راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نفت ونزوئلا از سال 2019 به ازای توکن پترو مبادله می‌شود

رئیس‌جمهور ونزوئلا گفته است که این کشور مبادله با دلار آمریکا را متوقف خواهد کرد و از سال آینده برای فروش نفت خود از توکن پترو استفاده خواهد کرد.

براساس گزارشاتی از شبکه تلویزیونی دولتی TeleSUR، مادورا، رئیس‌جمهور کشور ونزوئلا اعلام کرده که هدفش از انجام این کار کاهش سلطه دلار بر صنعت این کشور و ایجاد تنوع در بازار جهانی است. او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «برنامه‌ای که ما در سال 2019 داریم این است که برای فروش نفت خود از ارز پترو استفاده کنیم و همین روش را نیز ادامه خواهیم داد تا خودمان را از سیطره ارزی که برگزیدگان واشنگتن از آن استفاده می‌کنند، رها سازیم.»

خبر این تغییر ارز هفته گذشته در جلسه‌ای که مادورا با ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مسکو داشت، اعلام شد. همچنین خبرها حاکی از آن است که ونزوئلا درواقع یک برنامه شش ساله برای به‌کارگیری این توکن دارد تا به‌نوعی بتواند خودش را شر از تحریم‌های آمریکا در امان نگه دارد.

به گفته مادورا گویا روسیه هم نفت و دیگر محصولاتش را به یوآن چین مبادله می‌کند و ونزوئلا هم از همین شیوه پیروی می‌کند تا کم‌کم بتواند تمام محصولات نفتی‌اش را با توکن پترو به فروش برساند.

ماه گذشته مانوئل کودو وزیر نفت ونزوئلا و رئیس شرکت نفت دولتی PDVSA اعلام کرده بود که این کشور ارز پترو را در سال 2019 و در اوپک، به‌عنوان ارز دیجیتال اصلی با پشتوانه نفت، معرفی خواهد کرد.

ببینید: ونزوئلا ارز پترو را به‌عنوان ارز دیجیتالی برای نفت به سازمان اوپک معرفی خواهد کرد

این توکن طی یک پیش‌فروش در فوریه همین سال راه‌اندازی شد و مادورا آن را وارد اقتصاد کشور کرد؛ درصورتی که حتی قبل از راه‌اندازی این ارز، کنگره اوپوزیسیون کشور این ارز را غیرقانونی می‌دانست. ونزوئلا از ماه اکتبر فروش پترو را از طریق پورتال دولتی آغاز کرد.

منبع: Coindesk

1 دیدگاه
  1. مرضیه می‌گوید

    از دیدگاه اینجانب این حد از تنوع و بهم ریختگی در بازار ارزهای دیجیتالی، کمی نگران کننده خواهد بود. آن هم در کشورهایی با اقتصاد ضعیف که بیم ورشکستگی ایشان می رود.
    امید است کشور عزیزمان ایران تحت تاثیر این اقدامات شتاب زده قرار نگرفته و از رمزنگاری در جهت توسعه زیرساخت های کشور همچون تخصیص بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارتخانه ها با استفاده از اطلاعات رمزنگاری شده بهره برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.