راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نشست نقش فناوری‌های مالی و پرداخت در توسعه خدمات شهرهای هوشمند مطرح شد / رگولاتوری در حوزه پرداخت شهری را چه نهادی انجام دهد؟

نشست «نقش فناوری‌های مالی و پرداخت در توسعه خدمات شهرهای هوشمند» در دومین روز از همایش و نمایشگاه تهران هوشمند برگزار شد. در این نشست حسین اسلامی، معاون توسعه کسب‌وکار گروه داده‌پردازی بانک پارسیان، جعفر پشامی، مدیرعامل توسن سها، عماد ایرانی، معاون فنی شرکت فاش، مهدی عبادی، دبیر انجمن فین‌تک و ناصر غانم‌زاده، مدیرعامل استارت‌آپ نیو حضور داشتند. رضا قربانی، سردبیر ماهنامه عصر تراکنش به عنوان مدیر پنل حاضر بود.

در ابتدای این نشست استارت‌آپ‌های مانیکس، سی‌پی و جیبیت به معرفی فعالیت‌ها و برنامه‌های خود پرداختند.

در ادامه قربانی، پنل را با یک سؤال آغاز کرد. او از جایگاه کسب‌و‌کارهای فین‌تک در شهر هوشمند پرسید که در پاسخ به این پرسش، اسلامی گفت: «شهر هوشمند، شهر سنسور و دیوایس نیست. شهری است که کیفیت زندگی در آن بالاست و تصمیمات هوشمند در آن گرفته می‌شود. هر چقدر بتوانیم تسهیل‌گری کنیم، شهر هوشمندتر می‌شود که اینجا فین‌تک مطرح است.»

در ادامه قربانی پرسش دیگری مطرح کرد و گفت: «آیا کسب‌‌وکارها در تهران توانسته‌اند ما را به شهر هوشمند نزدیک کنند؟»

در پاسخ به این سؤال، پشامی گفت: «نیاز به پرداخت خرد از سوی شهرداری‌ها مطرح شده و شرکت‌ها نیز در راستای اهداف شهر هوشمند فعالیت کرده‌اند.»

در ادامه سؤال دیگری از سوی رضا قربانی مطرح شد. او گفت: «کسب‌وکارهای فین‌تک بیشتر پرداختی هستند. در چنین شرایطی کسب‌وکارهای فین‌تک چه نقشی در شهر هوشمند دارند؟»

مهدی عبادی در این باره گفت: «فین‌تک یک جایگاه زیرساختی دارد و مستقیم در شهر هوشمند اثرگذار نیست. زیرساخت پرداختی را فین‌تک‌ها تأمین می‌کنند. در انجمن فین‌تک این موازنه در حال تغییر است.»

در ادامه غانم‌زاده به جایگاه استارت‌آپ‌های فین‌تک در شهر هوشمند اشاره کرد و گفت: «ما استارت‌آپ‌های فانتزی زیاد داریم و این یکی از معایب اکوسیستم است. اگر خواسته چیزی نباشد مردم از آن استفاده نمی‌کنند. ما به سمت دیجیتال‌سیتی می‌رویم اما نام آن را اسمارت‌سیتی می‌گذاریم. خیلی از این امکانات برای مردم آرامش ایجاد می‌کند.»

همچنین عماد ایرانی درباره استارت‌آپ‌های فانتزی گفت: «فین‌تک‌ها قرار نیست شهر را هوشمند کنند. فین‌تک‌ها همه جا هستند و تعریف مشخصی دارند. ما سیستم اعتباری نداریم و این یکی از بخش‌هایی است که فین‌تک‌ها می‌توانند در آن فعال باشند. ما تا وقتی استارت‌آپ‌هایی با ایده‌های بد نداشته باشیم کار خوب نخواهیم داشت.»

 

رگولاتوری در حوزه پرداخت شهری

در ادامه و درباره رگولاتوری در این حوزه مهدی عبادی گفت: «شرکت‌های بزرگ می‌توانند رگولاتوری پرداخت و مالی را در این حوزه انجام دهند.»

به گفته پشامی اگر شهرداری بتواند زمینه‌ای را برای تولد یک راهکار داشته باشد، بهترین کار است. او گفت: «شهرداری این مسیر را آغاز کرده اما اگر سازمان فاوای شهرداری در ادامه آن نباشد بهتر است چون زیرساختی است که بعداً می‌خواهد از شهرداری خارج شود.»

همچنین ایرانی با اشاره به اینکه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های بزرگ در این مسیر به استارت‌آپ‌های کوچک راه نمی‌دهند، گفت: «در طرحی که به عنوان پرداخت خرد شهری مطرح کردیم همه می‌توانند بیایند. یکی از دلایل ورود شهرداری هم این بوده که همه بتوانند به این حوزه بیایند.»

غانم‌زاده هم به این موضوع اشاره کرد که من مخالف این رگولیشن‌ها هستم و نمی‌توانیم جلوی رقابت بگیریم.

عبادی هم دغدغه ایرانی را درست خواند و گفت: «این جایگاه می‌تواند باعث شکل‌گیری نهادی مانند شاپرک شود که انتقادات زیادی به آن می‌شود.»

ایرانی به مدل غلط کارمزدی در ایران اشاره کرد و گفت: «در دنیا پذیرنده‌ها کارمزد می‌دهند. در ایران تا مدل دریافت کارمزد تغییر نکند هیچ‌کدام از این شرکت‌ها رشد نمی‌کنند.»

پشامی ابراز امیدواری کرد که تعدادی شرکت با مجوز پرداخت خرد از سوی بانک مرکزی در این حوزه ورود پیدا کنند و سازمان فاوای شهرداری این امکان را فراهم کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.