پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
نشست تخصصی «حرکت به سمت شهر هوشمند، الزامات و تجارب» در حاشیه همایش تهران هوشمند برگزار شد
نشست تخصصی «حرکت به سمت شهر هوشمند، الزامات و تجارب» همزمان با هفته تهران هوشمند، دوشنبه 19 آذر در سالن حافظ مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
فرهاد توکل همدانی، مدیر اجرایی مرکز تهران هوشمند مدیر این پنل بود و اعضای آن، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس فناوری اطلاعات ایران، عطاءالله ملکی تبار، رئیس مرکز فناوری اطلاعات ارتباطات و امنیت نهاد ریاست جمهوری، شهریار آل شیخ، معاون برنامهریزی و توسعه شهرداری مشهد، محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شهر تهران، سپهر موسوی زاده، رئیس کمیته ملی شهرهای پایدار هوشمند سوئد بودند.
به گزارش ایرنا کارشناسان حاضر در این نشست ضمن تشریح الزامات شهر هوشمند بر لزوم برنامهریزی، تعیین راهبرد، یکپارچهسازی تمامی سیستمهای دولتی و ایجاد مطالبه و جلب اعتماد شهروندان تاکید کردند.
شهر هوشمند و کاهش فساد
سپهر موسوی زاده، متخصص اکولوژی صنعتی و رئیس کمیته ملی شهرهای هوشمند سوئد بهعنوان یکی از کارشناسان حاضر در این کارگاه، شهر هوشمند را یک رویکرد جامع مدیریت شهری خواند که توسعه پایدار را دنبال میکند.
او شهر را ساختاری پیچیده با زیر سیستمهای درهمتنیده مختلف برشمرد و بر لزوم اتصال تمام اطلاعات موجود در دستگاهها و نهادهای گوناگون به یک زیرساخت جامع و در نهایت سیستم شهری، تاکید کرد.
موسوی زاده تاکید داشت که میتوان به کمک اتصال این اطلاعات فضایی را ایجاد کرد که به ایجاد کسبوکار و بهبود زندگی شهری منتهی باشد.
این متخصص اکولوژی صنعتی تصریح کرد: «درصورتیکه اطلاعات تمام ساختوسازها هوشمند باشد، به تبع آن فساد و تخلف هم کاهش مییابد و حتی برای نحوه بهرهگیری و مدیریت پسماندهای بخشهای مختلف نیز راهکاری در پیش گرفته میشود.»
شفافسازی اطلاعات برای شهروندان
محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران هم در این نشست حضور داشت و به افزایش روزافزون جمعیت شهرها در ایران اشاره کرد.
او افزود: «درصورتیکه در این شهرها بهویژه کلانشهرهایی همچون تهران، مدیریت یکپارچه بهطور کامل محقق نشود نمیتوان انتظار حکمروایی شهری را با بهرهگیری از سیستمهای هوشمند داشت.»
عضو شورای اسلامی شهر تهران هوشمندسازی را سرمشق و الگوی اجباری خواند و آن را یکی از شیوههای غیرقابلانکار مدیریت شهرها برشمرد و گفت: «شهرداری تهران زیرساختهای حوزه هوشمندسازی را بهصورت گسترده و بهروز دارد اما مهمترین چالشهای پیش روی آن، نبود مطالبه مردمی است.»
سالاری بر لزوم ایجاد زمینه دسترسی عموم مردم به اطلاعات و متصل سازی تمام سامانههای اطلاعاتی به یکدیگر تاکید کرد و آن را بستری برای شفافسازی و کاهش تخلفات و فساد برشمرد.
رئیس کمیسون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: «باید اعتمادسازی کرد و اطلاعات را بهصورت شفاف در دسترس مردم قرار داد تا شهروندان هم برای دریافت خدمات هوشمند از سامانههای طراحی و ارائهشده استقبال کنند.»
شهروند خلاق و مسئولیتپذیر
امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در همین نشست با بیان اینکه دسترسی آزاد به اطلاعات هنوز به مطالبه عموم شهروندان تبدیل نشده است، از نبود خلاقیت عمومی برای طراحی و بهرهگیری از خدمات موردنیاز گلایه کرد.
او گفت: «پیش از فناوری، به شهروند خلاق، مسئولیتپذیر، پذیرنده تغییر، تفاوت، روامدار و تولیدکننده خلاق نیاز داریم.»
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: «در نبود شهروند هوشمند و مطالبهگر، هیچ یک از سرویسها و خدمات هوشمند آمادهسازی شده، مورد بهرهبرداری قرار نخواهند گرفت.»
ضرورت یکپارچهسازی سامانههای اطلاعاتی
عطاءالله منش تبار رئیس مرکز فناوی اطلاعات و ارتباطات نهاد ریاست جمهوری هم در ادامه این نشست بر لزوم تعریف یک الگوی بومی از شهر هوشمند تاکید و بیان کرد: «دولت، شهر، شهروند و کسبوکارهای هوشمند باید به موازات و هماهنگی با یکدیگر ایجاد شوند و با یکدیگر تعامل داشته باشند.»
او لازمه ایجاد شهر هوشمند را یکپارچهسازی تمام سامانههای اطلاعاتی و ایجاد تعامل میان آنها برشمرد و این هماهنگی را در مدیریت شهری را موثر و کارآمد اعلام کرد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات نهاد ریاست جمهوری خواستار یکسانسازی تمامی کارتهای هوشمند موجود در اختیار شهروندان سراسر کشور شد و تاکید کرد: «برای حفظ امنیت جدای از تعیین کلمه رمز عبور، راهکارها و ابزارهای امنیتی همچون اثر انگشت، صدا و تصویر صورت افراد وجود دارد و اکنون در بسیاری از اماکن عمومی هم مورد استفاده قرار میگیرد.»
ضرورت مطالبه عمومی
شهریار آل شیخ معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد نیز آخرین سخنران این نشست بود که رویکرد شهر هوشمند را اتصال مراکز اطلاعات به یکدیگر برای خدماترسانی به شهروندان معرفی کرد.
او یکی از مسائل پیش روی هوشمند سازی شهرها را نبود مطالبه عمومی شهروندان اعلام کرد و یادآور شد: «سامانههای مختلف خدماتی به یکدیگر متصل نیستند، درحالیکه میتوانند به آسانی و با در اختیار داشتن یکی از چهار کد شخصی افراد (کد ملی، شماره موبایل، پلاک خودرو و شماره بانکی) همه خدمات را به آنان ارائه کنند.»
معاون برنامهریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد بر لزوم ایجاد یکپارچگی در تمام نقشههای مختلف موجود در دستگاههای گوناگون، مراکز اطلاعات و سامانههای موجود تاکید و تصریح کرد: «حتی درصورتیکه این امکان هم فراهم شود، تا زمانی که مشارکت مردم جلب نشده و مطالبه عمومی در این زمینه ایجاد نشود، نمیتوان هوشمند سازی را به یک پروند اجتماعی تبدیل کرد.»
در همایش تهران هوشمند، 10 نشست تخصصی با موضوع شهر هوشمند برگزار میشود که ازجمله محورهای آنها «نقشه راه شهر هوشمند؛ از ایده تا بلوغ»، «الگوهای مشارکت ذینفعان»، «زیستبوم نوآوری در شهر هوشمند»، «حکمروایی هوشمند و تحول دیجیتال»، «پایداری و زیست پذیری هوشمند سازی شهری و نهادهای ملی» اعلام شده است.