‌کنند و به همین دلیل هم بانک‌ها باید متناسب با نیاز مصرف‌کنندگان اپلیکیشن‌ها را طراحی کنند.

اما خود مشتریان خواهان دیدن چه قابلیت‌های افزوده‌ای هستند؟ بررسی اپلیکیشن‌ها در اپ استور اپل و پی‌استور گوگل نکات مهمی را ارائه می‌دهد: مصرف‌کنندگان خواهان خدمات به مشتریان باکیفیت هستند و باتوجه به ماهیت سرویس‌ها، کاربران برای ویژگی‌های امنیتی مانند تشخیص چهره و شناسه اثر انگشت ارزش بسیار زیادی قائل هستند. توصیه‌های آنی، ابزارهای بودجه‌بندی شخصی و برنامه جوایز نقدی هم از دیگر برنامه‌هایی است که به گفته اکسنچر طرفداران زیادی میان مشتریان دارد.

 

رها کردن کنترل

معمولا مشتریان می‌خواهند تا در تجربه بانکداری‌شان احساس قدرت کنند و بانک‌ها می‌توانند با ارائه قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که مالکیت امور مالی مشتریان را به دست خودشان می‌دهد، قدرت مشتریان را افزایش دهند و درنتیجه وفاداری و روابط دوجانبه سودمندی به ارمغان بیاورند.

ابزارهای مدیریت پول مانند نوتیفیکشن‌های بودجه با بینش‌های ناشی از تجزیه‌وتحلیل هزینه‌ها، به مصرف‌کنندگان اطلاعات سودمندی ارائه می‌دهند که به آنها در اتخاذ تصمیمات مالی کمک بسیار می‌کند.

همچنین اپلیکیشن‌هایی که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند سرمایه‌های خودشان را آنطور که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند یا برنامه‌های سفارشی‌سازی‌شده خودشان را برای خرج کردن پولشان داشته باشند، به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های مالی خودشان را برای دستیابی به اهداف و آرزوهایشان ایجاد کنند.

 

یک تجربه کاربری قاطع

درست همانطور که کاربران می‌خواهند در تجربه بانکداری دیجیتالشان احساس امنیت داشته باشند، می‌خواهند این احساس را هم داشته باشند که اپلیکیشن برای آنها طراحی شده است. ابتدا بانکداری موبایلی به‌عنوان یک استراتژی کاهش هزینه برای بانک‌های بزرگی ارائه شد که به‌دنبال راه‌هایی برای کاهش ترافیک و جمعیت در شعب محلی‌شان بودند. اما تمرکز بانک‌ها کم‌کم تغییر پیدا کرد. طی پنج سال گذشته بانک‌ها دیگر تمرکزشان را از روی عملکردهای خوشان برداشته‌اند و اهمیت تجربه کاربری را به‌خوبی درک کرده‌اند.

زمانی که از مشتریان درباره تجربه دیجیتالی که از موسسه مالی‌شان داشتند سوال پرسیده شد، 68 درصد کاربران به دنبال چیزی بودند که درکش راحت‌تر باشد و 62 درصد آنها نیز گفتند نیاز به اپلیکیشنی دارند که کار با آن بسیار ساده و راحت باشد.

 

ترکیب نیروها

ترکیب برخی از این قابلیت‌های تقاضا شده با طراحی که استفاده از آنها را راحت و آسان می‌کند باعث می‌شود تا درنهایت یک تجربه بانکداری موبایلی بسیار عالی به مشتری ارائه داده شود. باید به این مورد هم اشاره کرد که با بهینه‌سازی تجربه کاربری و اضافه کردن برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌ها از مهمترین تفاوت‌ها میان یک اپلیکیشن خوب و یک اپلیکیشن عالی است.

اما اصلی‌ترین نکته این است که به خاطر بسپارید چه کسی از اپلیکیشن بانکی شما استفاد می‌کند. زمانی که بانکداری دیجیتال نیازهای مشتری را در اولویت قرار دهد بودن شک همه برنده هستند.

منبع: PaymentsJournal

1 دیدگاه
  1. مصطفی جوادی می‌گوید

    سلام .من یک برنامه نویس هستم .میخوام اپلیکیشنی که در مورد خدمات بانکی ساختم رو منتشر کنم .نیاز به چه مجوزاتی دارم؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.