پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت با اشاره به تغییر انتظارات مشتریان، گفت: «اتخاذ یک راهبرد تحولگرا در بانکها اجباری است و بانکها را ملزم به آغاز یک سفر به سمت بانکداری دیجیتال کرده است.»
به گزارش ستاد خبری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، مرتضی ترک تبریزی در خصوص تحول دیجیتال در شبکه بانکی گفت: «با توجه به رشد روزافزون فناوری در دنیا و بهتبع آن در ایران، همچنین تغییر انتظارات مشتریان جایگاه بانکداری سنتی در حال تزلزل است. ازاینرو لزوم اتخاذ یک راهبرد تحولگرا در بانکها اجباری است و بانکها را ملزم به آغاز یک سفر به سمت بانکداری دیجیتال کرده است.»
او اظهار داشت: «شاید بتوان گفت اصلیترین هدفی که در بانکداری دیجیتال دنبال میشود، بهبود تجربه مشتری است که این هدف با غنیسازی سرویسهای استاندارد برخط و موبایلی از طریق بهکارگیری فناوریهای دیجیتال با تکیهبر عامل مهم هوشمندی محقق میشود.»
ترک تبریزی افزود: «سادگی در استفاده از محصولاتی که هوشمندانه و هدفمند با ملاحظات امنیتی تولیدشده باشد، از جنبههای مهم بانکداری دیجیتال است که سبب افزایش رضایت مشتریان و استفاده آنها از کانالهای دیجیتال میشود.»
او گفت: «بانکداری دیجیتال مستلزم تحول، فرهنگسازی و مدرن سازی در تمام لایههای مدیریتی، فرایندی، عملیاتی و فناوری است که نیازمند گذار از یک دیدگاه محصول گرا به مشتریگرا و خدمت محور است.»
مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت تأکید کرد: «داده، محور اصلی بانکداری دیجیتال است و ایجاد فرهنگ داده محور در بانک مهمترین رکن این نوع بانکداری است؛ زیرا مشتریان خواهان سیستمهایی هستند که با کمترین تعاملات انسانی و بیشترین امنیت به دور از فرایندهای سنتی، روندهای اداری پیچیده و کاغذبازیهای معمول، تنها در بستر موبایل و شبکههای اجتماعی به آنها عرضه میشود.»
او در خصوص تفاوت بانکداری دیجیتال با بانکداری الکترونیک، اذعان داشت: «بانکداری دیجیتال علاوه بر اینکه از داده و فناوری اطلاعات استفاده میکند، بهشدت نیازمند تغییر در فرایندهای سازمانی و نظامهای معماری بانک است تا از این طریق، محصولات بانکداری دیجیتال موردحمایت واحدهای بانک واقعشده و اجرایی شوند.»
ترک تبریزی افزود: «درصورتیکه بانکداری الکترونیک با فرایندهای پشت پرده مرسوم بانکی کاری ندارد و شاید به همین دلیل است که بانکهای کشور بهشدت مستند محور، آنهم از نوع سنتی و کاغذبازی هستند ولی یادمان باشد که تأکید بانکداری دیجیتال برداده محور بودن بانک است.»
او افزود: «تحقق تحول دیجیتال در شبکه بانکی فرآیند سنگینی دارد و بهدلیل ماهیت آن، فرا بخشی و فرا واحدی است و طبیعتا با تلاش جزیرهای یک بخش بانک، مانند فناوری اطلاعات یا بخشهای مختلف کسبوکار بانک بهتنهایی قابلیت اجراشدن ندارد.»
ترک تبریزی تصریح کرد: «تحول دیجیتال در کشور، نیازمند تحول بخشهای مختلف کسبوکار و نیروی انسانی با نگاه فناورانه است ازاینرو یکی از ارکان اصلی تحول دیجیتال، فناوری اطلاعات است که باید با بهرهگیری از فناوریهای نوین، ابزارها و سامانههای الکترونیک درصدد کاهش هزینههای عملیاتی و رضایت حداکثری مشتریان باشیم.»
یادآور میشود، هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت با موضوع انقلاب بلاکچین در روزهای ۹ و ۱۰ بهمنماه ۹۷ در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار میشود.