راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی تحول دیجیتال در صنعت بانکداری سوئد

واحد مطالعات تحول دیجیتال شرکت داتین گزارشی درباره تحول دیجیتال صنعت بانکداری در سوئد منتشر کرده است. صنعت بانکداری سوئد، مدتها به‌عنوان صنعت پیشرو در حوزه دیجیتال مطرح بود با این حال، اخیرا نسبت به سایر صنایع، عقب مانده است. مطالعات متعددی در خصوص دیجیتال‌سازی در صنعت بانکداری انجام شده است اما هیچ یک به‌صورت جامع در رابطه با استراتژی‌های مورد نیاز تحول دیجیتال، صحبت نکرده‌اند. با توجه به نو بودن این مبحث، مطالعات اندکی در دسترس است.

«مهم‌ترین عوامل دیجیتال‌سازی تجربه مشتری کدام‌اند و دیجیتال‌سازی چه پیامدهایی به همراه خواهد داشت؟» شاید پاسخ به این پرسش، ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده باشد اما از آنجایی که هیچ یک از تحقیقات انجام شده در صنعت بانکداری به صورت جامع دررابطه با استراتژی‌های مورد نیاز تحول دیجیتال صحبت نکرده‌اند؛ به نظر رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها کمی دشوار باشد.

در این تحقیق سعی شده تا به این پرسش‌ها در صنعت بانکداری سوئد پاسخی داده شود. یافته‌های این تحقیق که متن آن توسط واحد مطالعات تحول دیجیتال داتین ترجمه شده، شامل عوامل موثر بر تحول دیجیتال، تاثیرات تحول دیجیتال، استراتژی‌های دیجیتال، عوامل قانونی، رضایت مشتری و شخصی‌سازی بانکداری دیجیتال در سوئد است.

به‌صورت کلی می‌توان گفت که دیجیتال‌سازی به دلایل متعدد در کانون توجه تمامی بانک‌ها بوده است. به‌صورت کلی می‌توان این دلایل را به دو دسته درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم کرد. ازجمله عوامل درون سازمانی می‌توان به روان‌سازی فرایندهای داخلی و آزاد کردن منابع موجود برای سایر پروژه‌ها اشاره کرد و دلیل برون سازمانی هم مرتبط با تجربه مشتری است.


معرفی صنعت بانکداری در سوئد


سیستم بانکی سوئد تحت قوانین ملی این کشور و نیز قوانین اتحادیه اروپا عمل می‌کند و به چهار دسته‌بندی تقسیم می‌شود: شرکت‌های بانکی سوئد، بانک‌های بین‌المللی، بانک‌های پس‌انداز و بانک‌های تعاونی. در حال حاضر دارایی سیستم بانکی سوئد تقریبا ۴۰۰ درصد تولید ناخالص ملی این کشور است که این موضوع نشان‌دهنده اهمیت این صنعت است.

براساس برخی مطالعات انجام‌شده، صنعت بانکداری در اروپا در انتهای لیست صنایع پیشرو در حوزه دیجیتالی شدن قرار دارد. نتایج این بررسی نشان می‌دهد از هر چهار بانک، تنها یک بانک برای پیاده‌سازی تحول دیجیتال، دارای استراتژی سازمانی است. اکثر بانک‌ها به جای تمرکز بر استراتژی جامع، تنها به‌صورت بخشی و جزئی، برتحول تمرکز کرده‌اند که این امر منجر به عدم تمرکز و چندپارگی دیجیتال می‌شود.


فناوری اینترنت در بانکداری کشورهای اسکاندیناوی


بهره‌گیری از فناوری اینترنت در صنعت بانکداری کشورهای اسکاندیناوی مزایای متعددی داشته است. هرچند دو عامل اصلی از دیدگاه مشتریان چنین محصولات دیجیتالی، اعتماد و محرمانگی است. اعتماد عامل کلیدی در پذیرش خدمات اینترنت بانک است و محرمانگی نیز جهت اقناع مشتریان به امن بودن تراکنش‌های اینترنت بانک، بسیار مهم است.


عوامل موثر بر تحول دیجیتال


هشت عامل موثر بر تحول دیجیتال از دید پاسخ‌دهندگان در شکل زیر آورده شده است. ۸۰ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که دیجیتالی‌شدن با روان‌سازی و بهره‌ورتر شدن فرایندهای داخلی بسیار موثر است.

مهمترین عوامل موثر بر تحول دیجیتال

تاثیرات تحول دیجیتال


مصاحبه‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که تحول دیجیتال بر المان‌های مختلفی در صنعت بانکداری سوئد تاثیر گذاشته است و این تاثیر هم در حوزه سازمانی و هم در حوزه بازار است. این تاثیرات در شکل زیر نشان داده شده است.

تاثیرات تحول دیجیتال بر بانک‌ها در عمل

شخصی‌سازی بانکداری دیجیتال


پاسخ‌دهندگان عواملی که بیشترین تاثیر را در ایجاد خدمات بانکداری دیجیتال شخصی‌سازی شده دارد، ارائه کردند. تمامی این عوامل مرتبط با مشتری است و براساس بخش‌های مشتریان و تجربه دیجیتال آنها است.

چگونگی تاثیر شخصی‌سازی بانکداری در رویکردهای تعامل بانک با مشتریان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.