راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در نخستین روز از سومین کنفرانس تجربه کاربری شیراز مطرح شد / چگونه یک طراحی خوب داشته باشیم؟

نخستین روز از سومین کنفرانس تجربه کاربری شیراز با شعار «برای آنها که به زندگی اهمیت می‌دهند»، روز چهارشنبه 21 آذر در دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

نخستین سخنران رویداد تجربه کاربری شیراز امیرعباس کاشف، طراح محصول و معمار داخلی بود. کاشف در ابتدا تاکید کرد که اگر آگاهی را دنیای دانستن بدانیم، خلاقیت دنیای ندانستن است. او در ادامه به تعریف دیزاین پرداخت و گفت: «دیزاین یک پروسه است نه اتفاق. باید یافتم یافتمِ ارشمیدس برای ما هم اتفاق بیفتد.»

کاشف با طرح سوال قدرت طراحی چیست؟ سخنرانی خود را ادامه داد و گفت: «قدرت طراحی ترکیبی از مهارت‌ها، دانش، درک و تخیل است که با تجربه استحکام می‌یابد. تفکر دیزاین، تفکر چاره‌جوست.»

او ویژگی‌های طراحان را برشمرد و گفت: «طراح باید بتواند تصویرسازی کند و به تفکرات خود تجسم بخشد. T شکل باشد؛ به این معنا که علاوه بر تخصص در حوزه خود، در محور عمودی حوزه‌های دیگر را هم کنکاش می‌کنند. یک طراح هیچ‌گاه نمی‌خواهد محصولش در بهترین موزه‌های دنیا به نمایش گذاشته شود.»

دیگر سخنران رویداد تجربه کاربری شیراز که در دانشگاه علوم پزشکی این شهر برگزار شد، حسین سپهری، مدیر طراحی در گروه طراحی سپیدار بود.

سپهری به بررسی چند فضای معماری در شهرهای مختلف ایران پرداخت و میزان اقبال مردم در آنها را نشان داد. سپس با طرح یک پرسش عنوان کرد: «اگر مردم از فضایی استقبال نکنند، چه چیزی در انتظار آن فضاست؟ برای اینکه فضایی داشته باشید که مردم از آن استقبال کنند، باید روابط، احساسات و الگوها را استخراج کنید. نکته مهم دیگر همدلی است که طراح باید با کاربر داشته باشد.»

او بهبود مستمر در فضاها را مشروط بر این خواند که باید باور کنیم همه در یک قایق هستیم و همه با هم پارو بزنیم.

 

چالش‌های طراحی در کسب‌وکارها

پنل «چالش‌های طراحی در کسب‌وکارها» با حضور احسان تمیز، مدیر تحقیق و توسعه شهر فافا، رسام رستمی، طراح سابق محصول اسنپ و صالح برادران امینی، طراح خدمات و شبکه کسب‌وکار اپراتور اول پست غیردولتی کشور در رویداد تجربه کاربر شیراز برگزار شد.

در این پنل، رستمی با بیان اینکه یک سری نیاز برای ما در کسب‌وکار ایجاد شده که در این حوزه تولیدکننده‌ها به‌عنوان نیروی فنی برای آن آماده‌تر بودند، گفت: «در حال حاضر به چالش‌هایی برمی‌خوریم که رشد نیاز و تقاضا با هم همزمان شده است اما فضا آمادگی این همه نیازمندی را ندارد.»

در ادامه برادران امینی گفت: «اگر تفکر دیزاینی را یاد بگیرید، می‌توانید با واقعیت زندگی خود آشنا شوید و دیزاین درستی انجام دهید تا چالش‌های واقعی خود را حل کنید.»

تمیز از این گفت که باید یک مدیر، خود را جای مشتری قرار دهد. او ادامه داد: «به‌این‌ترتیب باید نیازسنجی انجام شود و سیستم را برای صرف هزینه‌های ضروری متقاعد کرد.»

آرش سروری که به‌عنوان مجری در این پنل حضور داشت سوالی را مطرح کرد مبنی بر اینکه راهکار شما برای مقابله با چالش‌های طراحی در کسب‌وکار چیست؟

در این‌ باره تمیز به افزایش تجربه اشاره کرد و گفت: «نگرش، تجربیات و یکدلی در سیستم به یکدست شدن کمک می‌کند. همین موضوع چالش‌ها را آسان‌تر می‌کند و می‌توان به استقبال آنها رفت.»

رسام با اشاره به الزام شناخت حقایق و اتفاقاتی که در حال وقوع است، گفت: «باید مسائل را با هر شیوه‌ای که می‌توان شناخت. یکی از مسائل ما در سازمان‌ها سطح پایین ارتباطات است به‌گونه‌ای که خواسته‌ها و انتظارات مشخص نمی‌شود.»

در پایان صالحی الزام طراحی را مطرح کرد و گفت: «باید نیاز جامعه را شناخت، باید دیزاین را درست یاد بگیریم.»

«چرا باید Product Designer باشیم؟» عنوان ارائه کیارش امالی‌وند، طراح ارشد تجربه کاربر در دیجی‌کالا در رویداد تجربه کاربری شیراز بود.

او با اشاره به اینکه جهان روزبه‌روز هوشمندتر می‌شود و همین باعث شده از محصولات فیزیکال به سمت دیجیتال برویم، گفت: «هر ساعت یک نقش جدید در طراحی محصول اضافه می‌شود.»

 

چگونه اعتمادسازی کنیم؟

شهرزاد میرجهانی و عاطفه شفیعی، آخرین سخنرانان در نخستین روز از رویداد تجربه کاربری شیراز بودند. در ابتدا شهرزاد میرجهانی، کارشناس ارشد تفکر دیزاین درباره اعتمادسازی به‌وسیله طراحی گفت: «اعتماد باید در سه لایه ایجاد شود. اعتماد به فرد غریبه، اعتماد به پلتفرم و اعتماد به ایده.»

او به روش‌های اعتمادسازی اشاره کرد و مصداق‌های مختلف در دنیا را نام برد. میرجهانی گفت: «اعتمادسازی از طریق جذب مبلغان اولیه، اعتمادسازی از طریق تشویق رفتارهای مطلوب و تنبیه رفتار نامطلوب، اعتمادسازی از طریق تشویق کاربران به تکمیل اطلاعات، اعتمادسازی از طریق مدیریت کامل تعامل در فضای پلتفرم، طراحی اعتماد از طریق ساخت فرهنگ مشخص در پلتفرم و طراحی اعتماد از طریق ایجاد اعتبار شخصی انواع روش‌هایی هستند که می‌توان با آن اعتماد کاربر را جلب کرد.»

عاطفه شفیعی، مدیر محصول هواپیمایی ماهان، به بررسی چالش‌های سازمان‌های اینترپرایز پرداخت. او گفت: «نداشتن تعریف از UX، مقاومت در برابر همکاری متقابل، سختی کار در سازمان‌های بزرگ، فواصل زمانی زیاد در تحویل هر نسخه نرم‌افزار، نرم‌افزارهای قبلی سازمان، ترس از شکست در پروژه، سختی کار با افراد تازه‌وارد و توجه به این نکته که خریدار شما کاربر نهایی شما نیست، مهم‌ترین چالش در این نوع از سازمان‌هاست که بلوغ بالایی دارند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.