پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اهداف کنترلهای داخلی در بانکها
حسين کورش پسنديده/
در نظام بانکداری، کنترل داخلی مناسب مبناي اساسی برای بانکداری سالم و ايمن بوده و يک نظام کنترلی مناسب، مديريت را در جهت حفظ منابع و منافع بانک ياری مینمايد. معمولا هر بانک در منشور خود اهداف سازمانی را تعيين و راهبردهايی جهت دستيابی به اهداف مشخص میکند. اين اهداف ممکن است برای بانک يا فعاليتهای آن تعريف گردد.
تعدادی از اهداف مختص با آن بانک بوده و بعضی ديگر مانند کسب رضايت مشتريان يا سودآوری در تمام بانکها مشترک هستند. به طور کلی اهداف هر واحد اقتصادی را از ديدگاه کنترلهای داخلی در سه گروه زير میتوان طبقهبندی کرد: اهداف عملياتی، اهداف گزارش دهی و اهداف رعايتی. الف – اهداف عملياتی: اهداف عملياتی هر بانک به استفاده اثربخش و کارآمد از منابع موجود مربوط میگردد. معمولا بر اساس برنامه استراتژيک که نشاندهنده جهتگيريهای هر بانک درچند سال ديگر میباشد، اهداف عملياتی سالانه مانند جذب گروههای مشتريان مورد نظر در جامعه، ميزان جذب و تخصيص منابع در بخشهای مختلف اقتصادی، کاهش ميزان مطالبات معوق و پروژههای اختصاصی هر واحد بانک مشخص شده و در دورههای زمانی معين در طول سال ميزان دستيابی يا علل عدم دستيابی به اين اهداف کنترل و نتيجه آن به مديريت ارشد و هيات مديره گزارش میگردد.ب اهداف گزارشدهی: تهيه صورتهای مالی در دورههای زمانی متفاوت، گزارشهای مختلف مالی و تسهيلاتی به مراجع ذيربط خصوصا بانک مرکزی، بورس از جمله اهداف اين گروه میباشد. گزارشدهی مالی به عنوان ابزاری برای تصميمگيريهای بهينه و ايفای مسووليت پاسخگويي شناخته شده است. به همين دليل سيستم کنترل داخلی در بانک بايد به گونهاي طراحی و عملياتی شود که اطمينانی معقول از وجود صحت داراييها و بدهی، کفايت ثبت رويدادها، اقلام و اطلاعات مندرج در صورتهای مالی حاصل شود. در اين صورت اطلاعاتی که از طريق گزارشدهی مالی به اشخاص ذينفع ارائه میشود، قابل اتکا خواهد بود. ج – اهداف رعايتی: اين اهداف به کليه کنترلهای داخلی جهت نظارت به رعايت قوانين و مقررات از جمله بخشنامهها و دستورالعملهای بانک مرکزی، قوانين و مقررات مالياتی و ثبتی و آييننامهها و دستورالعملهای داخلی که به منظور بهبود امور و دستيابی به اهداف بانک تدوين شده، مرتبط میباشد. سيستم کنترل داخلی بايد از رعايت کامل اين قوانين ومقررات اطمينان حاصل كند.به طور کلی نظام کنترلی به مديريت ارشد و هيات مديره کمک میكند تا عملکرد را از لحاظ کمی وکيفی اندازهگيری كرده، تصميمات لازم را اتخاذ، روشها و فرآيندها را مورد ارزيابی قرارداده و ريسک را محدود كند. همچنين کمک میكند تا ضمن دستيابی به اهداف، از موارد غيرقابل پيشبينی اجتناب گردد. هرچند که با تلاش کارکنان و وجود نظام کنترل داخلی مواردی همانند بیتوجهی، بیدقتی، عدم شناخت کامل دستورالعملها به بروز اشتباهاتی منجر میگردد، اما نظام کنترل مناسب اينگونه اشتباهات را به حداقل میرساند.