پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مرکز نوآوری و شتابدهی کسبوکارهای نوپا راهاندازی شد
مرکز نوآوری و شتابدهی رسانهای کسبوکارهای دیجیتالی با هدف حمایت از استارتآپها و کسب وکارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات و تبدیل آنها به شرکتهای متوسط و بزرگ اقتصادی، راهاندازی شد.
به گزارش مهر، در مراسم افتتاح این مرکز، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، مهدی فقیهی دبیر ستاد توسعه ICT معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار، سید محمدهادی ایازی معاونت اجتماعی وزیر بهداشت، معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد و حمید فرهنگ مدیرعامل همراه اول نیز حضور داشتند.
در حاشیه افتتاح مرکز نوآوری کسبوکارهای دیجیتالی، تفاهمنامهای نیز میان مسئولان حاضر از مرکز ملی فضای مجازی، وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات، وزارت کار و وزارت بهداشت، معاونت علمی ریاست جمهوری و همراه اول با هدف ایجاد بستری برای حمایت از کسبوکارهای نوپا و استارتآپهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و تقویت ظرفیتهای این حوزه به امضا رسید.
همکاری، هماهنگی و همافزایی در موضوع کسبوکارهای نوپا بهویژه از نوع دیجیتال با لحاظ توانمندی، نقش و جایگاه این کسبوکارها برای تسهیل و توانمندسازی عام و خاص جامعه و نخبگان در تأسیس، راهاندازی، شناسایی و اعتماد به این نوع کسبوکارها و حمایت از آنها با هدف اجرای سیاستهای کلان جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری، توسعه فضای کارآفرینی، حمایت از کالای ایرانی در راستای الزامات ناشی از اقتصاد مقاومتی دانشبنیان، ارتقای ظرفیتهای بومی و بهرهبرداری از این ظرفیتها، ورود به بازارهای جهانی و اجرای قوانین و مقررات مربوطه، محورهای این تفاهمنامه چندجانبه را شکل داده است.
بر این اساس این دستگاهها ملزم به موارد فوق شدند:
الف) معرفی این نوع کسبوکارها و فرهنگسازی عمومی
ب) تدوین و اجرای آموزشهای الکترونیکی و برقراری همایش، سمینار و کنفرانس مورد نیاز برای ارتقای سطح دانش فعالان و تسهیل و زمینهسازی حضور فعالان ایرانی در دورههای علمی و آموزشی خارجی
پ) تدوین و اجرای کانال ارتباطی میان فعالان با یکدیگر ازجمله سرمایهگذار و بهرهبردار داخلی و خارجی
ت) تدوین کدهای رفتاری لازم برای تسهیل، تسریع، نظاممندسازی کسبوکارهای نوپا و یکپارچه، هوشمند و یکسانسازی رویههای مربوط به صدور مجوز یا نحوه و استمرار فعالیت یا اعطای تسهیلات یا بهرهبرداری از توانمندیهای عمومی و بومی یا حمایت از مالکیت مادی و معنوی مربوط یا اختصاص فضای فیزیکی و ارائه به نهادهای ذیصلاح از جمله شورای عالی فضای مجازی، هیأت دولت و مجلس برای تصویب، ابلاغ و اجرا
ث) شناسایی نهادها و دستگاههای عمومی، حکومتی، حاکمیتی و مالی موثر و مذاکره و تفاهم با آنان برای بسترسازی، تأمین زیرساختها و افزارها، اعطای تسهیلات، ارائه فرصتهای تبلیغانی، بستههای حمایتی یا هر اقدام دیگر لازم و مقتضی متناسب
ج) شناسایی و دستهبندی فرصتها و آسیبها و نیز تقویت و رفع آنها و ارائه مشاورههای تخصصی فنی، علمی، اقتصادی و حقوقی بهویژه از طریق راهاندازی مرکز حمایت، شتابدهی و نوآوری و صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر تخصصی
چ) شکلدهی و بهروزرسانی زیستبوم توسعه کسبوکارهای نوپا.
در همین حال مرکز ملی فضای مجازی در خصوص تدوین و تصویب پیشنیازها و آییننامههای توسعه زیستبوم دیجیتال در مرکز ملی و کمیتههای اجرایی و حمایت از فرایندهای تولید محتوای دیجیتال متعهد شد.
اختصاص سهمیه تبلیغی صداوسیما به کسبوکارهای نوپا با استفاده از ظرفیتهای مرکز توسعه کسبوکار توسکا جهت معرفی کسبوکارهای نوپا در قبال دریافت درآمد، سود سهام و یا سهم و انجام تبلیغات ویژه کسبوکارهای کوچک و نوپای دیجیتال در صداوسیما با تخفیف مصوب ازجمله تعهدات همراه اول در این تفاهمنامه است.
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز متعهد به همکاری در تدوین نقشه راه توسعه کسبوکارهای نوپای دیجیتال کشور و کمک در تامین حداقل ۱۰ درصد از منابع مالی معرفی کسبوکارهای نوپای کوچک شد.
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به همکاری در تامین زیرساختهای فنی مورد نیاز کسبوکارهای نوپای دیجیتال و همکاری در اختصاص تسهیلات و وجوه اداره شده به استارتآپهای دیجیتال متعهد شد.
همکاری در ایجاد کمیته فعال جهت پیگیری امور مربوط به چالشها و موانع پیش روی کسبوکارهای نوپای دیجیتال و همکاری و حمایت از شیوه تامین مالی جمعی (Crowd Funding) با ابزارهای تضمینی جهت کسبوکارهای با رویکرد اجتماعی و عامالمنفعه در حوزه کسبوکارهای دیجیتال از جمله تعهدات وزارت کار است.
در این تفاهمنامه وزارت بهداشت نیز متعهد به شناسایی و معرفی استارتآپهای توانمند سلامت دیجیتال و تدوین آییننامههای نظارتی و حمایتی از استارتآپهای سلامت دیجیتال و نیز تامین امکان دسترسی به بانکهای اطلاعاتی مجاز جهت تسهیل کسبوکارهای دیجیتال حوزه سلامت شده است.
تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این تفاهمنامه به مشارکت فعال در صدور مجوز کسبوکارهای دیجیتال، زمینهسازی ایجاد و گسترش کسبوکارهای فرهنگ و هنر در فضای دیجیتال و حمایت از بهبود دسترسی و رشد مصرف کالاهای فرهنگی و هنری ایرانی – اسلامی در فضای مجازی بر میگردد.
این تفاهمنامه که در ۶ ماده و ۳ تبصره و در ۷ نسخه به امضا و مبادله طرفین رسید از امروز به مدت دو سال معتبر است.